5034
Sök

Kan detta batteri driva det här kitet ?

64 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Ahah, nu fattar jag smile Fan det här blir nog skitbra smile Och med den smarta dragningen med så används inte motorrums batteriet alls till slutstegen smile bara mina bull batteri som är lika stora smile. Får tacka så mycket för hjälpen smile

1 705 Inlägg
21 december 2012
Drönirettab skrev:
Power Bull borde också funka, de ska tydligen tåla en del djupurladdningar enligt Banners hemsida.

Angående detta med att man inte bör ha startbatterier till bilstereo så är det egentligen en sanning med modifikation. Till en bilstereoanläggning vill man ju ha batterier som ger mycket ström och dessutom "snabbt", vilket faktiskt gör att startbatterier är aningen mer lämpligt än cyklingståliga batterier.

Det är därför man har kondensatorer.
Batterierna ska leverera en jämn och stark ström och kondingarna tar hand om topparna.

Startbatterier är till för att starta bilar med. smile

21 761 Inlägg
21 december 2012
Toxicz skrev:
Och med den smarta dragningen med så används inte motorrums batteriet alls till slutstegen smile bara mina bull batteri som är lika stora smile

Nja, inte riktigt så. Batteriet i motorrummet ger också en del ström, men bakre batterierna sitter närmare och levererar därför mer ström. smile

Vill man kunna stå still och spela utan att riskera att batteriet i motorrummet dras ur så monterar man någon form av batteriavskiljning, tex skiljerelä.

rcy skrev:
Det är därför man har kondensatorer.
Batterierna ska leverera en jämn och stark ström och kondingarna tar hand om topparna.

Startbatterier är till för att starta bilar med. smile

Det kondingarna gör är att "fylla i" väldigt korta strömtoppar, men spelar man tex basrik musik med långa bastoner så spelar det ingen roll att man har konding, spänningen dippar ändå. I detta fall behövs bra generator och stabila batterier som hjälper till att ge ström om inte generatorn orkar hålla stabil spänning.

Jag ser hellre att man får till en stabil huvudförsörjning innan man tar till montering av kondingar. smile

1 705 Inlägg
21 december 2012
Toxicz skrev:
Ahah, nu fattar jag smile Fan det här blir nog skitbra smile Och med den smarta dragningen med så används inte motorrums batteriet alls till slutstegen smile bara mina bull batteri som är lika stora smile. Får tacka så mycket för hjälpen smile

Nej, om du parallellkopplar batterier så kommer samtliga batterier att användas.
Marginellt så visst kanske batterierna "närmast" i kedjan får ta lite mer av belastningen, men alla batterier kommer att arbeta mot att hålla en jämn spänningsnivå i hela kedjan. Om ett batteri har lite lägre spänning än dom andra så kommer dom andra att försöka "ladda" det dåliga batteriet, vilket gör att det får lite högre spänning medans kedjan som helhet får lite lägre.
Parallellkopplade batterier kommer alltid att sträva efter att samtliga batterier håller samma spänning.

1 705 Inlägg
21 december 2012
Drönirettab skrev:
Jag ser hellre att man får till en stabil huvudförsörjning innan man tar till montering av kondingar. smile

Det ena utesluter inte det andra.
I ett seriöst bygge anser jag både stabil försörjning samt kondensatorer vara en självklarhet.

Batterier är inte på något vis lämpade för snabba korta urladdningar, där är det kondingar som gäller och inget annat.
Dock behövs givetvis en stabil och tillräcklig matning för att ladda kondingarna, och där är bra batterier och bra generator ett måste.
Som sagt, båda två är ett måste. smile

435 Inlägg
21 december 2012
Ground zero gör bra batterier annars

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 december 2012
Kondensator är absolut inget måste. Ett bra batteri är nog snabbt för på att lämna ström till stegen, iaf för bassteg som brukar vara dom som drar mycket ström, där är nämligen impulserna så långsamma att ett normalt batteri hinner med gott och väl.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök