Nåja. Bilder från ombyggnation av e36 framvagn för att passa 1502.
Tyvärr glömde jag fota jiggen och framvagnen innan jag redan hunnit bygga om ena sidan, men principen syns kanske till och med tydligare så här.
På första bilden ses balkens orörda sida till höger, den avkortade till vänster. Balken sitter fast i kuggstångsfästena. Sedan finns två par bulthål i vardera ändorna av jiggen; ett par som passar balken orörd, ett par där hålen ligger 5,5cm närmare varandra på var sida. Balken ska alltså kortas 11cm, vilket är rätt mycket. Medan jag kapade upp och passade in den ena änden, satt balken alltså bultad mot jiggen med fyra skruvar, medan den bit som skulle kapas till passades in mot sina respektive skruvhål.
Eftersom balken kortas i de sluttande partierna, kommer ju ändarna att "stiga" i jiggen då de kortas. Det gick jämnt ut med dubbla muttrar på gängstången för att kompensera för detta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d8e3bc13d1e4baf99c9f29dc691b8556_large.jpg]()
Så här valde jag att snitta upp balken. Fästpunkterna för bärarmarna måste givetvis förbli orörda för styrgeometrins och spårviddens skull, men jag kunde inte kapa av balken rakt där eftersom hålen låg mitt på den del där balken breddades på alla ledder. Istället lämnade jag bärarmsinfästningarna på en tunga, och kortade balkens själva kanter längre mot mitten där den var mera regelbunden i formen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-5463c7cc803ddb4261fc974094f24484_large.jpg]()
Så här alltså:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d1866078a903ecc051fd5386e58c48dd_large.jpg]()
Sedan jag kapat bort 5,5cm på strategiska ställen passade delarna ihop så här. Det ser kanske skevt och glest ut, men som jag såg det var det rena drömmen att få svetsa ihop.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a639c3a60ae11554d84a68041457b14f_large.jpg]()
Det som gjorde mig så ivrig över passformen var att det så bra gick att få plåtkanterna att mötas på ett sätt som såg naturligt ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-bc53831da409b19b93845e351287d795_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d9ee90994a7228086296aabf93fcdb8a.jpg]()
Här har jag påbörjat ihopsvetsningen. Även om det är frågan om rätt lite svets i mängd, var det väldigt tidsdrygt eftersom jag i praktiken punktade något ställe, knackade till en eller annan ny centimeter plåt, lossade balken och svetsade någon centimeter på baksidan, knackade till en kant igen, monterade balken på jiggen, knackade vidare, punktade...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a88e085d5edcfe6ee75cd7fff5b82e34_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d9ee90994a7228086296aabf93fcdb8a_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-401b73c80d965163fa9e166a882e868a.jpg]()
Här börjar man se hur det kommer att bli. Men innan balken såg ut så här i båda ändorna hade jag arbetat omkring sex timmar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-29bf8b27a0b0a331b87aca6288ca889b_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2eab806a6e516c5fe6d133b4cb4e9bf6_large.jpg]()
... Sedan ytterligare tre timmar nästa kväll med att slipa svetsfogarna:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-54617750f9d6cb1dae48e0db64206219_large.jpg]()
Så här blev balkens proportioner i avkortat tillstånd:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6776a71f5b15d332f8079de2c652cb0c_large.jpg]()
Det blev många bilder här, men eftersom det är en rätt så ovanlig operation detta så tänker jag mig att det kanske finns någon där ute som kan ha behållning av att se dem.
Även om detta kanske låter som en komplicerad sak att ge sig på, så upplever jag inte att det var någon svår modd. Ett helt "straight forward" svetsarbete, som det heter på svenska. Det är inte rymdraketer vi bygger, utan bara gamla bilar. Skulle det av någon anledning inte fungera detta, så får jag tag på en ny balk för typ trettio euro... Men friskt vågat, hälften vunnet. Det talas med stor respekt om att byta till e30 (eller e36, ehm...) framvagn på dessa bilar, men som jag ser det är det inte så mycket som kan gå fel. Nå, vi ska se sen hur det faktiskt fungerar i praktiken.
