2528
Sök

Hur kollar man om skatten är betald på en bil?

785 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Som rubriken säger.. Hur kollar man om skatten är betald på en bil?

Its not the fart that kills, its the smell...

16 Inlägg
20 december 2012
Gå in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och knappa in registreringsnumret. Där hittar du både när skatten ska betalas, hur mycket det handlar om och om den är inbetald. smile

785 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr:4475
Återbetalning vid avställning, kr:
Betalningsmånad/er:november, mars, juli
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Har fordonet delad uppbörd ska vägtrafikregisteravgiften betalas i huvuduppbördsmånaden.

Vad kan man tolka av detta? Att skatten inte är betald?

16 Inlägg
20 december 2012
Är det en diesel? Eftersom det finns flera betalningsmåndaer tänkte jag.
Skulle gissa att sista skatten inte är betald eftersom inga pengar återbetalas vid avställning. Fakturan kanske inte har förfallit ännu? Någon som vet bättre/annat?

785 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Fakturan har förfallit och ägaren skulle betala den i början på veckan.. Borde ha synts då.. eller?

Putsar Cosworth
195 Inlägg
20 december 2012
Tror den inte är betald, står ju att man inte får tillbaka nått vid avställning. Eller?

Såhär står de på min Mondeo:
Fordonsskattepliktigt: Ja   
Årsskatt, kr: 1880
Återbetalning vid avställning, kr: 156
Betalningsmånad/er: januari
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Audi hatare.

Trucker
1 414 Inlägg
20 december 2012
ring 0771141516 sen tryck ett..
säg ditt regnr, så får du info om bilen, där säger dom om skatten är betald, eller inte, eller om den är förfallen..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Muttley
20 december 2012
Bästa är att ringa in och fråga. Då kan du samtidigt kolla om de ligger restskatt på bilen.

785 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Provade att ringa tidigare idag... först komma fram med alla alternativ man ska "tala" in och sedan kopplas till personlig service för att få reda på att alla linjer är upptagna, återkom senare!! Hahaha.. vad ska man säga...

Får väll prova igen imorgon..

65 Inlägg
20 december 2012
om den är påställd är den skattad.

Muttley
20 december 2012
johnpokemon skrev:
om den är påställd är den skattad.

Inte helt säkert.  Med tanke på att man kan få skulder på bilen så.  Just därför ska man ringa in och kolla.  De svider och få veta det den hårda vägen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
20 december 2012
det står inte om det är skuld helt sjukt system faktist.

men eftersom man inte får tillbaka någon skatt och 31nov var sista betalningsdagen så är bilen oskattad!
och har brukandeförbud

Detta borde stå när man kollar upp den

står noll kronor på min Seat arosa och den ska vara betald den andra jan

har E-faktura på skatten och den lägger betalningen den andra automatiskt
men står 0kr tillbaka redan nu

Kör fort så hinner inget hända...

785 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Borde ju stå att det är körförbud på den om den inte är skattad i tid..

Fattar inget..

16 Inlägg
20 december 2012
Jag fick det problemet förut när jag köpte en bil, det jag fick lära mig är att det är skillnad på KÖR-förbud och BRUKANDE-förbud. Inte för att det spelar stackaren som inte får använda sin bil någon roll men tekniskt sett olika.
Körförbudet beror på en brist hos fordonet, brukandeförbudet är det ägaren som brustit.. wink

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 december 2012
Skatten är inte betald (eller i alla fall inte registrerad), då står det 0 kronor återbetalning. Köpte min Golf i mitten på augusti och skattemånad var augusti så gamla ägaren skulle betala skatten. I början på september stod det fortfarande 0 kr i återbetalning och en bit in i september fick jag ett brev om att skatten inte betalats och att jag inte fick bruka bilen. Stod inget om körförbud hos Transportstyrelsen eftersom bilen inte har körförbud.

Så i ditt fall har antingen skatten betalats men inte registrerats (kan ta några dagar), eller så får du nog snart hem ett brev smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Sök