4310
Sök

Ang bälte med fler punkter än tre =)

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
29 januari 2013
#41
Fanns samma tråd på Nissan forumet, där var ett jättebra exempel på varför man inte ska ha 4-5 punkts utan bur.

http://www.nogs.se/forum/attachment.php?attachmentid=8096&d=1359315600

Körde på en älg. Hade han inte kunnat luta sig framåt hade han haft taket i ansiktet.
Senast redigerat av Eddy (29 januari 2013)


1 532 Inlägg
29 januari 2013
#42
Fett nice att ha 5 punktsbälte........ när man har en riktig störtbur oxå. Kul att sitta fastspänd i värsta dyraste Sparco stolen med krossad överkropp. Rullat några gånger i vanlig bil o varit glad att man kan huka sig ner när taket hälsar på.
Även rullat med Rallybil o då satt jag fastspännd i 6punkt men behövde inte ducka för påhälsande tak.

Ska man ha sånt bälte så lägg först pengar på en bur är ett tips hur tufft det än ser ut eller hur stadigt man än sitter så är det en dödsfälla i en helt vanlig bil.


865 Inlägg
29 januari 2013
#43
Adder skrev:
Johan85 skrev:
Adder skrev:

Få de lagligt fort om man ser en konstapel smile

varför ska man ens ha 5 punktsbälte?

Sitter stadigare och säkrare ?

ja men för att göra det måste man ju montera bältet rätt


106 Inlägg
29 januari 2013
#44
Germax skrev:
Hittills har en trafikpolis sagt att man får ha annat bälte över vanliga bältet, innan ni påstår annat borde ni kanske skaffa en mer trovärdig källa som bevisar motsatsen.

För sveriges polis är att lita på? Vill man vara hundra på något så ska man kolla upp det själv. Snuten har inte en susning om 4-5-6 sålänge denne inte har ett motorintresse, han kan 3-punkt för att det är vad man normalt stöter på i trafiken.


106 Inlägg
29 januari 2013
#45
M_Broberg skrev:
Nämeeen jaaag tycekr att man sitter säkrare. jag har absolut inga bevis whatsoever. men jag tycker det. Därför..

Suck.

Antagligen samma personer som monterar fläkt på insugsidan i tron att bilen ska gå bättre :> Mig kvittar det, men det är ju dumt att bidra med dödsstatistik i onödan. Tänk på oss som överlever och får höjd premie wink


3 059 Inlägg
29 januari 2013
#46
v70tdi skrev:
Germax skrev:
Hittills har en trafikpolis sagt att man får ha annat bälte över vanliga bältet, innan ni påstår annat borde ni kanske skaffa en mer trovärdig källa som bevisar motsatsen.

För sveriges polis är att lita på? Vill man vara hundra på något så ska man kolla upp det själv. Snuten har inte en susning om 4-5-6 sålänge denne inte har ett motorintresse, han kan 3-punkt för att det är vad man normalt stöter på i trafiken.

Exakt !
Dom är inte kända för att ha koll och kunskap om lite "udda" saker.. Och särskilt inte sånt här.
Allt som är lite speciellt har dom noll koll på.
Och nu råkar det vara så att man inte får ha mer än 3p bälte på sig i bil som framförs i trafik. Du får givetvis ha fler punkts..monterat och använda på bana. Man får alltså inte ha båda på sig på samma gång när bilen framförs i trafik.

Hitta anledning till upprullningen:
Många bilar är utrustade med bältessträckare, som drar åt bältet och minskar onödigt slack. Trepunktbälte i kombination med bältessträckare minskar skaderisken med ca 55 procent.
Senast redigerat av Smajly (29 januari 2013)


106 Inlägg
29 januari 2013
#47
Smajly skrev:
v70tdi skrev:
Germax skrev:
Hittills har en trafikpolis sagt att man får ha annat bälte över vanliga bältet, innan ni påstår annat borde ni kanske skaffa en mer trovärdig källa som bevisar motsatsen.

För sveriges polis är att lita på? Vill man vara hundra på något så ska man kolla upp det själv. Snuten har inte en susning om 4-5-6 sålänge denne inte har ett motorintresse, han kan 3-punkt för att det är vad man normalt stöter på i trafiken.

Exakt !
Dom är inte kända för att ha koll och kunskap om lite "udda" saker.. Och särskilt inte sånt här.
Allt som är lite speciellt har dom noll koll på.
Och nu råkar det vara så att man inte får ha mer än 3p bälte på sig i bil som framförs i trafik. Du får givetvis ha fler punkts..monterat och använda på bana. Man får alltså inte ha båda på sig på samma gång när bilen framförs i trafik.

Behöver man reg. Besikta att det sitter i? Finns ju typ prototypaudis som har det. Även vissa ferrari tex. Och att få igenom det på fordon som är helfordonsgodkänt känns ju sådär smidigt. Ev att man kan det genom ombyggt fordon. Fast då ska ju endel andra saker bytas. Så säg en 850 som ej har det bör ju gå att få det reggat. Men 3punktsbälte lär dom vilja ha kvar för att dett är det som gäller vid vardagsbruk. Och som endel säger att man kan ha tre och 5 på sig samtidigt, må så vara. Men 5 punktet måste vara otroligt slappt inställd för att inte störa. Sen ser det rätt korkat ut om man föreställer sig nån med dubbla bälten tongue


3 059 Inlägg
29 januari 2013
#48
Satt o läste lite och att ändra en bil som är typad med 3p bälte är svårt för då måste man genomgå en regbesiktning. Inte det lättaste att få flerpunkts godkänt med tanke på infästningspunktet och så måste göras även det på godkända vis.
Amatörbyggt fordom är lättare för den ska ju ändå gå genom sfro och regbesiktas och då kan man ha flerpunkts monterat. Då ska det nog bli godkänt.
Ombyggt fordon där fordonet ursprungligen är typat med 3p kan det också bli lite knepigt och bilen måste ändå regbesiktas med flerpunkts.
Ett fordon som är helfordonsgodkänt med 3p tror jag kommer bli nästan omöjligt att få godkänt med flerpunkts.


Med flerpunkts menar jag då bälte med fler punkter än 3.


106 Inlägg
29 januari 2013
#49
Smajly skrev:
Satt o läste lite och att ändra en bil som är typad med 3p bälte är svårt för då måste man genomgå en regbesiktning. Inte det lättaste att få flerpunkts godkänt med tanke på infästningspunktet och så måste göras även det på godkända vis.
Amatörbyggt fordom är lättare för den ska ju ändå gå genom sfro och regbesiktas och då kan man ha flerpunkts monterat. Då ska det nog bli godkänt.
Ombyggt fordon där fordonet ursprungligen är typat med 3p kan det också bli lite knepigt och bilen måste ändå regbesiktas med flerpunkts.
Ett fordon som är helfordonsgodkänt med 3p tror jag kommer bli nästan omöjligt att få godkänt med flerpunkts.


Med flerpunkts menar jag då bälte med fler punkter än 3.

Så på ren svenska är det olagligt sålänge du inte bygger en bil alt. Har banbil som även har bur smile


KHRacing
29 januari 2013
#50
v70tdi skrev:
Så på ren svenska är det olagligt sålänge du inte bygger en bil alt. Har banbil som även har bur smile

har du en banbil som även är gatreggat/besiktigad så kan du inte heller regga denna med 4/5/6-punktsbälten, även om den har bur :-)

106 Inlägg
29 januari 2013
#51
KHRacing skrev:
v70tdi skrev:
Så på ren svenska är det olagligt sålänge du inte bygger en bil alt. Har banbil som även har bur smile

har du en banbil som även är gatreggat/besiktigad så kan du inte heller regga denna med 4/5/6-punktsbälten, även om den har bur :-)

En banbil i mina ögon går på släp till och från banan. En gatbil kör du till och från smile dvs en banbil får aldrig sbp se, om du hänger med smile


KHRacing
29 januari 2013
#52
v70tdi skrev:
KHRacing skrev:
v70tdi skrev:
Så på ren svenska är det olagligt sålänge du inte bygger en bil alt. Har banbil som även har bur smile

har du en banbil som även är gatreggat/besiktigad så kan du inte heller regga denna med 4/5/6-punktsbälten, även om den har bur :-)

En banbil i mina ögon går på släp till och från banan. En gatbil kör du till och från smile dvs en banbil får aldrig sbp se, om du hänger med smile

Ja :-) men du svarar ju till Smajly´s inlägg ang om det var möjligt att regga ... regga = gatgodkänt  - annars hade jag ej svarat !

