2835
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

367 606 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#401
Ingen start up-film ännu denna helg. Dock lite bilder på progressionen.

Jag hade funderat lite hur det blir med spjällhuset då jag vänder på plenumkammaren. Men jag märkte att bultmönstret är regelbundet, så det gick att rotera 1/3 varv åt båda hållen. Då hamnar dock urtaget för kallstartsspridaren "ur fas", och skapar en läcka på några mm. Så jag kapade till en mellanbricka:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-924769072bf1f54c782e94e060a8aed8_large.jpg

Monterat insug med bränslegrejer m.m.:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-abb15729bea46dd03f9012cf92ec3f96_large.jpg

Det var mera pyssel än jag hade räknat med med allt detta. Fix med slangar och sådant. Och mitt "naturnära" garage börjar göra sig påmint igen den här årstiden. Dessutom märker jag att jag är nervös inför uppstarten, jag vill att varje detalj är ordentligt gjord så risken att inget ska ske när jag vrider på nyckeln är så liten som möjligt. Men överlag har det gått fint att pussla ihop av de grejer jag har, Saabdelar främst, och det ser i praktiken original ut, bara nyputsat. Till och med oljestickan sitter fast i plenum med originalfästet, bara omsmitt lite.

Varen icke förskräckta, ty placeringen av LMM och luftfilter är bara tillfälliga, medan jag testar funktionerna. Detta ska inte bli något monsterbygge med grovsmide som sticker upp genom motorhuven.

Här syns vilken vinkel det omsvetsade insuget har nu, jämfört med hur det var original:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7d03bd2b95d03edc665f5d6d2ffbb08e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a901010506299dcb12affe77f3556bc6_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

The one and only
1 091 Inlägg
1 december 2013
#402
Det börjar ta sig smile Ser riktigt bra ut!

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Saabish
64 Inlägg
1 december 2013
#403
Monterar du grejerna bara för uppstart och fixar med turbon sen eller? smile


582 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#404
Rein-O skrev:
Monterar du grejerna bara för uppstart och fixar med turbon sen eller? smile
Ja, exakt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
2 december 2013
#405
Hur fungerar det med besiktningen i Finland? Är det samma som i Sverige eller skiljer det sig markant? Kommer du kunna regga den här bilen för gatbruk?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#406
Hunted skrev:
Hur fungerar det med besiktningen i Finland? Är det samma som i Sverige eller skiljer det sig markant? Kommer du kunna regga den här bilen för gatbruk?
Nå överlag är det nog strängare än i Sverige... Men jag är regelbundet i kontakt med besiktningskontoret, och det borde hållas inom ramarna för vad som är tillåtet. Det enklaste vore att besiktiga den med utbytt motor med max 25 procent effektökning. Då får jag ha två liter och 98 häst... Vilket ju går att bänka ner den till, men då som sugmotor. Jag hoppas kunna besiktiga den enligt 2002 turbo effektgränser, vilket är 180hk. Det kan dock stupa på att BMW inte skriver ut intyg på skillnaderna mellan de två biltyperna. Det hjälper inte att jag uppgraderat alla berörda delar till way over turbomodellens dimensioner, besikningen vill ha nån slags officiella papper. Nu har jag iaf köpt på ebay en 2002turbo owners manual, och där står det mesta. Hoppas det räcker med det. Jag vill förstås ha turbon inskriven i papperen.

Vad gäller chassieuppgraderingarna är det inga problem. Det går på procent.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
2 december 2013
#407
Big-Nyz skrev:
Hunted skrev:
Hur fungerar det med besiktningen i Finland? Är det samma som i Sverige eller skiljer det sig markant? Kommer du kunna regga den här bilen för gatbruk?
Nå överlag är det nog strängare än i Sverige... Men jag är regelbundet i kontakt med besiktningskontoret, och det borde hållas inom ramarna för vad som är tillåtet. Det enklaste vore att besiktiga den med utbytt motor med max 25 procent effektökning. Då får jag ha två liter och 98 häst... Vilket ju går att bänka ner den till, men då som sugmotor. Jag hoppas kunna besiktiga den enligt 2002 turbo effektgränser, vilket är 180hk. Det kan dock stupa på att BMW inte skriver ut intyg på skillnaderna mellan de två biltyperna. Det hjälper inte att jag uppgraderat alla berörda delar till way over turbomodellens dimensioner, besikningen vill ha nån slags officiella papper. Nu har jag iaf köpt på ebay en 2002turbo owners manual, och där står det mesta. Hoppas det räcker med det. Jag vill förstås ha turbon inskriven i papperen.

Vad gäller chassieuppgraderingarna är det inga problem. Det går på procent.
Jag ska hålla tummarna för att det går vägen för dig och att dom godkänner manualen du köpt från ebay som dokumentation. Ett gott råd kanske är att översätta engelskan på förhand åt dom så att dom slipper den biten :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#408
Också jag handlar en del nytt wink .

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-89e51fce506e7503a35f44bd3cf48920_large.jpg

Jag tänkte att det kan vara bra med en bränsletrycksmätare, så den här har jag kopplat till nippeln för kallstartsspridaren och dragit in i kupén. Så nu är bränslesystemet "slutet". Det är dock inte kylsidan än, jag måste knåpa ihop en 180gradersböj till grovslangen än. Då motorn är vänd så pekar alla anslutningar åt fel håll...

