4316
Sök

Ang bälte med fler punkter än tre =)

Avstängd
1 418 Inlägg
5 januari 2013
#21
dyem skrev:
En "FIA" godkänd stol släpper SBP igenom besiktingen, varför skulle dom då inte släppa igenom ett FIA godkänt bälte?

för att man bara får ha 3punktsbälte enligt svensk lag..
du får ha bältet men inte använda det
Senast redigerat av Johan85 (5 januari 2013)

BMW-Fantast!
249 Inlägg
5 januari 2013
#22
Johan85 skrev:
dyem skrev:
En "FIA" godkänd stol släpper SBP igenom besiktingen, varför skulle dom då inte släppa igenom ett FIA godkänt bälte?

för att man bara får ha 3punktsbälte enligt svensk lag..
du får ha bältet men inte använda det

om man då bara enligt lag får ha 3p bälte så är det olagligt att ha 2p bälte som vissa bilar har.
Tror det mer handlar om vad man kan och inte kan registrera en bil med. hittar man ett bälte som är godkänt för gata så ska det bara vara att registrera om det till det bältet så blir det lagligt.


Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#23
Johan85: Har du några konkreta bevis på att man inte får ha båda eller är de bara som du tror ?

Mejla polisen så får vi se vad de säger.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Avstängd
1 418 Inlägg
5 januari 2013
#24
dyem skrev:
Johan85 skrev:
dyem skrev:
En "FIA" godkänd stol släpper SBP igenom besiktingen, varför skulle dom då inte släppa igenom ett FIA godkänt bälte?

för att man bara får ha 3punktsbälte enligt svensk lag..
du får ha bältet men inte använda det

om man då bara enligt lag får ha 3p bälte så är det olagligt att ha 2p bälte som vissa bilar har.
Tror det mer handlar om vad man kan och inte kan registrera en bil med. hittar man ett bälte som är godkänt för gata så ska det bara vara att registrera om det till det bältet så blir det lagligt.

2punkts bältet får användas när 3 punkts inte kan som typ mittbälte bak eller vid cab byggen

Adder
972 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#25
dyem skrev:
Johan85 skrev:
dyem skrev:
En "FIA" godkänd stol släpper SBP igenom besiktingen, varför skulle dom då inte släppa igenom ett FIA godkänt bälte?

för att man bara får ha 3punktsbälte enligt svensk lag..
du får ha bältet men inte använda det

om man då bara enligt lag får ha 3p bälte så är det olagligt att ha 2p bälte som vissa bilar har.
Tror det mer handlar om vad man kan och inte kan registrera en bil med. hittar man ett bälte som är godkänt för gata så ska det bara vara att registrera om det till det bältet så blir det lagligt.

Bilar som har ett gäng år på nacken är de väl lite mer lösa boliner men blir som är av nyare slaget och har tre punktbälte får iallafall inte ändra.
Senast redigerat av Adder (5 januari 2013)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Avstängd
1 418 Inlägg
5 januari 2013
#26
Adder skrev:
Johan85: Har du några konkreta bevis på att man inte får ha båda eller är de bara som du tror ?

Mejla polisen så får vi se vad de säger.

läste om bälten när ja byggde cab av en 240 förut allt finns om du googlar lite smile

BMW-Fantast!
249 Inlägg
5 januari 2013
#27
Adder skrev:
dyem skrev:
Johan85 skrev:

för att man bara får ha 3punktsbälte enligt svensk lag..
du får ha bältet men inte använda det

om man då bara enligt lag får ha 3p bälte så är det olagligt att ha 2p bälte som vissa bilar har.
Tror det mer handlar om vad man kan och inte kan registrera en bil med. hittar man ett bälte som är godkänt för gata så ska det bara vara att registrera om det till det bältet så blir det lagligt.

Bilar som har ett gäng år på nacken är de väl lite mer lösa boliner men blir som är av nyare slaget och har tre punktbälte får iallafall inte ändra.

hehe, ska ringa och höra med SFRO och se vad som säger om saken. finns miljontals "racebyggen" som går med 4-6p bälten på gatorna.


