2894
Sök

VIKTIGT!! Ljuskombination

1 749 Inlägg
20 januari 2013
Man kan vara känslig på olika sätt för olika ljus.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

152 Inlägg
20 januari 2013
Kalltkaffe skrev:
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:
Ja, det finns folk som är väldigt ljuskänsliga, jag är ju tydligen inte en av dom, men jag kan bländas av xenon som är orginalmonterat på bilar, då borde detta blända er som är mer ljuskänsliga än mig dubbeelt så mycket mer, men tydligen är dimljus värre att möta isåfall, för ni klagar ju inte på xenon?

Xenon kan självklart blända men av min erfarenhet betydligt mer sällan.

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Bara för att du inte stör dig på den olagliga och för flertalet bländande kombinationen av halvljus och dimljus så ska dom som gör det störa sig på xenon istället. Anledningen är för att du blir bländad av det?

Ja? Förstår du inte? om jag som är mindre ljuskänslig än er, så jag inte kan bli bländad av dimljus, men xenon bländar mig ibland, då borde xenonet vara mer obehagligare för er som är mer ljuskänsligare? och att då dimljus borde va ett mindre bekymmer än xenon, men nu är det ju tvärtom.

Och att du säger att xenon bländar mer sällan, det är sånt som får mig att tro att folk gnäller på dimljus bara för att.. för av min erfarenhet bländar xenon ofta. Men inte på er som blir bländade av små dimljus, konstigt tycker jag. Det är vad JAG tycker och tror.

Nu blev det en liten tankevurpa tror jag.... Jag ska göra det enkelt för dig.

Jag upplever att dimljus + halvljus bländar mer än xenon - Ibland kan det vara en kombination av bländande xenon och dimljus.

Jag blir oftare bländad av halvljus+dimljus än xenon - inte uteslutet att jag kan uppleva xenon som bländande

Alltså:

Det är därför jag "gnäller" på dimljus och halvljus tända samtidigt.

Det blir inte en allmängiltig sanning att xenon bländar mer bara för att du upplever det. Läskigt va?

Jag ska försöka skriva det igen på ett annat sätt om det var otydligt ovan: Om någon tycker att äpplen är äckliga och någon annan inte tycker äpplen är äckliga. Den som inte tycker att äpplen är äckliga gör det bara för att han tycker apelsiner är äckliga så gör inte det att den första personen gillar äpplen. Eller gnäller på att äpplen är äckliga bara för att...
Senast redigerat av Interlagos (20 januari 2013)

Evildan
20 januari 2013
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:
Interlagos skrev:

Xenon kan självklart blända men av min erfarenhet betydligt mer sällan.

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Bara för att du inte stör dig på den olagliga och för flertalet bländande kombinationen av halvljus och dimljus så ska dom som gör det störa sig på xenon istället. Anledningen är för att du blir bländad av det?

Ja? Förstår du inte? om jag som är mindre ljuskänslig än er, så jag inte kan bli bländad av dimljus, men xenon bländar mig ibland, då borde xenonet vara mer obehagligare för er som är mer ljuskänsligare? och att då dimljus borde va ett mindre bekymmer än xenon, men nu är det ju tvärtom.

Och att du säger att xenon bländar mer sällan, det är sånt som får mig att tro att folk gnäller på dimljus bara för att.. för av min erfarenhet bländar xenon ofta. Men inte på er som blir bländade av små dimljus, konstigt tycker jag. Det är vad JAG tycker och tror.

Jag upplever att dimljus + helljus bländar mer än xenon - Ibland kan det vara en kombination av bländande xenon och dimljus.

Jag blir oftare bländad av halvljus+dimljus än xenon - inte uteslutet att jag kan uppleva xenon som bländande

Alltså:

Det blir inte en allmängiltig sanning att xenon bländar mer bara för att du upplever det. Läskigt va?