Jag kopplade i bränslepumpen, satte på batteriets kabelskor och testade - oj så spännande! - vrida på nyckeln för att se om pumpen går runt. Det gjorde den inte. Inte ett livstecken. Dock knäpper det i relät (eller rättare sagt åtminstone ett av dem, det finns ju två parallella). Jag testade koppla ur sladden till pumpen och direktkoppla till batteriet, och då surrade den glatt.

Nu har jag kaffe- och researchpaus... Jag satte batteriet på laddning ifall det är något att boxen inte skickar ström ifall spänningen är för låg... eller nåt tongue . Det räcker dock  till för att dra startmotorn.

Men visst ska bränslepumpen surra ett par sek samtidigt som relät knäpper? För nästa läge på nyckeln är ju start.
Senast redigerat av Big-Nyz (6 december 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#409
Små steg framåt. Men fan vad jag är nervös. Det är nu som allt ställs upp till bevis. Så ALL slags respons, tips och idéer mottages tacksamt, jag har aldrig gjort det här förr och det känns som jag inte vet nånting.

Jag konstaterade att jag inte hade jordat boxen inne i kupén, så jag började med det.

Så hällde jag tolv liter bensin i tanken, kopplade ström direkt från batteriet och körde runt pumpen.  Den sörplade, och bränsletrycksmätaren steg inne i kupén. Den landade på typ 3,1 bar. Inga läckor någonstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3f84b11508fa4a1916ac496276ab8090_large.jpg

Så skruvade och packningslimmade jag en plåt för turbons oljeretur i tråget, och hällde i fyra liter olja. Jag tror det kommer att behövas nån liter till för att fylla kylaren.

Igår monterade jag oljekylaren. Jag hade också tänkt skruva dit oljetrycksmätaren, men det visade sig att jag inte har rätt gängor på givaren. Så jag måste skaffa en adapter nästa vecka.

Så här står den och ser den ut i dagens läge:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fc061c25edac6dbd34784f52afcc5979_large.jpg

Frågor:

- Check Engine-lampan. Eftersom jag inte tagit själva mätartavlan från Saaben så måste jag dra en helt ny, tänkte använda diod. Den ska kopplas från pin 22 på boxen, men ger boxen ström eller jord då den lyser? Dvs, vad ska jag koppla i diodens andra ända?

- Pumpen beter sig lite annorlunda än jag hade räknat med. När jag vrider på nyckeln och relät knäpper, är pumpen tyst. Men då startmotorn drar, så hoppar bränsletrycksnålen till, så då går den ok. Sedan, när jag vrider av nyckeln, går pumpen en sekund. Nån minut senare knäpper relät. (knäpper av???) Det kan bero på tändningslåset, jag har märkt att det är slitet. Kanske det skulle löna sig att göra en ny nyckel?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 163 Inlägg
7 december 2013
#410
Vilket bygge kollat genom hela tråden och roliga lösningar. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#411
Djo skrev:
Vilket bygge kollat genom hela tråden och roliga lösningar. smile
Tanx! Snyggt plåtjobb du gjort på pv:n ockå.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 163 Inlägg
8 december 2013
#412
Big-Nyz skrev:
Djo skrev:
Vilket bygge kollat genom hela tråden och roliga lösningar. smile
Tanx! Snyggt plåtjobb du gjort på pv:n ockå.
Tackar tackar far och jag har gjort så gott vi kunnat big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#413
M_Broberg skrev:
om det är og900 org kyl går det 4.2 liter olja i motorn inkl oljekylaren.
Ok, då borde jag vara nära i alla fall. Jo, det är og900 kyl. Men så har jag ju og9000 tråg också, lite omsvetsat. Jag kommer att få kalibrera oljestickan själv... Ska försöka få oljetrycksmätare fixat innan uppstart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#414
Småfix. Bytt oljefilter, ny olja i växellådan samt inhandlat lite elektronikprylar till ett och annat wink . Imorgon blir det att inhandla adapter till oljetrycksmätaren, sedan kanske man vågar försöka sig på en första uppstart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#415
Konstigt nog hittade inte Hydroscand någonting adapterdugligt åt mig. Är en adaptersandwich mellan oljefilter och filterhållare det enda rätta på en Saabmotor?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Saabish
64 Inlägg
12 december 2013
#416
Borde väl gå att grena ut från oljetryckgivarens infästning?


1 080 Inlägg
12 december 2013
#417
Big-Nyz skrev:
Konstigt nog hittade inte Hydroscand någonting adapterdugligt åt mig. Är en adaptersandwich mellan oljefilter och filterhållare det enda rätta på en Saabmotor?
Varför inte? Finns ju på biltema för en hundring smile

Eller ja, två hundringar. Men ändå http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … re-322005/
Senast redigerat av pontiacen (12 december 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#418
Rein-O skrev:
Borde väl gå att grena ut från oljetryckgivarens infästning?
det var så jag hade tänkt, men de hittade inga gängor/adapters som fungerade. Det får bli en sån där biltema-sandwich istället.

Oberoende så har jag fyra liter i tråget nu, så tänkte testa vrida på nyckeln ikväll...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#419
Rein-O skrev:
Borde väl gå att grena ut från oljetryckgivarens infästning?
det var så jag hade tänkt, men de hittade inga gängor/adapters som fungerade. Det får bli en sån där biltema-sandwich istället.

Oberoende så har jag fyra liter i tråget nu, så tänkte testa vrida på nyckeln ikväll...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
12 december 2013
#420
Go Go Go Go Go

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"


Sök