Avstängd
1 418 Inlägg
5 januari 2013
#28
dyem skrev:
Adder skrev:
dyem skrev:

om man då bara enligt lag får ha 3p bälte så är det olagligt att ha 2p bälte som vissa bilar har.
Tror det mer handlar om vad man kan och inte kan registrera en bil med. hittar man ett bälte som är godkänt för gata så ska det bara vara att registrera om det till det bältet så blir det lagligt.

Bilar som har ett gäng år på nacken är de väl lite mer lösa boliner men blir som är av nyare slaget och har tre punktbälte får iallafall inte ändra.

hehe, ska ringa och höra med SFRO och se vad som säger om saken. finns miljontals "racebyggen" som går med 4-6p bälten på gatorna.

klart du får ha bältena i bilen men du får inte använda dom på gatan men på banan får du använda smile
och om man nu kör på gatan så man måste använda 5-6 punktsbälten är nog böterna för det det minsta problemet smile

BMW-Fantast!
249 Inlägg
5 januari 2013
#29
Johan85 skrev:
dyem skrev:
Adder skrev:

Bilar som har ett gäng år på nacken är de väl lite mer lösa boliner men blir som är av nyare slaget och har tre punktbälte får iallafall inte ändra.

hehe, ska ringa och höra med SFRO och se vad som säger om saken. finns miljontals "racebyggen" som går med 4-6p bälten på gatorna.

klart du får ha bältena i bilen men du får inte använda dom på gatan men på banan får du använda smile
och om man nu kör på gatan så man måste använda 5-6 punktsbälten är nog böterna för det det minsta problemet smile

jo men SFRO lär kunna svara på om det går att registrera om en bil så det blir lagligt med dessa bälten smile


Adder
972 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#30
Till Johan85 mfl detta är vad polisen säger iallafall:

Hej.

Du ska använda ett godkänt bälte då du kör i trafiken. Ett 5-punktsbälte är inte godkänt. Det finns inget förbud att montera ett sådant.
Så länge som du har 3-punktsbältet på dig så kan du även ha 5-punktsbältet på dig.



Med vänlig hälsning

Bo Nordin
Trafikpolisen Östergötland
Box 941
601 19  Norrköping
010-5665964
E-post bo.nordin@polisen.se

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Avstängd
1 418 Inlägg
27 januari 2013
#31
Adder skrev:
Till Johan85 mfl detta är vad polisen säger iallafall:

Hej.

Du ska använda ett godkänt bälte då du kör i trafiken. Ett 5-punktsbälte är inte godkänt. Det finns inget förbud att montera ett sådant.
Så länge som du har 3-punktsbältet på dig så kan du även ha 5-punktsbältet på dig.



Med vänlig hälsning

Bo Nordin
Trafikpolisen Östergötland
Box 941
601 19  Norrköping
010-5665964
E-post bo.nordin@polisen.se

han lura dig ju så han kan ge dig böter wink

Adder
972 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#32
Johan85 skrev:
Adder skrev:
Till Johan85 mfl detta är vad polisen säger iallafall:

Hej.

Du ska använda ett godkänt bälte då du kör i trafiken. Ett 5-punktsbälte är inte godkänt. Det finns inget förbud att montera ett sådant.
Så länge som du har 3-punktsbältet på dig så kan du även ha 5-punktsbältet på dig.



Med vänlig hälsning

Bo Nordin
Trafikpolisen Östergötland
Box 941
601 19  Norrköping
010-5665964
E-post bo.nordin@polisen.se

han lura dig ju så han kan ge dig böter wink

Fråga om detta mejlsvar gäller som "bevis" om någon av hans kollegor tycker annorlunda.
Fick till svar att lagen är glasklar. Du ska ha ett 3p bälte på dig. Inga andra kvar eller villkor finns.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Avstängd
1 418 Inlägg
27 januari 2013
#33
Adder skrev:
Johan85 skrev:
Adder skrev:
Till Johan85 mfl detta är vad polisen säger iallafall:

Hej.

Du ska använda ett godkänt bälte då du kör i trafiken. Ett 5-punktsbälte är inte godkänt. Det finns inget förbud att montera ett sådant.
Så länge som du har 3-punktsbältet på dig så kan du även ha 5-punktsbältet på dig.



