3895
Sök

Jätte högt co 2500 värde! BMW 525i e34

1 364 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Hej har tidigare haft problem med co värdet och HC halten, men efter att jag bytt katalysatorer så var dom bra MEN nu är Co 2500 jätte högt istället!? ligger på 1,3 Godkänt värde är 0,3!

Så här var värderna

CO 0,0 (0,5) HC 020 (100)
Co 2500 1,3 (0,3) Lamda 0,97 (0,97-1,03)


Jag har gjort detta!

Bytt katylasatorer
mät upp lampdan
Bytt tändspolar
tändstift
olja,oljefilter
luftfilter
Kollat över vevhusventilationen
Bytt grenrörspackning

Vad kan vara fel!

Extremt tacksam för alla svar!


90 Inlägg
20 december 2012
#2
Bilen får inte stå över 5 min från att du kommer till bes  till att bilen  hjälper inte att torrgasa man.måste köra en runda  så kattarna bilr varma.   Häll en liten skvätt k-sprit kan med hjälpa lite

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#3
Har ca 2kilometer till Bilprovningen, körde jävligt hårt med bilen på vägen dit! Samt att bes-gubben stog och gasa en stund inne i hallen, hade det verkligen varit så här skyhögt om det bara hade vart att varmköra?

Funkar E85 lika bra som k-sprit?


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#4
Ja körde du "Jävligt hårt" i hela 2km så borde den ha varit varm, speciellt om den var iskall innan du gjorde detta...Nej 2km räcker inte för att tända katten ordentligt, ca 10km behövs, dvs vattentempen skall vara "pakerad vid normal driftstemp"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#5
Okej:p tempen låg dock på mitten som den ska när jag kommit halv vägs dit,


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#6
Man varmkör mest optimalt om man INTE "kör jävligt hårt" utan ligger på konstanta varvtal kring 4000 varv/min i iaf 2 mil. Varför? Jo för du har "full lambdareglering" på dellast, dvs katten får jobba under optimala förhållanden. Vid fullgas brukar bilen gå på fasta världen, dvs ingen lambda-reglering så vitt jag vet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#7
Jo men när jag skrev körde jävligt hårt så menar jag att jag låg 3-4 tusen varv instött sätt hela vägen dit, men får la testa å slänga i lite e85 å dra ut på motorvägen em sväng innan å varva ordentligt:p


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#8
2 km är för lite oavsett, katten hinner knappt tända...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#9
Okok men va tror du om det jag skrev? I med etanol 50/50 å sen ut å köra en lång runda innan?


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2012
#10
Nej skit i fusket med etanol, risken är den att din HC drar iväg. Etanol innehåler "mer syre" än "bensin" därav kommer bilen gå magrare/lenare vilket gör att ECU:n fettar på mer vilket kan göra att HC drar iväg...Bottom line: INGEN etanol!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#11
Okej:p får se hur jag gör hade vart bra mkt smidigare om man hade haft avgastestare hemma:p


311 Inlägg
20 december 2012
#12
Det är aldrig bra för en motor att gå "jättehårt" innan den är ordentligt varmkörd och håller med tidigare skrivare:
2km är alldeles för kort sträcka, ut o varmkör ordentligt innan du drar ur den sista kilometrarna


90 Inlägg
20 december 2012
#13
Beangt skrev:
Okok men va tror du om det jag skrev? I med etanol 50/50 å sen ut å köra en lång runda innan?

kör inte 50/50 häll i 10 liter  på  ung 30-40 liter annars kan dom andra värderna bli fel

1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#14
Okej låter bra hoppas inte lamda värdet blir för lågt bara men det återstår och se!

Tänkte på en sak till, om inte bilen var ordentligt varmkörd borde inte hc-halten vart högre?


Performance meck
342 Inlägg
20 december 2012
#15
rätt så vanligt problem med bmw....

du måste köra allt och lite till ur bilen innan besiktningen åk en sväng på 2 mil och sista milen innan bilprovningen så är det bara fullgas som gäller och absolut inte stänga av bilen innan ni mätt värdena!! 

Annars går det bara prova med 20 liter sprit när du knappt har nått kvar se till att köra bilen någon mil innan du åker in så du kör på sprit o inte bensin som ligger kvar...Bli inte rädd om bilen blir slö för det blir den när den inte är optimerad för sprit.  även här är det bra om bilen är genom varm!!

Mvh wistfors

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 december 2012
#16
Det som många inte tänker på att äldre BMW trivs med 98 okt eller mer (v-power) o alla BMW jag haft går bättre o får finare värden.
Ett exempel som märks på CO på min gamla 518:
- 95okt CO 0,8-1,0
- 98okt CO 0,0(!)-0,3
Vet dock inte varför det påverkar så... Det är ju bara 2-3 oktan....

Varm motor i minst 15min skulle definitivt inte skada.


1 364 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#17
Hm konstig har ägt en exakt lika dan bil innan men den varmkörde jag inte så jätte länge och hade vanlig 95 oktan å den gick igenom direkt, så känns ju endå som att något inte står rätt till..


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 december 2012
#18
Beangt skrev:
Hm konstig har ägt en exakt lika dan bil innan men den varmkörde jag inte så jätte länge och hade vanlig 95 oktan å den gick igenom direkt, så känns ju endå som att något inte står rätt till..

Nåt är fel, ja men vad kan det vara?
Hur är det med tomgång?


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
21 december 2012
#19
Lambdavärdet är allt utom bra oxå

Den går fett säger lambdan och även co2500
att Co halten på tongång var bra visar bara att katen är fungerande
men klarar inte av att rena vid 2500rpm för att något är knas


jag gissar på att den drar in luft före lambda sonden.
typ grenrörsläcka eller liknande även kolla vägen mellan lmm och insuget så som spridartätningar
och gummislangar vakumslangar osv.

Lambdan ska vara på 0.9-1.1 så är det fullt okej men över eller under det visar på ett problem

kolla oxå att motorn går rent vid 2500rpm så den inte misständer eller går allmänt illa vid dom varven så den förbränner bra

Kör fort så hinner inget hända...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
21 december 2012
#20
Growe skrev:
kolla vägen mellan lmm och insuget så som spridartätningar
och gummislangar vakumslangar osv.

Där kan det finnas en del som felar!



Sök