Har haft lite strul med Volvo 240n då den drar mycket soppa osv.. Bytt tändkablar och tändstift. Visst, den går bättre men drar fortfarande soppa som en idiot.
Men det som oroar mig är att tomgången sjunker ganska rejält efter att man varvat med motorn(Givit full gas). Och då man ger samma mängd gas då motorn håller på att dö så är det som att något sprakar ungefär, vad det nu kan vara?
Jag skulle kontrollera brytar avståndet (Skall vara 0,40mm) och kolla så att vakumjusteringen till tändningen funkar. Sitter en vakummklocka på fördelaren
På en B21A så är det ju förgasaren som avgör hur mycket bensin som går in i motorn , så drar den mycket bensin så är det väl nåt med förgasaren som är fel?
Jag skulle kontrollera brytar avståndet (Skall vara 0,40mm) och kolla så att vakumjusteringen till tändningen funkar. Sitter en vakummklocka på fördelaren
Notera att de röda ringarna har jag åtgärdat så de är täta. Dock, var skall de egentligen sitta?
Där har du en bild på mitt motorrum (Har stoppat dit originalluftbox). Hur kollar jag så att vakuumjusteringen är rätt? Brytar avståndet mäter man med bladmått, såpass mycket vet jag
Mvh
Oves_Bror skrev:
På en B21A så är det ju förgasaren som avgör hur mycket bensin som går in i motorn , så drar den mycket bensin så är det väl nåt med förgasaren som är fel?
Frågan är då vad som är fel? Ska köpa en förgasare från skroten då de öppnar och kolla ifall det blir bättre med den!
Är de en b21 du har? För vad ja ser så sitter de en pierburg gasare på din motor, dom ska sitta på b23 så de blir helt fel bräsleblandning. Satte pierburg gasare på min gamla 240 som de satt b21 i o den drack soppa som en kamel, gick till sig när ja satte dit en strombergare
Har du öppnat den och tittat då? Är membranet helt? Är nålen toksliten? Osv.... Kan ju va värt att kolla innan du köper en på chans?
Då de tar 300kr för en sån så är det inte så jättemycket pengar Tänkte att jag stoppar i den "nya" och kikar igenom den gamla medans då jag är i behov utav bil i dagsläget. Förgasaren är en Stromberg 175 CD. Finns det manualer osv för att veta vilken skruv som justerar vad? Vore bra att veta så man inte skruvar så att den kanske inte alls startar sen om man stoppar tillbaka den gamla..
Är de en b21 du har? För vad ja ser så sitter de en pierburg gasare på din motor, dom ska sitta på b23 så de blir helt fel bräsleblandning. Satte pierburg gasare på min gamla 240 som de satt b21 i o den drack soppa som en kamel, gick till sig när ja satte dit en strombergare
Såvitt jag vet så står det Stromberg 175 CD på den Men det kan ändå ligga något i det du säger. Kollat på andra B21 på skroten. Deras förgasare ser inte alls likadana ut..
Är de en b21 du har? För vad ja ser så sitter de en pierburg gasare på din motor, dom ska sitta på b23 så de blir helt fel bräsleblandning. Satte pierburg gasare på min gamla 240 som de satt b21 i o den drack soppa som en kamel, gick till sig när ja satte dit en strombergare
Såvitt jag vet så står det Stromberg 175 CD på den Men det kan ändå ligga något i det du säger. Kollat på andra B21 på skroten. Deras förgasare ser inte alls likadana ut..
Mvh
Är det en nyare förgasare, typ pierburg så fins det en justerskruv i botten på den, tror det är en 8mm som ställer in bränsleblandningen. ÄR det en sån du har så går det ju att skruva in den lite och se om den går billigare.
En fråga: Går den att starta utan choke vid typ +5 så får den ju för mycket bensin....
Om det är en förgasare till B23 så blir det ingen skillnad ifall jag byter massa delar på den. Eller hur?
Oves_Bror skrev:
En fråga: Går den att starta utan choke vid typ +5 så får den ju för mycket bensin....
Snarare så går den knappt att köra på tomgång utan choke ute innan den är runt 60-80grader (Tempgivare fungerar ej så den skall jag byta. Dock vet jag inte var den sitter riktigt. Lätt att byta?) Och vid gaspådrag (fullgas) så klarar den inte av att hålla en stabil tomgång, utan går ner till vääldigt lågt varvtal för att sedan gå upp igen (se film).
volvochefen skrev:
samma gasare på bilden finns som stromberg och pierburg, du ska ha en vanlig b21 strombergare
Hur vet jag vilken förgasare som passar till min B21? Alltså så att jag ser att den som är på skroten verkligen passar.
Finns det justerskruv i botten så går det ju att prova att justera och finns det inte det så går det ju inte. Hur långt har du ut till bilen egentligen ??
Finns det justerskruv i botten så går det ju att prova att justera och finns det inte det så går det ju inte. Hur långt har du ut till bilen egentligen ??
Finns ingen stjusteringsskruv, mer som en hyllsa. Bilen står på parkering och det är kallt och mörkt. Kollar i morgonbitti.
8mm hylsan passade. Dock vet jag inte riktigt vilket håll och hur mycket jag måste skruva? Motorn går för fett. Bytte tändstift förra veckan och de är svarta och oljiga. Stoppade även i en flaska biltemas "förknasarhjälpvätskasomkanskeintefungerarmenvemvet" och hoppas på att det kan bidra på något sätt..
Iallafall. Har tankat 35l och har nu kört ungefär 4-5mil sedan dess. Den är snart nere vid det oranga området längst ner på tankmätaren. Känns inte kul!
Känns som om det är läckage någonstans? Finns inga vätskor under själva bilen. Ibland skymtar jag något svart under motorn (eller runt motorn fast på snön). Någon packning? Under förgasaren så är det väldigt skitigt med olja av något slag. Det är alltså fuktigt/blött där.
Kanske är något som kan vara till hjälp för att veta vad som är fel?