Jag ska försöka skriva det igen på ett annat sätt om det var otydligt ovan: Om någon tycker att äpplen är äckliga och någon annan inte tycker äpplen är äckliga. Den som inte tycker att äpplen är äckliga gör det bara för att han tycker apelsiner är äckliga så gör inte det att den första personen gillar äpplen. Eller gnäller på att äpplen är äckliga bara för att...

Jag gillar även päron men inte persikor smile

Bländas jag då ibland av den diskuterade otillåtna ljuskombinationen??
Svar: Ja det gör jag men det beror inte på päronen utan på nötter.

152 Inlägg
20 januari 2013
Evildan skrev:
Interlagos skrev:
Kalltkaffe skrev:

Jag upplever att dimljus + helljus bländar mer än xenon - Ibland kan det vara en kombination av bländande xenon och dimljus.

Alltså:

Jag gillar även päron men inte persikor smile

Bländas jag då ibland av den diskuterade otillåtna ljuskombinationen??
Svar: Ja det gör jag men det beror inte på päronen utan på nötter.

Hahahaha!

Snyggt!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
20 januari 2013
det som jag tror att folket kan börja med är att är det mörkt ute och man möter någon som har både halvljud och dimljus igång samtidigt och det bländar

då får dem smaka på helljuset ..

( väldigt länge sedan så fanns det föreskrift att man kunde tända helljuset ca 30-40m innan mötesögonblicket ,, och ungefär lika länge sedan så fanns det ingen lag på dimljus och halvljus samtidigt.., så egentligen så följer man samma lagar och regler som människor som kör med halvljus och dimljus samtidigt )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

167 Inlägg
20 januari 2013
På tal om ljus, dock inte dimljus jag är inne på.

Men varför i hela friden har dom kommit på det här med automatiska baklampor för? Som går igång när det enbart börjar bli mörkt ute.
Det är det mest idiotiska och trafikfarligaste jag vet just nu. Händer ganska ofta att man ligger och kör i lite dimma och så kommer man ikapp en bil med automatiska baklampor som givetvis inte är tända, och vad får man göra då? JO man får panikbromsa för att man inte ser dom bakifrån..

Någon som håller med mig om att det är fullkomligt idiotiskt?

Entreprenör
1 286 Inlägg
20 januari 2013
Håller med TS om att dimljus+halvljus i mörker bländar trafikfarligt mycket. Själv slår jag alltid på helljuset för att visa mitt missnöje.
Likaså gamla skrotbilar utan linsljus som fått för sig att xenonkonvertera halvljusen och/eller dimljusen. Det bländar oftast ännu mer och även dom får helljuset i ögonen från mig för att visa mitt missnöje.

Själv åker jag med parkeringsljus+dimljus dagtid och enbart halvljus kväll och nattetid. ALLTID.

// Niklas Johansson

grön aktivist
846 Inlägg
20 januari 2013
saababenni skrev:

Men varför i hela friden har dom kommit på det här med automatiska baklampor för? Som går igång när det enbart börjar bli mörkt ute.
Det är det mest idiotiska och trafikfarligaste jag vet just nu. Händer ganska ofta att man ligger och kör i lite dimma och så kommer man ikapp en bil med automatiska baklampor som givetvis inte är tända, och vad får man göra då? JO man får panikbromsa för att man inte ser dom bakifrån..

Det är även automatiska framlampor och finns till väldigt många modeller idag.
Anledningarna till detta är många : marginellt minskad förbrukning, minskade kostnader pga minskat slitage på lampor, ögat uppfattar snabbare när ett bromsljus tänds om det inte har sidobelysning runt omkring sig.
Och det behöver inte ens vara mörkt, räcker med att man åker in i en tunnel så tänds dom (även om tunneln i sig har belysning så tänds dom i dom flesta fall).
Tror inte att man kanske ska skylla det på bilen i sig utan kanske på föraren som kanske ska vara mer uppmärksam på vädret runt omkring.

