Så klart när ämnet dyker upp hittar jag inte det där bra info jag läste!
Skrevs om hur o varför dim o halv påverkar synen!
Körande med din o halv:
Ljus längden är det samma som med enbart halvljus,
Ljusvågor "krockar med varandra" o sprider ut okontrollerad en del av ljuset som kan blända mötande,
Ljuset blir bättre men endast åt sidorna då dimljuset lyser brett o då ger den en placebo effekt.
Mötande mot bilen med dim o halv:
Blir bländat pga "felaktigt" ljus spridning eller inställning, partiklar i luften (vatten, damm), har själv en ren o repfri vindruta.
Glasögon kan förstärka ljuset o personer med syn bättre än genomsnittet kan påverkas av detta.
Skrevs inget om "brytnings fel" i ögat som en del använder som ursäkt/orsak.
Nåja... Om nu är det så coolt med dimljus + halvljus på natten speciellt när det regnar så kan ni testa att köra 100+ på en säg 7-8m brett länsväg, på natten med enbart dimljus!
Var ser man då?
Det som är redan ointressant för man hinner inte ens reagera på den där älgen som står på vägen.
Men om man nu kör på rätt inställda halvljus så hinner man inte stanna men åtminstone reagera o väja undan för älgen.
A ha! Dim o halv så blir det ännu bättre!
JA, placebo bättre!
Hade en "blind" förare bakom mig med sina felinställda dimljus som om jag inte fanns, testade tända mina dim bak o kolla om han/hon fattar men icke o när den bilen kom nära ställde jag mig på bromsen!
En grevlig vill jag inte ha i min grill!!!
Hade denne inte bländat mig skulle jag kunna koncentrera mig på vägen istället för hur jag ska undvika dennes lysen!
En annan viktig sak!
KONTROLLERA INSTÄLLNINGEN PÅ ERA DIMLJUS