Jodå, det har jag, det var en kväll förra vintern tre mil utanför Arjeplog. var på väg hem till Arjeplog och det var mörkt och så. körde väl i 90km/ när helt plötsligt nåt springer ut framför bilen, kommer inte ihåg mycket mer än att jag rattade snabbt åt vänster för att försöka undvika djuret och det klarade jag, dock hann jag inte ratta tillbaka innan fronten tog i vallen på vänstersidan vilket resulterade i att bilen snurrade runt 180 grader och gled baklänges ner 1,5 meter ner i diket där de var 1m snö.
Lät bilen stod på för att gå ut och kolla hur illa det var. Lät jackan och de ligga i bilen, jag skulle ju trots allt bara kolla hur det hade gått...
Går ut och stänger dörren, hör hur det säger "klick", tänker inte mer på det, gick upp på vägen och kollade, det fanns inte en möjlighet att köra upp för egen maskin. Började plumsa ner till bilen och paniken som träder fram när man märker att bilen är låst. I bilen låg ju jackan, mobil, plånbok, rumsnyckeln och givetvis även min reservnyckel till bilen... Stod ute där i -22 och funderade på hur fan jag skulle klara mig, då kom en bil med en mamma och hennes son, de skulle in till Arjeplog och tog med mig dit och det är jag glad för. Kom i alla fall tillbaka till elevhemmet där jag bodde, personalen låste upp mitt rum så jag fick på mig varmare och torrare kläder och mina skoter stövlar, samlade ihop några vänner som ville hjälpa mig med bilen.
Kommer ut dit och bilen stod fortfarande på tomgång. Med hjälp av en skruvmejsel och ståltråd lyckades jag efter 20 min att få upp passagerardörren höger fram och kunde ta på mig jackan som var varm och go. En stund senare hade några vänner lyckats låna en gammal Mitsubishi L200 av en gubbe de kände, med hjälp av den och min egna bil så fick vi upp den på vägen och kunde åka hemåt.
Efter det har jag insett hur värdefulla riktiga vänner är och jag är numera sjukt tacksam varje gång de hjälper mig!
Ni vet vilka ni är och jag är grymt tacksam över att ni hjälpte mig den kvällen och även tack till den mamman som tog med mig till Arjeplog!
Volvo - For Life