167 Inlägg
20 januari 2013
Confide skrev:
saababenni skrev:

Det är även automatiska framlampor och finns till väldigt många modeller idag.
Anledningarna till detta är många : marginellt minskad förbrukning, minskade kostnader pga minskat slitage på lampor, ögat uppfattar snabbare när ett bromsljus tänds om det inte har sidobelysning runt omkring sig.
Och det behöver inte ens vara mörkt, räcker med att man åker in i en tunnel så tänds dom (även om tunneln i sig har belysning så tänds dom i dom flesta fall).
Tror inte att man kanske ska skylla det på bilen i sig utan kanske på föraren som kanske ska vara mer uppmärksam på vädret runt omkring.

Tycker bara det är idiotiskt..  är väl självklart att man ska ha både fram o baklampor igång alltid..

grön aktivist
846 Inlägg
20 januari 2013
Och jag tycker det är idiotiskt om man har på saker som inte behövs wink.
Senast redigerat av Confide (20 januari 2013)

* Voff voff *
10 702 Inlägg
20 januari 2013
Det är ganska kul att folk skriker i högan sky om att dom blir bländade av dimljus och att det är trafikfarligt, men många av dom propagerar även för att helljus som "moteld" är en bra lösning. Det är alltså okej att blända andra så länge man gör det med flit och med helljus? Eller vad är det som ni anser rättfärdigar det direkt trafikfarliga (och faktiskt olagliga, då det sker med uppsåt att blända) beteendet?

Jag försvarar inte användandet av dimljus, men jag tycker man bör ta avstånd från avsiktligt okynnes-bländande med helljuset!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

577 Inlägg
21 januari 2013
Brådhis skrev:
Det är ganska kul att folk skriker i högan sky om att dom blir bländade av dimljus och att det är trafikfarligt, men många av dom propagerar även för att helljus som "moteld" är en bra lösning. Det är alltså okej att blända andra så länge man gör det med flit och med helljus? Eller vad är det som ni anser rättfärdigar det direkt trafikfarliga (och faktiskt olagliga, då det sker med uppsåt att blända) beteendet?

Jag försvarar inte användandet av dimljus, men jag tycker man bör ta avstånd från avsiktligt okynnes-bländande med helljuset!

//Brådhis

Håller med helt, det är väl en sak om man blir något så otroligt kopiöst bländad att man är påväg av vägen så man måste slå på helljusen . Men att göra de bara för att vara värre tillbaks känns rätt onödigt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

7 432 Inlägg
21 januari 2013
offtopic,, men jag måste få säga detta,,,

jag brukar dunka igång ALLA mina helljus när jag möter någon utan lyse i mörker wink då har jag ingen pardon,, för efter att jag nästan krockat med en idiot i en mb123 som inte ens hade  på parkerinsljus så  blir jag tokförbannad sad

Kalltkaffe skrev:
RightFront skrev:
Pendulum skrev:
För er som anser att det inte är någon idé att köra med dimljus för att man tycker det är snyggt eftersom man själv inte kan se det. Vad är då poängen med att ha en snygg bil överhuvudtaget. Man ser inte mycket mer än interiören och eventuellt huven framför sig när man kör ändå.

En snygg bil är snygg konstant, du kan beundra den när den står på uppfarten t.ex.

För att se sina snygga dimljus måste man slå på tändningen, tända dimljusen, gå ut ur bilen och beundra, in i bilen och stänga av tändningen roll

Och du måste gå ut och slå på blinkersen för att beundra dina dubbelblinkers, för att sedan gå in och stänga av bilen..

Tror du allt handlar om design och inget om funktion?

Mad dubbla har man backup, om en lampa skulle gå sönder och främst av allt, det syns så mycket bättre. Det är iaf något jag värderar, för jag vill inte bli påkörd bakifrån igen

Men sen har du helt rätt att jag måste gå ut ur bilen för att se det själv...

