3755
Sök

Kall kupé 740 b234f -89

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena, låtit bilen stå ett tag nu under den kyligaste tiden så är inte säker på om värmenffunkadefrån början . Men i vilket fall får jag inte kupén varm på iallafall en halv timme det är lite svag värme i mitten spjälen och iskalla i sidorna spelar ingen roll hur reglagenstår . Motorn går upp i värmen däremot och innan jag ställde undan bilen skulle den palla - 43 enligt q8s mät instrument. Luktar inget glykol inne i kupén eller någon stans, vart ska jag börja?

124 Inlägg
12 januari 2013
#2
ErsdaHL skrev:
Tjena, låtit bilen stå ett tag nu under den kyligaste tiden så är inte säker på om värmenffunkadefrån början . Men i vilket fall får jag inte kupén varm på iallafall en halv timme det är lite svag värme i mitten spjälen och iskalla i sidorna spelar ingen roll hur reglagenstår . Motorn går upp i värmen däremot och innan jag ställde undan bilen skulle den palla - 43 enligt q8s mät instrument. Luktar inget glykol inne i kupén eller någon stans, vart ska jag börja?

Jag skulle börja med att byta termostat. smile

"Heeeeej dåååå"

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#3
iBruce skrev:
ErsdaHL skrev:
Tjena, låtit bilen stå ett tag nu under den kyligaste tiden så är inte säker på om värmenffunkadefrån början . Men i vilket fall får jag inte kupén varm på iallafall en halv timme det är lite svag värme i mitten spjälen och iskalla i sidorna spelar ingen roll hur reglagenstår . Motorn går upp i värmen däremot och innan jag ställde undan bilen skulle den palla - 43 enligt q8s mät instrument. Luktar inget glykol inne i kupén eller någon stans, vart ska jag börja?

Jag skulle börja med att byta termostat. smile

Hade jag bott närmare en stad med något form av utbud hade jag gjort det imorgon men det gör jag inte! hmm tänkteoom det finns något att göra hemma!

Diagnostekniker
2 806 Inlägg
12 januari 2013
#4
Mja.. Du kan ju alltid koka termostaten för att se om den är dålig.

Mvh

Up the RA

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Mja.. Du kan ju alltid koka termostaten för att se om den är dålig.

Mvh

Måste jag tappa ur hela systemet för att plocka lös den? Den sitter på slangen frånnmotorn va? Vet nätt å jämnt vart det mesta sitter men aldrig gjort något ingrepp!

Diagnostekniker
2 806 Inlägg
12 januari 2013
#6
Har ingen koll på hur det ser ut under huven på din bil men följ den övre kylarslangen från kylare till motorn, där sitter termostathuset och inuti, förhoppningsvis en liten termostat.

Mvh

Up the RA

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#7
Just varit ute å kikat lite, har satt en kupé värmare som blåser upp under pedalerna för å se om det är något på gång kring kranen. Kände undermmattan mycket riktigt är det blött men glykol tycker jag inte det luktar, ärddock förkyldmen men nog ttror jag att doften av glykol hade letat sig in, kollade expansionskärlet där ser det ut att ha varit olja.. Men förra ägaren bröt kamremmen ifjol och jag har då lämnat in bilen för fix utav det och ventilerna och allt där till så jag tror det bruna i kärlet kom då för vätskani bbehållaren ser klar ut lite blågrönioch det var nästan fullt också.

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#8
Var ut å tog bort plasten å kikade om vajern rörde sig om då jag ändrade reglagenoch ddet gjorde det. Och läckte inget när jag vred igång med motorn, sedan kände jag på båda tjocka slangar från kylaren och halva övre ärvvarm och sedan i krökenblir de kkallt, är det där inne termostaten ska sitta? Inuti slangen?

Diagnostekniker
2 806 Inlägg
12 januari 2013
#9
Så hälten av slangen är varm medans andra delen är varm?
Mysko... Du har inte luft i systemet?

Up the RA

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Så hälten av slangen är varm medans andra delen är varm?
Mysko... Du har inte luft i systemet?

Ja som jag kom ihåg det! Det hade dock bara kört Motorvärmare.. Både övre och undre var varma men bara halva övre, möjligt att jag har. Hur får jag i så fall ut det?

Diagnostekniker
2 806 Inlägg
12 januari 2013
#11
Har aldrig behövt göra det själv men har för mig att man kan ställa sig i en uppförsbacke, skruva av locket till expansionskärlet och stå på ca 3000v/min i några minuter.
Annars är ju Herr Google våran vän :-)
https://www.google.se/#hl=sv&gs_rn= … mp;bih=879

Up the RA

600 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Har aldrig behövt göra det själv men har för mig att man kan ställa sig i en uppförsbacke, skruva av locket till expansionskärlet och stå på ca 3000v/min i några minuter.
Annars är ju Herr Google våran vän :-)
https://www.google.se/#hl=sv&gs_rn= … mp;bih=879

Får fixa det imorrn! Börjar oroa mig lite för golvet nu också.. Satan om det gömmer sig ett hål där under

600 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#13
Bara blött på förar sidan och där ser jag ett luft intag stå öppet.. Fundera om jag hittat läckan.. För det är dåiinte blött såddet har runnitbbakom pedalerna

Diagnostekniker
2 806 Inlägg
13 januari 2013
#14
Kör på det och lycka till!

Mvh

Up the RA

600 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#15
Jesper328 skrev:
Kör på det och lycka till!

Mvh

måste bilen stå i lutning? har tämligen ingen värkan på kryckan smile

514 Inlägg
13 januari 2013
#16
Lägg några rejäla klossar bakom bakhjulen


871 Inlägg
13 januari 2013
#17
Klart du inte behöver stå i lutning.. bara att stå å varva ett tag med full värme å halv fläkt på, så håller du händerna på luftintagen å känner efter när det kommer värme smile


600 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#18
beckstroem skrev:
Klart du inte behöver stå i lutning.. bara att stå å varva ett tag med full värme å halv fläkt på, så håller du händerna på luftintagen å känner efter när det kommer värme smile

och detta med locket av hela tiden eller ska jag först låta den stå och sen släppa locket ? smile

600 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#19
körde bilen varm sen ställde jag mig och skruva upp locket försiktigt pös ut lite luft som då man öppnar en läsk sen vart det inte mer stängde locket åkte hem och lät den stå i tomgång nån minut med locket öppet ingen värme i bilen. Det var som vanligt lite halv ljummet i dom mellersta och rysskylan ur dom andra. Då man står still blir det rätt mycket vitrök också så börja ju fundera på om det är något värre.
båda slangar från radden blev varma och goa
Senast redigerat av ErsdaHL (13 januari 2013)

600 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#20
Skulle tro att värme paketet frusit... går det att tina eller är det bara kasta rfter fruset?


Sök