2592
Sök

Trimma upp 740 !!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 januari 2013
#61
Zwudda skrev:
Nyman1337 skrev:
Zwudda skrev:

Beror ju på.
Det är alltid bra att göra saker själv och lära sig, absolut.
Men det kan samtidigt vara bra att lyssna på andra, har man väl rivit ner bilen och skall ha ihop den och inser att det både kostar och tar 10 gånger längre tid än vad man tänkt sig. Jag har själv varit i den sitsen, och det jag minns var att det INTE var roligt alls.

Men för fan, det är bara att skruva på. Man lär sig längst vägen smile

Allt handlar ju om pengar så klart! En kille från västerås fick ur ett rödblock på 2.9l och 16v topp, 397.3 hjulhästar men det är ju inte billigt..

Undra då vad MetallVolvons rödblockare kostade som bromsades till nånstans runt 1250hk. Kommer inte ihåg exakt.
Eller OverBoost Racings rödblock med 1008hk 142:a med " potential upp till 1400hk"

skillnaden är väl att han fick ut 397,3 hk utan överladd wink


Refined
1 770 Inlägg
11 januari 2013
#62
CHEEVA skrev:
Zwudda skrev:
Nyman1337 skrev:

Allt handlar ju om pengar så klart! En kille från västerås fick ur ett rödblock på 2.9l och 16v topp, 397.3 hjulhästar men det är ju inte billigt..

Undra då vad MetallVolvons rödblockare kostade som bromsades till nånstans runt 1250hk. Kommer inte ihåg exakt.
Eller OverBoost Racings rödblock med 1008hk 142:a med " potential upp till 1400hk"

skillnaden är väl att han fick ut 397,3 hk utan överladd wink

Givetvis! Kanske formulerade mig lite illa, men jag hoppas inte det finns någon som på något sätt försöker få det till "fräckt" i detta sammanhanget med knappt 400whp.
Vad jag menar är att det mesta går så långe så länge fickorna och kunskaperna är djupa som helvetet självt!
Och för att återgå till topic så känns det inte som trådskaparen har riktigt dessa kunskaper/ekonomi.

Men för fan, skruva på och ha kul smile

535 Inlägg
12 januari 2013
#63
om du skulle slänga på en turbo vilket jag tycker du skall göra finns det en bra film som visra hur du skall göra om du skulle behöva hjälp så det slipper bli en miljon frågor.
http://www.garaget.org/video/120724


21 Inlägg
12 januari 2013
#64
DKn skrev:
om du skulle slänga på en turbo vilket jag tycker du skall göra finns det en bra film som visra hur du skall göra om du skulle behöva hjälp så det slipper bli en miljon frågor.
http://www.garaget.org/video/120724

- hahahaha! Jag bara väntade på att någon skulle lägg upp den länken!!

76 Inlägg
12 januari 2013
#65
Zwudda skrev:
CHEEVA skrev:
Zwudda skrev:

Undra då vad MetallVolvons rödblockare kostade som bromsades till nånstans runt 1250hk. Kommer inte ihåg exakt.
Eller OverBoost Racings rödblock med 1008hk 142:a med " potential upp till 1400hk"

skillnaden är väl att han fick ut 397,3 hk utan överladd wink

Givetvis! Kanske formulerade mig lite illa, men jag hoppas inte det finns någon som på något sätt försöker få det till "fräckt" i detta sammanhanget med knappt 400whp.
Vad jag menar är att det mesta går så långe så länge fickorna och kunskaperna är djupa som helvetet självt!
Och för att återgå till topic så känns det inte som trådskaparen har riktigt dessa kunskaper/ekonomi.

Men för fan, skruva på och ha kul smile

Eller, att öka effekten en bra bit över 100% på en sugmotor? Nä det gör ju vem som helst bara sådär...


