Hej gott folk!
Jag skaffade mig en BMW 1502 -75 för någon vecka sedan, och tänkte starta en projekttråd i hopp om att få tips, goda råd och allsköns kommentarer från sådana som vet mer än jag själv och andra intresserade.
Bilens skick är "projektskick", kan man säga. I det här fallet betyder det att den inte varit besiktigad på tio år, och att förra ägaren påbörjade en ombyggnad till tävlingsbil för ett par år sedan men tröttnade, och nu sålde den till mig. Eftersom mitt mål med projektet är en renodlad lekbil är därmed en hel del redan gjort. Den är plåtren och målad inuti, med helbur monterad och en del aluminium. Rost finns i trösklar, frambalk och ena balken bak men inte så mycket att det gör mig förskräckt. Det kommer bara att kräva en del timmar och svetstråd. Förra ägaren inledde ett motorbyte men kom inte längre än att han välte ner en 1.6i med Getrag 225 i motorrummet och punktade dit ett par motorfästen. Så finns det original turbobreddare på bilen. Priset var sakligt.
Så här såg den ut, nyss hemkommen:
Eftersom jag har Saab-bakgrund (därför har jag mest hängt på 900klubben tidigare) så har jag ett tag funderat på möjligheterna kring något bakhjulsdrivet med Saab-motor. Saabs kortmotor är ju bolt-on på Opel Omegas låda, men eftersom svänghjul och lamell går att byta mellan kort- och långmotor, så tänkte jag testa ifall det går att göra något med motorn i min reservdelsbil, en og900i -91. Jag kom över en Omega växellåda billigt och så tog det liksom fart av sig själv.
Jag kommer förstås att börja med rostlagningen, men det som jag funderar mest på nu och inte har koll över är hjulupphängningar och bromsar. Jag har aldrig sysslat med BMW förr och kan knappt modellbeteckningarna... Jag vet att standarduppgraderingen är att ta nav, fjäderben, trummor bak och skivor fram från E21 (som man kan läsa om t.ex. om man surfar runt på 2002faq), men det känns lite halvdant att uppgradera till något som ändå är så pass gammalt och svårt att få tag på. Helst skulle jag också byta till något nyare som det finns reservdelar att fås tag på enkelt. Hur är det med E30 hjulupphängningar? Då skulle jag också ha bättre urval diffar. För tillfället är det dessa saker som jag behöver lära mig mera om, så om någon har en hel roman att bjuda på i ämnet, så läser jag gärna
.
Nu ska jag ut och ställa i ordning kring bilen, men jag hoppas på goda kontakter och gott informationsbyte i min tråd. Välkommen!
Mvh,
Mathias.