Ska köpa mig en kamera nu och har läst och kollat på vad olika kameror går för men skulle vilja få höra lite personliga erfarenheter och tycken. Krav som finns är egentligen inte så stora, men möjligheter till att ta bra bilder med kameran ska ju finnas, det ska även ha filmfunktion(med bra kvalité). Max budget ligger på 4000kr(ink. objektiv).
d3200an e ju en bra kamera, själver har jag 5100an, inte lika stor sensor, tror jag har 16mpixel å 3200an har 24.2 eller nått sånt, 5100 har lite fler finnesser å kraft men jag tror inte de skiljer mycke. jag är jävligt nöjd med min kamera i alla fall å tycker hd filmingen har rätt bra kvalite kör du kameran å tar fullfortmat så köp dock stort minneskort ! bildjävlarna blir på 20-30mb stycket. å du har typ 15 min att filma med 8Gb minne. Jag kör 18-105 objektivet men blir nog ett 18-200 eller liknande nu i rean. då har man ett vettigt som funkar till typ allt.
jag kör med en d3100 och är skitnöjd. personligen tycker jag nikons kameror ligger bättre i handen men de är ju en smaksak. sen om ja inte missminner mig kör väl nikon "samma objektiv" till i prinsip alla kameror vilket kan vara bra då man kan låna å prova massa olika objektiv oberoende på kamera. rätta mig om ja har fel där.
bild som jag tagit med min 5100, du kan förvänta dig samma på en 3200
Bilden är dock inte riktigt rättvis på gorg
Haha kanske inte ska förvänta mig så mycket då det är min första kamera och jag är extrem nybörjare inom foto.
Jo garaget tar ju ner bildkvaliteten mycket.. men hellre de än att sidan ska gå jättesegt.
Jag hade min kamera i typ 1 månad innan jag tog detta kortet, nu efter ettt halvår ser jag mig fortfarande som nybörjare, även om jag kan ta riktigt bra kort.
Kollae du bland mina album så finns de "div kort" där kan du se bilden i större format, där blir den mer rättvis. även om orginalet på min dator är bättre.
Köper du en ny nikon i affär får du dessutom en gratis kurs av nikon för å lära dig kameran
På en systemkamera kan du sätta den i autoläge å knäppa av grymma kort, betydligt bättre kvalite än vad du får på en kompaktkamera.