Med vänlig hälsning

Bo Nordin
Trafikpolisen Östergötland
Box 941
601 19  Norrköping
010-5665964
E-post bo.nordin@polisen.se

han lura dig ju så han kan ge dig böter wink

Fråga om detta mejlsvar gäller som "bevis" om någon av hans kollegor tycker annorlunda.
Fick till svar att lagen är glasklar. Du ska ha ett 3p bälte på dig. Inga andra kvar eller villkor finns.

får du böter och lagen är som är han säger så är det ju bara att det till rätten smile

12 086 Inlägg
28 januari 2013
#34
Mack skrev:
Adder skrev:
Johan85 skrev:

ja alltså kommer inte 3punks bältet att fungera som det ska alltså böter smile

Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstår.

Du HAR tre punktsbälte (de vanliga/original bältet) på dig OCH DE FUNGERAR samt ett fem punktbälte t ex.

Läs det en gång till.
Det ordinarie bältet tappar sin funktion och du får förmodligen böter pga detta.

Finns det verkligen en lag mot detta?
Lagen jag känner till säger att man ska ha bältet på sig, sen huruvida det fungerar är väl upp till den årliga besiktningen att bedömma smile

Avstängd
1 418 Inlägg
28 januari 2013
#35
Germax skrev:
Mack skrev:
Adder skrev:

Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstår.

Du HAR tre punktsbälte (de vanliga/original bältet) på dig OCH DE FUNGERAR samt ett fem punktbälte t ex.

Läs det en gång till.
Det ordinarie bältet tappar sin funktion och du får förmodligen böter pga detta.

Finns det verkligen en lag mot detta?
Lagen jag känner till säger att man ska ha bältet på sig, sen huruvida det fungerar är väl upp till den årliga besiktningen att bedömma smile

om snuten stoppar dig och du har bältet under armen kommer dom garanterat bötfälla dig smile

106 Inlägg
28 januari 2013
#36
dyem skrev:
en fråga här bara?
Varför skulle farbror blå kunna skriva böter för att man använder ett 4/5/6 punkts bälte? är bältet godkänt så ska dom inte ha en dugg med saken att göra?

EDIT: buren har inget med saken att göra hur still du sitter? isåfall sitter du ju osäkrare med tex 4p bälte och bur än utan bur. större risk att slå i buren om man rör sig så mycket utan bur med annat än orginalbälte.

1. Bilen är typad för 3-punkt och inget annat.
2. Man ska ha rätt stol till ett 4/5/6 punktsbälte.
3. När man har nämda stol med säg 5 punkt ska du sitta HÅRT åtspänd. Vilket för nackdelen att du får problem att vända huvudet för att se döda vinkeln, och du kan inte böja dig fram öht om du ska säga runt ett trångt hörn.
4. På bana är det jättebra, och med en bur fungerar det precis som det är tänkt. På banan har man inte riktigt samma problem med döda vinkeln oftast. I varje fall inte på samma sätt som i vanliga trafiken.


106 Inlägg
28 januari 2013
#37
Germax skrev:
Mack skrev:
Adder skrev:

Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstår.

Du HAR tre punktsbälte (de vanliga/original bältet) på dig OCH DE FUNGERAR samt ett fem punktbälte t ex.

Läs det en gång till.
Det ordinarie bältet tappar sin funktion och du får förmodligen böter pga detta.

Finns det verkligen en lag mot detta?
Lagen jag känner till säger att man ska ha bältet på sig, sen huruvida det fungerar är väl upp till den årliga besiktningen att bedömma smile

Man kan givetvis montera  och ha ett tre-punkt närmast kroppen sen ett 5-punkt ovanpå. Men spänner du ett sånt bälte som du ska spänna så ska inte 3-punktsbältet göra ett dugg om du har spänt ditt 5-punkt ordentligt.

Man KAN sitta uppochner i stolen och köra bil, men inte blir det lagligt för det smile


3 059 Inlägg
28 januari 2013
#38
Du får i trafik bara använda 3p bälte förutom i bilar då som är typade/reggade med 2p bälte.
Du får montera 4/5/6/7/8/9/10........punkts bälte i bilen med ej använda dessa i trafik om inte bilen är typad/reggad med det.