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 januari 2013
Brådhis skrev:

//Brådhis

Helt enkelt för min egen säkerhets skull. Om jag blir bländad av motpartens bil så jag tappar mörkerseende så anser jag att jag har helt rätt att precis som mötande bilen slå igång mina helljus för att bättra på mitt ljusfält - precis som idioten jag möter har gjort genom att slå på sina dimljus. Dessutom så lyser hans helljus och dimljus med totalt fyra lampor. Jag har ju fortfarande bara två lampor igång (mina xenonlampor) som är på ynka 35w (eller vafan det nu är original) så jag anser att jag fortfarande gör helt rätt.

En annan aspekt på det hela är att få idioten med dimljusen igång uppmärksam på att han eventuellt kan ha slagit igång dimljusen av otur och då kan stänga av dom för att slippa blända fler bilar. Det händer ungefär på var 20onde bil att dom släcker dimljusen.

// Niklas Johansson

171 Inlägg
21 januari 2013
är vissa helt dumma i huvudet här ? varför ska man bryta emot lagen när man kan göra på lagligt sätt istället, man stör inte lika många bilar och slipper böter. varför använda det då ?
för att det är snyggt?
menar att det argumentet inte direkt håller !
plus att kör någon med halv + dimljus så är det ju uppenbart att det ökar risken för att bli bländad !
visst bländar felinställt xenon så in i ...... och alla som dessutom kör xenonkonverterat halvljus och inte kan ställa in det.... också helt sjukt !
ett tips till er alla tänk efter en extra gång innan man gör något, visst gör alla fel ibland,
dock anser jag att om man VET att man gör fel och kan göra något åt det så SKA man det med.

och för er som säger att dimljus inte bländar så kan jag tipsa er om att möta en bil i totalt mörker som kör med led dimljus eller xenonkonverterat.............

tänk er för! ni tycker det är snyggt men ni stör alla andra genom att ha det ?

847 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
n1k391 skrev:
är vissa helt dumma i huvudet här ? varför ska man bryta emot lagen när man kan göra på lagligt sätt istället, man stör inte lika många bilar och slipper böter. varför använda det då ?
för att det är snyggt?
plus att kör någon med halv + dimljus så är det ju uppenbart att det ökar risken för att bli bländad !
visst bländar felinställt xenon så in i ...... och alla som dessutom kör xenonkonverterat halvljus och inte kan ställa in det.... också helt sjukt !
ett tips till er alla tänk efter en extra gång innan man gör något, visst gör alla fel ibland,
dock anser jag att om man VET att man gör fel och kan göra något åt det så SKA man det med.

och för er som säger att dimljus inte bländar så kan jag tipsa er om att möta en bil i totalt mörker som kör med led dimljus eller xenonkonverterat.............

Håller helt med dej där!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 januari 2013
Crxkoffe skrev:
n1k391 skrev:
för att det är snyggt?

Håller helt med dej där!

vill inte reta upp dig på något sätt men parkeringsljus och dimljus på dagen är ju inte olagligt.
Men som du säger som är sant så är det kombinerat dimljus med halvljus man inte får ha. (förutsatt att det inte är dimma såklart.)
på kvällen är det jävligt jobbigt med att möta folk med dimljus. vissa är jävligt bländande.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
Crxkoffe skrev:
n1k391 skrev:
för att det är snyggt?

Håller helt med dej där!

vill inte reta upp dig på något sätt men parkeringsljus och dimljus på dagen är ju inte olagligt.
Men som du säger som är sant så är det kombinerat dimljus med halvljus man inte får ha. (förutsatt att det inte är dimma såklart.)
på kvällen är det jävligt jobbigt med att möta folk med dimljus. vissa är jävligt bländande.

Du får inte ha det ens då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 432 Inlägg
23 januari 2013
it_mutt skrev:
VolvoCoffe skrev:
Crxkoffe skrev:

Håller helt med dej där!

Du får inte ha det ens då.

precis utan då måste man köra på parkering och dimljus,, meo totalt värdelöst wink så dimljus fungerar på två vis,, antingen styling,, eller som i mitt fall de fungerar som drl wink å släcks aut när jag tänder halvljuset smile

Sök