106 Inlägg
29 januari 2013
#53
KHRacing skrev:
v70tdi skrev:
KHRacing skrev:

har du en banbil som även är gatreggat/besiktigad så kan du inte heller regga denna med 4/5/6-punktsbälten, även om den har bur :-)

En banbil i mina ögon går på släp till och från banan. En gatbil kör du till och från smile dvs en banbil får aldrig sbp se, om du hänger med smile

Ja :-) men du svarar ju till Smajly´s inlägg ang om det var möjligt att regga ... regga = gatgodkänt  - annars hade jag ej svarat !

Jojo det förstod ja, ville bara få sagt att flerpunkt hör hemma på banan lite. Sen vet jag inte hur gatreggade gör. Bältet ska ju fästas i buren delvis. Dom ska inte gå rakt ner eller så bakom ryggen då det kan skada personen. Orka skruva i och ur en hel bur bara för att få ha flerpunkt >.>


1 948 Inlägg
30 januari 2013
#54
Ren nyfikenhet, varför vill ni åka med 4p bälte till vardags? Har ni provat på det någongång? Det behövs typ 2 meter armar för att det ska vara det minsta bekvämt...
Att behöva knäppa av sig bältet för att justera volymen (så länge man inte har rattknappar) på stereon är jävligt irriterande.
Att sen kunna titta ordentligt åt både hållen i en korsning... ja det är ännu värre (läs: omöjligt). Blir även mer eller mindre omöjligt att kolla döda vinkeln.

Tycker det är skit om svenska polisen tillåter 4p bälte i trafiken, är ju som att åka med skygglappar för ögonen.
Om dom sen godkänner det (om du har 3p bältet också som någon här över skriver) så förvånar det mig inte heller... finns ju knappast någon lag som säger att du inte får sätta fast dig själv i stolen ordentligt.

Och ja, jag vet fördelarna med 4p/6p bälte. Men anser ni att ni behöver dom på vanlig väg... åk till en motorbana istället! Sen är det dessutom så att den STÖRST fördelen är att du sitter fast i stolen och kan koncentrera dig på att köra, inte att sitta kvar i stolen. Om ni kör med sånna g-kraft på vanlig väg... åt till en motorbana smile

Och sen en sista sak, nej det finns ingen anledning till att plocka bort 3p bältet ur eran gatreggade banbil OM ni även tänkt bruka den på vanlig väg. E säker på att ni kan spara den vikten på att antingen åka omkring med halvtank eller gå å skit innan ni åker iväg...

tummen mitt i handen
176 Inlägg
30 januari 2013
#55
Jag är rädd för att det enbart är godkända trepunktsbälten som gäller när gestapoknektarna kommer.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

Adder
972 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#56
Flera missa nog detta:

Hej.

Du ska använda ett godkänt bälte då du kör i trafiken. Ett 5-punktsbälte är inte godkänt. Det finns inget förbud att montera ett sådant.
Så länge som du har 3-punktsbältet på dig så kan du även ha 5-punktsbältet på dig.



Med vänlig hälsning

Bo Nordin
Trafikpolisen Östergötland
Box 941
601 19  Norrköping
010-5665964
E-post bo.nordin@polisen.se

Sen kommer jag nog inte använda 5 punktbältet vid vardags körning utan när jag är i behov av de vid speciella tillfällen. Lite av problemet är att 3 punkts bältet inte alls sitter bra i och med stolsbytet.
Skulle då snuten stå där eller dyl så slippar jag iallafall böter.
Senast redigerat av Adder (30 januari 2013)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#57
v70tdi skrev:
KHRacing skrev:
v70tdi skrev:

En banbil i mina ögon går på släp till och från banan. En gatbil kör du till och från smile dvs en banbil får aldrig sbp se, om du hänger med smile

Ja :-) men du svarar ju till Smajly´s inlägg ang om det var möjligt att regga ... regga = gatgodkänt  - annars hade jag ej svarat !

Jojo det förstod ja, ville bara få sagt att flerpunkt hör hemma på banan lite. Sen vet jag inte hur gatreggade gör. Bältet ska ju fästas i buren delvis. Dom ska inte gå rakt ner eller så bakom ryggen då det kan skada personen. Orka skruva i och ur en hel bur bara för att få ha flerpunkt >.>

De går inte att regga en "inte jätte gammal" bil med annat än 3 punkts bälte, thats it.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök