2699
Sök

VIKTIGT!! Ljuskombination

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 januari 2013
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:
Crxkoffe skrev:

Håller helt med dej där!

vill inte reta upp dig på något sätt men parkeringsljus och dimljus på dagen är ju inte olagligt.
Men som du säger som är sant så är det kombinerat dimljus med halvljus man inte får ha. (förutsatt att det inte är dimma såklart.)
på kvällen är det jävligt jobbigt med att möta folk med dimljus. vissa är jävligt bländande.

Du får inte ha det ens då.

jo det får man ha. konstigt att polisen säger det som jag sj har frågat ett par gånger.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

152 Inlägg
23 januari 2013
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:

Och du förstår ju som vanligt inte vad man menar.

Tänk om folk skrev vad de menar istället för att bara antyda en massa saker. Så mycket lättare det skulle bli.

Jag antar att du menar (då du inte heller där ville upplysa oss om vad du -faktiskt- menar) att det finns "bättre saker" för polisen att lägga tid på.

Ni får det att låta som det är världens problem med dimljus, att ingenting är värre.

Men?

Så du menar att det enda som tillåts att diskutera är det som är absolut värst i hela världen? Inget annat?

JFfoto
23 januari 2013
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:

Tänk om folk skrev vad de menar istället för att bara antyda en massa saker. Så mycket lättare det skulle bli.

Jag antar att du menar (då du inte heller där ville upplysa oss om vad du -faktiskt- menar) att det finns "bättre saker" för polisen att lägga tid på.

Ni får det att låta som det är världens problem med dimljus, att ingenting är värre.

Det är ett lagbrott, simple as that. Jag tycker det är ett jävla ofog, men det har jag redan påpekat.

Just precis, och när man börjar bli irriterad över dim och halvljus dagtid, som de flesta verkar göra här. då är det att överdriva, tycker jag.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:

vill inte reta upp dig på något sätt men parkeringsljus och dimljus på dagen är ju inte olagligt.
Men som du säger som är sant så är det kombinerat dimljus med halvljus man inte får ha. (förutsatt att det inte är dimma såklart.)
på kvällen är det jävligt jobbigt med att möta folk med dimljus. vissa är jävligt bländande.

jo det får man ha. konstigt att polisen säger det som jag sj har frågat ett par gånger.

Dimljus får -aldrig- kombineras med halvljus. <ja...punkt>

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2013
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:

Det är ett lagbrott, simple as that. Jag tycker det är ett jävla ofog, men det har jag redan påpekat.

Just precis, och när man börjar bli irriterad över dim och halvljus dagtid, som de flesta verkar göra här. då är det att överdriva, tycker jag.

Större delen här är irriterade över det på kvällen/natten (har någon ens gnällt om det gällande dagtid? Nej, jag orkar inte kolla)

JFfoto
23 januari 2013
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:

Men?

Så du menar att det enda som tillåts att diskutera är det som är absolut värst i hela världen? Inget annat?

Nej, inte det jag säger, säger att ni får det att låta som världens brott bara. Och självklart får alla säga vad dom vill, diskutera om vad man vill, men jag påpekade att detta låter lite överdrivet.

Och jag använder aldrig dimljus, så har egentligen inget att försvara så.

847 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:

Men?

Nej, inte det jag säger, säger att ni får det att låta som världens brott bara. Och självklart får alla säga vad dom vill, diskutera om vad man vill, men jag påpekade att detta låter lite överdrivet.

du använder inte dimljus, nej för att du överdriver på din blå volvo, hehe snyggt wink

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 januari 2013
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:
it_mutt skrev:

Dimljus får -aldrig- kombineras med halvljus. <ja...punkt>

Ja du har rätt alltid. men om det ska vara olagligt, varför har polisen sagt detta till mig då att det är godkännt med halvljus i dimma. och med parkeringsljus på dagtid. Jag blev stoppad några gånger för ett par år sedan. men alla var vänliga att inte ge mig böter.

Opel Omega 2,0 16V /97

12 086 Inlägg
23 januari 2013
En sak är säker, vanliga poliser har långt ifrån koll på alla trafiklagar.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2013
Germax skrev:

Ja, det är då säkert (konstigt vore väl kanske annars iofs)

847 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Germax skrev:

Ja, det är då säkert (konstigt vore väl kanske annars iofs)

håller helt med!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 januari 2013
Germax skrev:

Dom har sina egna ibland ja.

Opel Omega 2,0 16V /97

Kalltkaffe skrev:
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:

Men?

Men det är ju de du gör!

Du vet vad tråden handlar om, och du säger själv att du inte har något att försvara... Så vad gör du här? Sluta sitt och gnäll på oss som gnäller, vi vet vad du tycker

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

847 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
RightFront skrev:
Kalltkaffe skrev:
Interlagos skrev:

Men?

Men det är ju de du gör!

Du vet vad tråden handlar om, och du säger själv att du inte har något att försvara... Så vad gör du här? Sluta sitt och gnäll på oss som gnäller, vi vet vad du tycker

haha där satte du han vad han skulle sitta tongue tummen upp xD

847 Inlägg
23 januari 2013
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:
it_mutt skrev:

Och vad gör man då om man bevittnar ett brott? Inte begår ett brott själv genom att göra tillbaka fast värre. Att göra sånt är småbarnsfasoner.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Jungmar skrev:
it_mutt skrev:
Kalltkaffe skrev:

Och vad gör man då om man bevittnar ett brott? Inte begår ett brott själv genom att göra tillbaka fast värre. Att göra sånt är småbarnsfasoner.

Det är det väl ingen som sagt i "min" diskussion iaf?

847 Inlägg
24 januari 2013
it_mutt skrev:
Jungmar skrev:
it_mutt skrev:

Blev kanske fel när jag citerade dig, men känns som att 90% av tråden handlar om att "jag hämnas tillbaka fast dubbelt så illa". Och nej jag är inte den som kör med halv och dimljus samtidigt smile

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Jungmar skrev:
it_mutt skrev:
Jungmar skrev:

Blev kanske fel när jag citerade dig, men känns som att 90% av tråden handlar om att "jag hämnas tillbaka fast dubbelt så illa". Och nej jag är inte den som kör med halv och dimljus samtidigt smile

Ah, ja nej jag köper inte "blåsa på med allt jag äger o har i fronten". Kan köpa att man "blinkar till" (givetvis beroende på omständigheter). Men givetvis, blinka med dimljuset är väl det "bästa" då det indikerar vad man menar iaf (sen att personen antingen skiter i det eller inte fattar, är en annan femma tongue)

* Voff voff *
10 702 Inlägg
24 januari 2013
Crxkoffe skrev:
granadadr skrev:
Crxkoffe skrev:
nej precis, parkeringsljus och dimljus är den kombination som e laglig, även om det är dimma så får man inte ha halvljus och dim , sån tur väl e, men det skiter ju folk som sagt i , man ser ju inte mycket då precis, har kört av vägen en gång , hoppas inte jag gör det igen sad

pga av vad?? dimljus på mötande bil??

jag vet att det låter konstigt, och ja av mötande bil, det började såhär:
jag kör i 70km/h på en 70väg i en kurva nu på vintern, när jag blinkar till med helljusen på denna idiot så startar han alla sina, så halvljus dimljus och ca 8st helljus, så jag såg 0% totalt sönderbländad, bromsade men visste inte vad jag hade bilen, så bakänden snurrade runt och smällde rakt in i en såndär vit stenhård stolpe med reflexer på om du vet hurdan jag menar? , jag har ingen skada med synen men tänk dej att stöta på denna idiot, inte kul sad  jaja han körde vidare som en vanlig människa och stannade inte, så han hittades aldrig därför gjorde jag denna tråd så alla här på garaget iallafall tänker på detta  smile

Vilket väl ganska väl bevisar det jag skrev om tidigare i tråden, dvs att starta ett helljuskrig pga dimljus inte leder till någonting bra alls!

Att bekämpa ett brott (dimljus + halvljus) med ett annat (tända t.ex. helljus med uppsåt att blända) är inte rätt lösning.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (24 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Entreprenör
1 286 Inlägg
24 januari 2013
Brådhis skrev:
Crxkoffe skrev:
granadadr skrev:

pga av vad?? dimljus på mötande bil??

jag vet att det låter konstigt, och ja av mötande bil, det började såhär:
jag kör i 70km/h på en 70väg i en kurva nu på vintern, när jag blinkar till med helljusen på denna idiot så startar han alla sina, så halvljus dimljus och ca 8st helljus, så jag såg 0% totalt sönderbländad, bromsade men visste inte vad jag hade bilen, så bakänden snurrade runt och smällde rakt in i en såndär vit stenhård stolpe med reflexer på om du vet hurdan jag menar? , jag har ingen skada med synen men tänk dej att stöta på denna idiot, inte kul sad  jaja han körde vidare som en vanlig människa och stannade inte, så han hittades aldrig därför gjorde jag denna tråd så alla här på garaget iallafall tänker på detta  smile

Vilket väl ganska väl bevisar det jag skrev om tidigare i tråden, dvs att starta ett helljuskrig pga dimljus inte leder till någonting bra alls!

Att bekämpa ett brott (dimljus + halvljus) med ett annat (tända t.ex. helljus med uppsåt att blända) är inte rätt lösning.

//Brådhis

Helt enkelt för min egen säkerhets skull. Om jag blir bländad av motpartens bil så jag tappar mörkerseende så anser jag att jag har helt rätt att precis som mötande bilen slå igång mina helljus för att bättra på mitt ljusfält - precis som idioten jag möter har gjort genom att slå på sina dimljus. Dessutom så lyser hans helljus och dimljus med totalt fyra lampor. Jag har ju fortfarande bara två lampor igång (mina xenonlampor) som är på ynka 35w (eller vafan det nu är original) så jag anser att jag fortfarande gör helt rätt.

En annan aspekt på det hela är att få idioten med dimljusen igång uppmärksam på att han eventuellt kan ha slagit igång dimljusen av otur och då kan stänga av dom för att slippa blända fler bilar. Det händer ungefär på var 20onde bil att dom släcker dimljusen.

// Niklas Johansson

Sök