Anledning:
Är för att OM ett t.ex. 5p bälte ska fungera optimalt/som det är tillverkat för ska det sitta riktigt ordentligt spänt/hårt mot kroppen och då har du inte samma rörlighet och uppsyn längre, kan t.ex. inte se dig över axeln o liknande.

Enligt lagen ska dom flesta bilar också ha en upprullningsfunktion på bältena och det har du inte på 4/5/6...punkts bälte.
Ingen aning varför detta är så himlans viktigt igentligen att bältet ska rulla upp sig när man tar av det.

?................................
Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970[5], och i baksätena från och med årsmodell1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon. Amatörbyggda och ombyggda fordon behöver endast ha bälten i framsätet, dessa behöver ej ha upprullningsdon, och i vissa fall kan tvåpunktsbälte godtas. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986, medan yrkeschaufförer slapp ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter [6]. Sedan den 1 januari 2004 måste alla bussar, utom de som tillverkats för tätortstrafik, vara utrustade med säkerhetsbälte på alla platser och bälte måste bäras på platser där dessa finns.[7]Sedan 1 januari 1999 måste alla i Sverige som åker buss, och sitter på bältesutrustat säte, använda bältet.[8]I taxi eller buss utrustad med bälte ska chauffören ansvara för att passagerare som är under 15 år använder säkerhetsbälte eller annan skyddsanordning. Även om passageraren är över 15 år väljer dock många taxi- och minibusschaufförer på grund av olycksrisken att inte starta fordonet förrän alla i är bältade. Från och med 5 mars 2007, efter bland annat bussolyckan utanför Rasbo 2007, måste alla bussar och tunga fordon byggda 2004 och framåt ha säkerhetsbälten vid alla sittplatser.
?.................................
Senast redigerat av Smajly (28 januari 2013)


106 Inlägg
28 januari 2013
#39
Smajly skrev:
Du får i trafik bara använda 3p bälte förutom i bilar då som är typade/reggade med 2p bälte.
Du får montera 4/5/6/7/8/9/10........punkts bälte i bilen med ej använda dessa i trafik om inte bilen är typad/reggad med det.

Anledning:
Är för att OM ett t.ex. 5p bälte ska fungera optimalt/som det är tillverkat för ska det sitta riktigt ordentligt spänt/hårt mot kroppen och då har du inte samma rörlighet och uppsyn längre, kan t.ex. inte se dig över axeln o liknande.

Enligt lagen ska dom flesta bilar också ha en upprullningsfunktion på bältena och det har du inte på 4/5/6...punkts bälte.
Ingen aning varför detta är så himlans viktigt igentligen att bältet ska rulla upp sig när man tar av det.

?................................
Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970[5], och i baksätena från och med årsmodell1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon. Amatörbyggda och ombyggda fordon behöver endast ha bälten i framsätet, dessa behöver ej ha upprullningsdon, och i vissa fall kan tvåpunktsbälte godtas. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986, medan yrkeschaufförer slapp ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter [6]. Sedan den 1 januari 2004 måste alla bussar, utom de som tillverkats för tätortstrafik, vara utrustade med säkerhetsbälte på alla platser och bälte måste bäras på platser där dessa finns.[7]Sedan 1 januari 1999 måste alla i Sverige som åker buss, och sitter på bältesutrustat säte, använda bältet.[8]I taxi eller buss utrustad med bälte ska chauffören ansvara för att passagerare som är under 15 år använder säkerhetsbälte eller annan skyddsanordning. Även om passageraren är över 15 år väljer dock många taxi- och minibusschaufförer på grund av olycksrisken att inte starta fordonet förrän alla i är bältade. Från och med 5 mars 2007, efter bland annat bussolyckan utanför Rasbo 2007, måste alla bussar och tunga fordon byggda 2004 och framåt ha säkerhetsbälten vid alla sittplatser.
?.................................

Skulle tro att upprullningen finns för att det ska sitta så nära kroppen det går hela tiden utan att det stör alltför mycket smile


12 086 Inlägg
28 januari 2013
#40
Hittills har en trafikpolis sagt att man får ha annat bälte över vanliga bältet, innan ni påstår annat borde ni kanske skaffa en mer trovärdig källa som bevisar motsatsen.


Sök