3965
Sök

Nya regler för släpvagnar, bra eller dåligt?

772 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16025890.ab

Nu blir det nya regler för släpvagnar, och det tycker jag är både negativt och positivt.
Positivt på det viset att du kan dra tex en biltrailer med en hyfsat tung bil efter utan att åka på överlass.
Negativt på det viset att hur säkert det är att exempelvis dra ett två tons släp efter en Hundkoja, vilket numera kommer bli helt lagligt.

Det känns spontant som denna regel kommer öka risken för olyckor med husvagnar och andra släpvagnar när dessa blir avsevärt mycket tyngre än vad dragbilen är.
Vad tror ni?

1 800 Inlägg
6 januari 2013
Är ju fortfarande bilens max släpvagnsvikt som styr, man kan ju ändå inte hänga på vad som helst.

* Voff voff *
10 781 Inlägg
6 januari 2013
Artikeln är märkligt och rörigt skriven. Dom förändrade reglerna (4250kg tågvikt) gäller så vitt jag vet endast dom som kör upp för "utökad B-behörighet" och gäller alltså inte alla med B-kort efter 19/1-13.

För dom som idag har B eller BE blir det ingen skillnad alls. Utökad B-behörighet är en ny körkortsbehörighet, kort sagt en (förenklad?) variant av BE.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

466 Inlägg
6 januari 2013
jag ser bara fler "små" bilar som har något stort vinglade bakom tongue

Avstängd
10 388 Inlägg
6 januari 2013
PoulZen skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16025890.ab

Nu blir det nya regler för släpvagnar, och det tycker jag är både negativt och positivt.
Positivt på det viset att du kan dra tex en biltrailer med en hyfsat tung bil efter utan att åka på överlass.
Negativt på det viset att hur säkert det är att exempelvis dra ett två tons släp efter en Hundkoja, vilket numera kommer bli helt lagligt.

Det känns spontant som denna regel kommer öka risken för olyckor med husvagnar och andra släpvagnar när dessa blir avsevärt mycket tyngre än vad dragbilen är.
Vad tror ni?

Så blir det ju givetvis inte alls. Du får ju fortfarande inte dra mer än vad bilen "klarar av".

Fördelen är, som du säger att man får dra vad bilen "klarar". Ett exempel kan tas; min bror körde sönder sin gamla audi 100 ca 20 mil bort, och den skulle hämtas. Och jag, trots att han var med, fick köra både dit och hem. Detta av den enkla anledning att han inte fick dra släpet (alls) på bara B, Här hade ju då de nya reglerna "räddat oss", då han ex.vis hade kunnat köra dit, och jag hem.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 213 Inlägg
6 januari 2013
Klipper in detta från artikeln:
– För att få det här villkoret påfört sitt körkort måste man göra en ny uppkörning, säger Hans Cassepierre.
– Däremot behövs inget teoriprov.

Ser inget bra med dessa regler, olyckorna kommer förmodligen att öka.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

* Voff voff *
10 781 Inlägg
6 januari 2013
it_mutt skrev:
Fördelen är, som du säger att man får dra vad bilen "klarar". Ett exempel kan tas; min bror körde sönder sin gamla audi 100 ca 20 mil bort, och den skulle hämtas. Och jag, trots att han var med, fick köra både dit och hem. Detta av den enkla anledning att han inte fick dra släpet (alls) på bara B, Här hade ju då de nya reglerna "räddat oss", då han ex.vis hade kunnat köra dit, och jag hem.

Njae... På B-kort räknas fortfarande totalvikt oavsett om släpet är lastat eller ej (osäker på hur utökad B-behörighet fungerar gällande detta!?). Och nya reglerna hade väl bara "räddat" er om han innan dess kört upp för och klarat "utökad B-behörighet".

//Brådhis

* Voff voff *
10 781 Inlägg
6 januari 2013
Lina- skrev:
Klipper in detta från artikeln:
– För att få det här villkoret påfört sitt körkort måste man göra en ny uppkörning, säger Hans Cassepierre.
– Däremot behövs inget teoriprov.

Ser inget bra med dessa regler, olyckorna kommer förmodligen att öka.

Bra, det där framgår inte alls särskilt tydligt i artikeln, utan man kan lätt få för sig att dom nya reglerna gäller alla.

Jag tror dock att olyckorna kommer vara oförändrade alt. minska. En uppkörning är ändå en uppkörning och dom som verkligen inte kan köra släp kommer ju kugga. Dessutom handlar det inte om att få dra mer än bilen klarar så i många fall utgör utökad B-behörighet samma funktion som BE gjorde tidigare.

//Brådhis

Båtmek
720 Inlägg
6 januari 2013
Jag tror många gånger att de som sitter och bestämmer de här reglerna ofta gör det till sin egen fördel. De tycker antagligen inte om mc-åkare, och har husvagnar och hästkärror själva. Samma sak med att har man B-körkort innan -96 så får man köra gigantiska husbilar. Uppenbarligen så har de själva ett eget intresse inom detta område.

Jag tycker att man inte ska få köra med släp överhuvud taget utan att ha en behörighet utöver B. Samt tycker nog att B-utökad verkar vara lite väl "lätt". Man vet ju ett x antal olyckor där folk har lastat både tokigt och med överlass och sen farit av vägen, hyrsläp etc. som är nedklassade i vikt för att "vanliga" personer ska kunna köra dem.

