3182
Sök

Hjälp: Frågor om kablar mm?

18 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare!

Har nu köpt en billig baslåda + ett billigt steg och har nu lite frågor kring monteringen.

Utrustningen är:
Baslåda: MDS Digital Drive Encl 1.10D baslåda (från MDS)
Slutsteg: Lightning Audio Bolt B2.150.2 (från BRL)

Och här följer frågorna?

Hur grov strömkabel behöver jag? (Jag har en 5mm2 nu och undrar om den räcker)

Om den är för klen går det bra med vilken kabel som hellst? (antar att det bara är grovleken som spelar roll när det gäller strömkabeln?)

Vad ska jag ha för kabel mellan steg och baslåda? (går det bra med samma som strömkabeln eller blire massa störningar då?)

Hur fäster man lättast baslådan i bilen? (är det ok att dra i träspik i baslådan o sen fästa den med vinkeljärn?)

Måste baslådan vara i mitten eller kan jag måntera den på ena sidan i skuffen?

Sådär ja det var nog alla frågor jag har, såhär långt iaf.
Hoppas att någon har tiden/orken att svara på mina nybörjar frågor smile

Kocken
487 Inlägg
14 oktober 2006
Kolla hur mycket ström slutsteget drar först.

(A x B x 2) / 13 = C

A = antal kanaler
B = antal watt vid 4Ω
C = strömförbrukning i Ampere

Så på ditt steg blir det

(2 x 50 x 2) / 13 = 15,3A

Så ska du ha den i bakluckan så kanske du behöver 5m kabel och då bör den inte vara mindre än 10mm².
Men större är bättre. Bättre att ha för grov än för klen. Även bra om du drar en extra grov kabel ifall du i framtiden skall koppla in ett till steg, då behöver du ju inte byta kabeln.

Mellan slutsteget och baslådan skall du ha högtalarkabel. finns i alla butiker som säljer billjud. mycket billigt och du behöver inte särskilt lång kabel heller....kortare kabel - mindre effekt förlust.

När det gäller infästning av baslådan skulle jag rekommendera skruv före spik då det fäster bättre samt att det är lättare att ta bort vid ur montering. men skruv och vinkeljärn gör nog susen!

Baslådan behöver inte vara i mitten. Låga frekvenser är mindre riktningskänsliga så placering är inte lika viktigt som vid placering av diskanter.

Hoppas du är nöjd med svaren

21 761 Inlägg
14 oktober 2006
Som Bebbo skriver så ska strömkabeln vara grövre, 10mm2 eller mer. Min rekommendation är åtminstone 21mm2, då kan du sätta ett större steg i framtiden. Vill du så kan du sätta ännu grövre också. Naturligtvis ska det vara en säkring framme vid batteriet.

18 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Tack för svaren, men jag har en fråga till. Hur grov bör högtalarkabeln vara?
Senast redigerat av JohanK (14 oktober 2006)

21 761 Inlägg
14 oktober 2006
2,5mm2 kabel räcker bra, det är inte så hög effekt från steget och kablarna blir inte så långa.

Sök