2846
Sök

Torx hylsor saab 9-5

118 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Någon som vet vad det ska vara för dimension på torx hylsan som man ska ha när man skruvar bort
okhållaren fram på saab 9-5 årsmod 2005?

Bak har jag inte kollat än öär det samma torxhylsa där?


1 414 Inlägg
16 januari 2013
#2
På 2006 eller nyare är E hylsor inte Torx... har för mig att det är E18 eller E20 om jag inte minns fel...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

3 295 Inlägg
16 januari 2013
#3
Brukar funka lika bra med en 6 kants hylsa av passande storlek, tror det är 14 eller 16 mm.


11 Inlägg
17 januari 2013
#4
Det är E20 hylsa är det från årsmodell-02


118 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#5
Jag får åka och köpa en E20 hylsa. Läste att bak sitter det vanliga bult för okhållaren 18mm.
Man kan undra varför dom gjort den kombinationen torx fram och vanliga bult bak. tongue


Handledare
1 481 Inlägg
17 januari 2013
#6
mjrn skrev:
Jag får åka och köpa en E20 hylsa. Läste att bak sitter det vanliga bult för okhållaren 18mm.
Man kan undra varför dom gjort den kombinationen torx fram och vanliga bult bak. tongue

Kan vara så enkelt att bakaxeln levererades färdig från GM. Fram så skruvade man fast oken själv och torx är/var standard på SAAB-fabriken.


118 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#7
Japp torx är vanligt på saab jag hade dock totalt glömt bort att det va torx till okhållarna på 9-5. Men beror väl på att jag mest skruvat med saab 9000 tidigare och där är det vanliga bult till okhållarna. Finns en del saker som jag tycker är sämre på 9-5 när det gäller lösningar på saker.


Handledare
1 481 Inlägg
19 januari 2013
#8
mjrn skrev:
Japp torx är vanligt på saab jag hade dock totalt glömt bort att det va torx till okhållarna på 9-5. Men beror väl på att jag mest skruvat med saab 9000 tidigare och där är det vanliga bult till okhållarna. Finns en del saker som jag tycker är sämre på 9-5 när det gäller lösningar på saker.

9000 var en SAAB. 9-5 är en Opel......


3 295 Inlägg
Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2013
#10
Slave_joe skrev:
Nja... 9-3 är väl mer opel. wink

Nej. 9-5 bygger på Opel Vectra. Lika mycket Opel som i 9-3.


33 Inlägg
20 januari 2013
#11
9000 var en Fiat Chroma!

Melwin!

Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2013
#12
Melwin skrev:
9000 var en Fiat Chroma!

Dom hade inte en skruv gemensamt, bara utseendet.  Sen var det Alfa 164 och Lancia Thema som också byggde på samma platta.


33 Inlägg
20 januari 2013
#13
Just precis,ingen Saab halv fiat!

Melwin!

Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2013
#14
Melwin skrev:
Just precis,ingen Saab halv fiat!

Jag skrev ju att dom inte hade en enda skruv gemensamt.....


33 Inlägg
20 januari 2013
#15
Har du Sonetten kvar än!

Melwin!

Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2013
#16
Melwin skrev:
Har du Sonetten kvar än!

Självklart. smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2013
#17
ursäkta men dörrarna är densamma på 9000 som fiaten! passar bolt on mellan modellerna, ACC enheten är lika på bilarna smile


Handledare
1 481 Inlägg
20 januari 2013
#18
Saaben har tjockare plåt. Fiaten klarade inte krock-kraven i USA. Det  gjorde Saaben med marginal.


3 295 Inlägg
20 januari 2013
#19
Och allt detta känns relevant med tanke på den fråga som TS har frågat?


118 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#20
Ja personligen så tycker jag nog bäst om saab 9000 så inte omöjligt att jag skaffar ett 9000 projekt nångång. 9000 är betydligt bättre att skruva med. smile
Senare modellen av saab 900 var det väl mycket opel och fanns väl en modell med 1,8 motor och de va väl en opel motor.



Sök