12 086 Inlägg
6 januari 2013
Den ända skillnaden är väl att man tagit bort "släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt". Ekipaget får fortf inte ha en totalvikt överstigande 3500kg. Bortsätt från de som tar B1 och får den siffran höjd till 4250kg.

12 086 Inlägg
6 januari 2013
J_Jespersen skrev:
Jag tror många gånger att de som sitter och bestämmer de här reglerna ofta gör det till sin egen fördel. De tycker antagligen inte om mc-åkare, och har husvagnar och hästkärror själva. Samma sak med att har man B-körkort innan -96 så får man köra gigantiska husbilar. Uppenbarligen så har de själva ett eget intresse inom detta område.

Jag tycker att man inte ska få köra med släp överhuvud taget utan att ha en behörighet utöver B. Samt tycker nog att B-utökad verkar vara lite väl "lätt". Man vet ju ett x antal olyckor där folk har lastat både tokigt och med överlass och sen farit av vägen, hyrsläp etc. som är nedklassade i vikt för att "vanliga" personer ska kunna köra dem.

Att man får köra stora husbilar med körkort tagna innan 96 är för att man fick göra det då, 96 gjorde dom om reglerna så man inte fick köra dessa husbilar med vanligt körkort. Men de som redan tagit körkort med de premisserna fick fortsätta köra, samma som de som får köra MC med kort tagna någon gång under 70-talet (minns inte när exakt).

De nya reglerna ang att dra släp är väl en EU-anpassning om jag förstod det rätt? Alltså påtryckningar från högre instans.

Båtmek
720 Inlägg
6 januari 2013
Germax skrev:
J_Jespersen skrev:

Att man får köra stora husbilar med körkort tagna innan 96 är för att man fick göra det då, 96 gjorde dom om reglerna så man inte fick köra dessa husbilar med vanligt körkort. Men de som redan tagit körkort med de premisserna fick fortsätta köra, samma som de som får köra MC med kort tagna någon gång under 70-talet (minns inte när exakt).

De nya reglerna ang att dra släp är väl en EU-anpassning om jag förstod det rätt? Alltså påtryckningar från högre instans.

Ok. Jo vet att de inte kan ändra reglerna för den som redan har körkortet. Ja man fick MC "på köpet" tom -75.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 januari 2013
Bra att det händer saker. Dock skulle spärren bort automatiskt och sen bara gå på bilens tillåtna dragvikt.

Får idag inte dra min båt på 1300kg vagn (7 meter släp totalt) med pick-upen för det överstiger 3500kg.
(bara det tomma flaket "tar" 550kg av totalvikten)

Med tantens Seat går det precis lagligt. Känns allt annat än säkert i 80 knyck.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Avstängd
10 388 Inlägg
6 januari 2013
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

Njae... På B-kort räknas fortfarande totalvikt oavsett om släpet är lastat eller ej (osäker på hur utökad B-behörighet fungerar gällande detta!?). Och nya reglerna hade väl bara "räddat" er om han innan dess kört upp för och klarat "utökad B-behörighet".

//Brådhis

Det är det jag menar, med utökad B får totalvikten uppgå till 4250kg (så ja, dumt formulerat av mig)

Men, det jag antagligen tänkte på först är att han idag (med sin A4) inte får dra mitt stora släp, som har en totalvikt på 1500kg. A4:an har en tjänstevikt på 1450, men får dra 1500kg. Så om 2v får han ju dra det lagligt

Därav blev det rörigt.
Senast redigerat av it_mutt (6 januari 2013)

Båtmek
720 Inlägg
6 januari 2013
Martin 9-3 skrev:
Bra att det händer saker. Dock skulle spärren bort automatiskt och sen bara gå på bilens tillåtna dragvikt.

Får idag inte dra min båt på 1300kg vagn (7 meter släp totalt) med pick-upen för det överstiger 3500kg.
(bara det tomma flaket "tar" 550kg av totalvikten)

Med tantens Seat går det precis lagligt. Känns allt annat än säkert i 80 knyck.

Skaffa riktigt körkort wink Men kan hålla med om att det är lite koko. Alla bilar får ju dra minst 750kg på B-kort, från största Cheva pickis till minsta Toya.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
6 januari 2013
Jag blir lite virrig, hur är det med oss som haft BE under många år? Nån som vet kan väl förklara hur det blir med de nya reglerna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Båtmek
720 Inlägg
6 januari 2013
Vettemannen skrev:
Jag blir lite virrig, hur är det med oss som haft BE under många år? Nån som vet kan väl förklara hur det blir med de nya reglerna.

/Benny

Ingenting. Precis samma regler som alltid gällt för dig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
6 januari 2013
J_Jespersen skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Tack för snabbt svar!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 januari 2013
Vettemannen skrev:
J_Jespersen skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Tack för snabbt svar!

/Benny

Precis som påpekat, och lite mer ingående;

Förändringar för behörighet BE

Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat).

Det innebär följande:
Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.

Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 268 Inlägg
6 januari 2013
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
J_Jespersen skrev:

Tack för snabbt svar!

/Benny

Precis som påpekat, och lite mer ingående;

Förändringar för behörighet BE

Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat).

Det innebär följande:
Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.

Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.

Tack för ett bra svar! smile

/Benny

Min youtubekanal!

Sök