Avstängd
1 418 Inlägg
12 januari 2013
#66
Parai skrev:
Zwudda skrev:
CHEEVA skrev:

skillnaden är väl att han fick ut 397,3 hk utan överladd wink

Givetvis! Kanske formulerade mig lite illa, men jag hoppas inte det finns någon som på något sätt försöker få det till "fräckt" i detta sammanhanget med knappt 400whp.
Vad jag menar är att det mesta går så långe så länge fickorna och kunskaperna är djupa som helvetet självt!
Och för att återgå till topic så känns det inte som trådskaparen har riktigt dessa kunskaper/ekonomi.

Men för fan, skruva på och ha kul smile

Eller, att öka effekten en bra bit över 100% på en sugmotor? Nä det gör ju vem som helst bara sådär...

ja det är ju bara plocka bort luftfilter och avgasrör och annat onödigt sen ställa tändningen så den smäller mest smile

Refined
1 770 Inlägg
12 januari 2013
#67
Parai skrev:
Zwudda skrev:
CHEEVA skrev:
skillnaden är väl att han fick ut 397,3 hk utan överladd wink

Givetvis! Kanske formulerade mig lite illa, men jag hoppas inte det finns någon som på något sätt försöker få det till "fräckt" i detta sammanhanget med knappt 400whp.
Vad jag menar är att det mesta går så långe så länge fickorna och kunskaperna är djupa som helvetet självt!
Och för att återgå till topic så känns det inte som trådskaparen har riktigt dessa kunskaper/ekonomi.

Men för fan, skruva på och ha kul smile

Eller, att öka effekten en bra bit över 100% på en sugmotor? Nä det gör ju vem som helst bara sådär...

Måste jag verkligen förklara att jag menar att knappt 400 TURBOLADDADE hjulhästar inte hade varit fräckt i detta samanhanget.
Givetvis är 397,3whp sugande hästar på en rödblockare mer än imponerande, för att inte kalla det brutalt.
Senast redigerat av Zwudda (12 januari 2013)

Turbo?
440 Inlägg
13 januari 2013
#68
Lh 2.2 är inget att ha. Skulle ha varit bättre om de va 2.4 den har bättre förutsättningar. Det funkar ju iaf till en 200hk.

Men för det första så har 740 dålig drivlina orginal. Lådorna håller om man kan växla och kör med hjärnan till iaf 200-250hk. Dock funkar inte org koppling till mer än max 180hk innan den börjar slira. Så då lär du få tag på antingen org. turbo koppling och tryckplatta eller starkare doningar.
Svetsa bakaxeln, finns inge värre än enhjulingar.
Du lär antingen stoppa i större spridare, dock kommer den gå fett på tomgång. Eller sätta dit extra spridare. Orginal klarar inte mer än 0.2 i ladd.

Lite tips iaf.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
14 januari 2013
#69
Skicka ner en t5a

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
10 april 2013
#70
Nybergrobin skrev:
Bulten95 skrev:
jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

Gav dig seriösa tips!  Köp tändstift, oljefilter o olja, luftfilter och tändkablar. Det ger mest hästar per krona om du har en budget på 1k

tjena ! vad är det för tändstift, oljefilter osv man ska ha då ?


Avstängd
1 418 Inlägg
10 april 2013
#71
blezzarn skrev:
Nybergrobin skrev:
Bulten95 skrev:
jag meckar dagligen och har meckat sen jag var 8.. och delar kan jag få tag på billigt!
så snälla! ge mig seriösa råd och tips!

Gav dig seriösa tips!  Köp tändstift, oljefilter o olja, luftfilter och tändkablar. Det ger mest hästar per krona om du har en budget på 1k

tjena ! vad är det för tändstift, oljefilter osv man ska ha då ?

finns på volvo dom vet vad du ska ha

Turbo?
440 Inlägg
15 april 2013
#72
Om man nu överväger att "trimma" en 740 med nya stift osv. ska man börja fundera på ge fan i att "trimma" det kommer ändå inte bli någon märkbar skillnad om inte ett stift fattas eller en fågel ligger i insugsröret ...

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 april 2013
#73
köp sånna racing stift, står racing på paketet sen köper man ett sport luftfilter och racing oljefilter ... denna setup ger minst 30 hk extra på hjulen !

