NiKeMaN skrev:
Brådhis skrev:
Crxkoffe skrev:
jag vet att det låter konstigt, och ja av mötande bil, det började såhär:
jag kör i 70km/h på en 70väg i en kurva nu på vintern, när jag blinkar till med helljusen på denna idiot så startar han alla sina, så halvljus dimljus och ca 8st helljus, så jag såg 0% totalt sönderbländad, bromsade men visste inte vad jag hade bilen, så bakänden snurrade runt och smällde rakt in i en såndär vit stenhård stolpe med reflexer på om du vet hurdan jag menar? , jag har ingen skada med synen men tänk dej att stöta på denna idiot, inte kul
jaja han körde vidare som en vanlig människa och stannade inte, så han hittades aldrig därför gjorde jag denna tråd så alla här på garaget iallafall tänker på detta
Vilket väl ganska väl bevisar det jag skrev om tidigare i tråden, dvs att starta ett
helljuskrig pga dimljus inte leder till någonting bra alls!
Att bekämpa ett brott (dimljus + halvljus) med ett annat (tända t.ex. helljus med uppsåt att blända) är inte rätt lösning.
//Brådhis
Helt enkelt för min egen säkerhets skull. Om jag blir bländad av motpartens bil så jag tappar mörkerseende så anser jag att jag har helt rätt att precis som mötande bilen slå igång mina helljus för att bättra på mitt ljusfält - precis som idioten jag möter har gjort genom att slå på sina dimljus. Dessutom så lyser hans
helljus och dimljus med totalt fyra lampor. Jag har ju fortfarande bara två lampor igång (mina xenonlampor) som är på ynka 35w (eller vafan det nu är original) så jag anser att jag fortfarande gör helt rätt.
En annan aspekt på det hela är att få idioten med dimljusen igång uppmärksam på att han eventuellt kan ha slagit igång dimljusen av otur och då kan stänga av dom för att slippa blända fler bilar. Det händer ungefär på var 20onde bil att dom släcker dimljusen.
Ja, kör han med HELLJUS så förstår jag att du drar igång dina. Men, saken är att 35w xenon motsvarar (i ljusmängd) ca 100w halogen (man höftar ungefär 3 gånger wattalet med xenon för att få fram motsvarande i halogen), ni har alltså, rent ljusmängdsmässigt, ungefär lika mycket som ni pumpar ut. Ditt är inte lika diffust som hens, men, ljusmängdsmässigt same same.
Drar du sen igång dina helljus, ja, då drar du uppenbarligen ut större ljusmängd än hen.
Att dra på helljuset är nog knappast något som gör att den som RÅKAT slå på (eller glömt stänga av) sitt dimljus, börjar leta som en idiot efter huruvida hans dimljus är tänt eller inte, utan får nog hen snarare att tänka "jaha?"
I din värld innebär det att ett lagbrott kan bemötas med ett annat. DU har valt att sätta gränsen vid "blända mötande". Men principiellt (nej, vare sig praktiskt eller teoretiskt) skulle jag lika bra kunna köra hem och slå sönder din bil, om jag möter dig med dimljus och halvljus på. Ett lagbrott för att stävja ett annat (nej, jag säger inte att det är samma sak, långt ifrån, jag vilar det bara på principen att ett lagbrott skulle rättfärdiga ett annat).
OM du nu har dimljus på din bil, och möter någon, som råkat slå på/glömt stänga av sitt dimljus. Så är nog chansen att personen ifråga -med större lätthet- förstår vad du vill, om du blinkar med dina dimljus.
Att sen kalla någon, som du själv säger kan ha råkat slå på sitt dimljus utan mening, för idiot, får mig personligen att anse att du är en av alla personer som borde andas lite mer i trafiken.
Ett lagbrott rättfärdigar inte ett annat, oavsett vad du anser.