är man inte nöjd så kan man kapa bort katten, detta tjänar du ytterligare 30hk på dvs 60 hk totalt ! om man ändå inte är nöjd så kan man fila till kammen, detta ger en grymt rolig motorkaraktär och minst 60 hk extra dvs 120 hk + 114 = 234hk !! gör detta och du har en snabb 740 gl !!! grymma motorer som är AS lätta att trimma

enda man behöver är lite nycklar och en fil sen är du hemma. Om du undrar hur mycket du ska fila på kammen så är alltid lagom bäst !


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 april 2013
#74
CHEEVA skrev:
köp sånna racing stift, står racing på paketet sen köper man ett sport luftfilter och racing oljefilter ... denna setup ger minst 30 hk extra på hjulen !

är man inte nöjd så kan man kapa bort katten, detta tjänar du ytterligare 30hk på dvs 60 hk totalt ! om man ändå inte är nöjd så kan man fila till kammen, detta ger en grymt rolig motorkaraktär och minst 60 hk extra dvs 120 hk + 114 = 234hk !! gör detta och du har en snabb 740 gl !!! grymma motorer som är AS lätta att trimma

enda man behöver är lite nycklar och en fil sen är du hemma. Om du undrar hur mycket du ska fila på kammen så är alltid lagom bäst !

Du glömde höfläkten, ta bort den och 40hk till minst..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

24 Inlägg
15 april 2013
#75
Stripes på huven och illa placerade volvo-dekaler så får du minst 150hk till. Alla vet att det är dekalerna som gör bilen.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 april 2013
#76
Hoffa1337 skrev:
Stripes på huven och illa placerade volvo-dekaler så får du minst 150hk till. Alla vet att det är dekalerna som gör bilen.

True Story

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 april 2013
#77
_Performance_ skrev:
CHEEVA skrev:
köp sånna racing stift, står racing på paketet sen köper man ett sport luftfilter och racing oljefilter ... denna setup ger minst 30 hk extra på hjulen !

är man inte nöjd så kan man kapa bort katten, detta tjänar du ytterligare 30hk på dvs 60 hk totalt ! om man ändå inte är nöjd så kan man fila till kammen, detta ger en grymt rolig motorkaraktär och minst 60 hk extra dvs 120 hk + 114 = 234hk !! gör detta och du har en snabb 740 gl !!! grymma motorer som är AS lätta att trimma

enda man behöver är lite nycklar och en fil sen är du hemma. Om du undrar hur mycket du ska fila på kammen så är alltid lagom bäst !

Du glömde höfläkten, ta bort den och 40hk till minst..

ja men då försvinner all cooling till the engine förstår du ... så det man gör är att plocka bort vart annat blad ! då blir den lite lättare och man får ca 30hk istället för 40 men det håller mycket längre !!


Räser Förer
386 Inlägg
15 april 2013
#78
Börja för det första med att köpa en bmw e36 325 istället så åker du fortare än du nånsin kommer göra med sportförtin för 10 lopper, och samtidigt slipper du skämmas över att köra 740 wink

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

Räser Förer
386 Inlägg
15 april 2013
#79
Annars om du mot förmodan ska trimma bilen så är mina tips:
Chipat framvagnsrelä
Förstärkta kolvstudsarfjädrar
Hårdare kolvretursdämpare
Ventilspännarstaget kan du öka på till 180 nm

Sen en hagelkärve genom slutdämparen också för ljudets skull wink
Senast redigerat av reyland (15 april 2013)

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 april 2013
#80
reyland skrev:
Annars om du mot förmodan ska trimma bilen så är mina tips:
Chipat framvagnsrelä
Förstärkta kolvstudsarfjädrar
Hårdare kolvretursdämpare
Ventilspännarstaget kan du öka på till 180 nm

Sen en hagelkärve genom slutdämparen också för ljudets skull wink

Hahaha du vet hur man livar upp nån som har tråkigt på jobbet, det tackar ja för (Y)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök