3154
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

372 621 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
Jackass
801 Inlägg
30 maj 2016
Du vet vad dom säger om bilder och tusen ord etc?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
7 juni 2016
Trådstartare
Hemma igen... Mycket trött och urlakad efter en lång och mycket spännande dag.

Fyra timmar i dyno. Och jag kan säga att det gick både bättre och sämre än jag väntat mig. Och jag fick sällskap av min gamle vapendragare E och datanissen som mappade igång bilen.

Först bildbevis wink . Dyno-killen bakom ratten, mycket duktig kille.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a3b38c4710f8475070dc888131fbc6ba.jpg

De goda nyheterna är att Bemun höll ihop, inget pajade och oljetrycket betedde sig som folk. Vi behövde inte ens fylla i olja en enda gång!

Bilen gick också betydligt bättre på väg hem än på väg dit. Inget misständande och bludder, bara att växla ner och blåsa om på motorvägen. Turbon viner som ett jetplan.

Siffrorna blev inte närmelsevis så massiva som jag hade hoppats. Min laddtrycksstyrning fungerade inte och i praktiken lyckades vi inte bänka några siffror på högre ladd än 0,75 bar. Laddet svajade och fick en okontrollerad peak vid ca 5500rpm, samtidigt som den inte fick fram tillräckligt med bränsle till spridarna på höga varvtal när laddet kom. Troligen är det bränslepumpen som inte orkar längre.

Det är en original saab 900i-pump, och de ska tydligen hänga med till omkring 5bar bränsletryck – på pappret. Med min btr på 3,8 bar plus laddtryck så är vi redan där i gränslandet.... Och pumpen är ju 25 år gammal och troligen inte så potent längre.

Siffrorna nu är tämligen genanta; lite över 240 häst och 366nm @ about 0,75 bar. I början var det riktigt eländigt. Första gången han testade gav ca 160 häst, och vi funderade länge vad som var fel. Vi hade problem med att systemet tappade varvtalssignalen på höga varvtal. Det visade sig bero på att triggerskivan och -givaren stod för långt ifrån varandra. Så det var bara att sticka ner händerna i det brännheta motorrummet och skruva loss sensorn, finjustera fästet med kofot och skruva ihop igen...

Men även med ok varvtalssignal var motorn för kraftlös. En tvåliters saabmotor med Holset på 0,7bar borde ge närmare hundra mer... Så vi testade en intressant grej. Jag frågade om Trionic detekterat några knackningar. Det hade den inte. Inte en enda. Så jag föreslog möjligheten att jag monterat triggerskivan några grader fel och den tände senare än tändmappen angav. Han började leka med tändningens förställning... Det slutade med att han vässade tändningen NIO grader! Och den spikar fortfarande inte just alls.

Ja, så såg vi också flammor från grenröret i ett skede. Det brann... inte roligt. Men som tur var det mapparens vacuumslang som fallit över turbon och smält... det räckte att blåsa en gång så slocknade det.

Här står den hårige byggherren i gula hörselskydd och övervakar spektaklet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-30ec6242947b6cda1acffed024f0a31d.jpg

Så kontentan är att jag fortfarande inte har någon värstingbil som krullar asfalten under sig, men 240 välfungerande hästar är ändå riktigt skoj. Nu blir det att sova på saken, köra och använda, läsa på och sedan bygga vidare. Dyno-killen sa också att med kontroll över laddtrycket och tillräckligt med bränsle finns det mycket mer att hämta.

Tills vidare, hav gott mod, homies och followers! big_smile
Senast redigerat av Big-Nyz (9 juni 2016)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 861 Inlägg
7 juni 2016
240 kus i en sådan där liten badbalja bör fan röra på sig endå big_smile

Och varför satsade du inte på en ordentlig soppa pump från start om du hade höga mål? ^^

Jackass
801 Inlägg
8 juni 2016
Med tanke på omgivningen denna eminenta skapelse sett sin tillvaros begynnelse i så tycker jag du skall vara stolt! Att vara missnöjd som det är att börja gräva guld i trädgården och vara missnöjd med att man inte hittar kilon bara ett par hundra gram.

Och en ökning på 50% torde som tidigare talare nämnt måste kännas väl i denna "badbalja"

Otroligt trevlig läsning (som vanligt)

/Homie unt follower.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"

582 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
Dr_struts skrev:
240 kus i en sådan där liten badbalja bör fan röra på sig endå big_smile

Och varför satsade du inte på en ordentlig soppa pump från start om du hade höga mål? ^^

Jodå den rör på sig fint. Byggde så för att jag hade delarna liggande big_smile

582 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
Hunted skrev:
Med tanke på omgivningen denna eminenta skapelse sett sin tillvaros begynnelse i så tycker jag du skall vara stolt! Att vara missnöjd som det är att börja gräva guld i trädgården och vara missnöjd med att man inte hittar kilon bara ett par hundra gram.

Och en ökning på 50% torde som tidigare talare nämnt måste kännas väl i denna "badbalja"

Otroligt trevlig läsning (som vanligt)

/Homie unt follower.

Ja det har du faktiskt rätt i! Tack för den fräscha infallsvinkeln - och för permanent following och homing! big_smile

582 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
M_Broberg skrev:
bränslepumpen klarar säkert 5 bar. men vilket FLÖDE vid det trycket?

det är inte ett statiskt tryck som ska uppstå.

jag kör med en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031349/

har ca 300 hk. men då har jag bra spridare och fjantar inte runt med bränsletrycket utan ligger på 3 bar vid atmosfärtryck. Laddar 1 bar ungefär och det är turbon som begränsar nu (gammel trim60)

Grattis iallafall! Det finns en "offset" mapp där du kan justera hela tändmappen framåt och bakåt några grader.

Vad kör du för laddtrycksstyrning?

om jag var som dig skulle jag skaffa ett par riktiga spridare, typ 630cc eller 875cc siemens och få ner trycket till 3 bar och linjär BTR. Sen skulle jag skaffa en 044 pump. antar att du kör på bensin och då kan en 044 leverera länge. ligger man på lägre tryck så belastar man inte pumpen lika mycket heller.

Sen om du inte redan har det så är T7 MV konvertering bra idé. betydligt stabilare än T5 ventilerna.

kör du extern laddtrycksstyrning så BYT Trionics laddtrycksreglering är ytterst viktig för att kunna hindra motorhaveri pga spikningar. Dessutom går det rampa upp tryck och allt möjligt. köpa lika avancerad styrning kostar många tusen och nu är det ju gratis.

Tack för tipsen Broberg!

Hur har du kopplat biltema-pumpen? I serie med originalpumpen, via catchtank eller har du tagit bort originalet i tanken?

Nu hade jag bara bricka och justerskruv ovanpå fjädern i externa wastegaten. Mapparen ville att jag ska laga pys istället, han ville inte ha någon magnetventil eftersom det då krävs att vi får alla funktioner som sänker laddet under kontroll. Som hastighetssignal och växelläge etc. Han sa man kan göra så trionic kompenserar mot spikningar genom tex sänkt tändning istället för att gå till grundladdtryck.

Jo jag kör på vanlig 98 oktan. Jag tänkte att jag nöjer mig med gröna spridare tills jag har 300 häst under kontroll.

28 Inlägg
9 juni 2016
Roligt att läsa projekt som är såhäär pass nära håll big_smile vn-dyno kille  kan sin greij! Kanske man ser denna någonstans i vaasapå vägarna i sommar?

582 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
M_Broberg skrev:
jag slängde bort org pumpen och monterade 044an på dess plats.

Köpte en Biltema-044.

Har öppnat en extra pumparmatur och kollat lite... Hur gjorde du med t-stycket på trycksidan där en slang går ut ur tanken till filtret, en annan bara tillbaka till botten av byttan? Jag förstår inte riktigt varför man vill låta trycket "läcka ut bakvägen" så att säga? Jag skulle bara låta pumpen suga från botten och trycka upp direkt till anslutningen mot filtret...

En annan möjlighet är ju att helt enkelt montera 044:an i linje efter originalpumpen.

582 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
Bensko skrev:
Roligt att läsa projekt som är såhäär pass nära håll big_smile vn-dyno kille  kan sin greij! Kanske man ser denna någonstans i vaasapå vägarna i sommar?

Ja han var duktig. Förhoppningsvis blir det nog en del kört i sommar i nejderna! Kom och säg hej i så fall smile

582 Inlägg
16 juni 2016
Trådstartare
M_Broberg skrev:
jag har inte den lösningen, bara en Gummibälg som hålelr pumpen en pytteliten "hink" på 1-2 liter för att det ska sga även i svängar. och ett filter.

armaturen kom 88 eller 89

Aha! Hur får du in bränslet i hinken inne i tanken då? Har du perforerat botten eller? Lite som en skvalpplåt?
Har du original elkablar till den?
Senast redigerat av Big-Nyz (16 juni 2016)

582 Inlägg
18 juni 2016
Trådstartare
Det har regnat här i några dagar så jag har passat på att hänga i bilskjulet lite.

Jag började med att plocka isär en extra bränsletankarmatur jag hade liggande. Började kolla och fila för att få plats med 044-pumpen i originalets ställe. Det slutade med att den gamla plasten sprack... Jag satt och tittade på skiten en stund och sade "nääee..."

Det där kändes halvdant. Prackas å kråtas! Jag beslöt att göra rätt från början istället för att öda energi på halvmesyrer.  Jag åkte över till stålbygget, handlade rostfritt för sex (!!!) euro, köpte en rulle rostfri svetstråd för nittio (!!!) euro och åkte hem och började skapa gnistor.

Så här blev det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6544ba1a57322c578e9cdd901f1a7b2a.jpg

Saffran sneglar på tappen för pumpen och gillar vad hon ser.

Det hela på plats (filter och pump ligger på golvet bakom plasttanken):

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-68d1c10637497db549300065d40e1ddb.jpg

Det är nipplar för 6mm slang så inga våldsamheter, bara vanligt hemmasmide på funktionell nivå. Jag har inte räknat volymen ännu, kanske någon follower med koll på pi kan säga vad en höjd på 25cm och diameter på 15cm blir i volym?

Original armatur i originaltanken matar catchtanken. Från catchtanken har jag först ett filter, sedan 044-pumpen som ska do what 044-pumps do best, nämligen langa the shit vidare till de som bäst behöver det, nämligen de gröna spridarna som vill orka snörvla på rejält när the going gets rough, nämligen när snigeln får eld i baken, närmare bestämt när laddet stiger.

Hur jag ska få laddet att stiga som det ska ger jag mig på efter att bränslesidan sitter ihop. Ännu fattas el.

Jag ska ladda upp dokumentet från bromsbänken här också så kan sådana followers som har mera erfarna ögon uttolka  kurvdetaljerna åt mig, men inte innan jag retuscherat bort namn och sådant wink

Over & Out.
Peace.

1 Inlägg
19 juni 2016
Hej

V=pi*r²*h

Så de sku bli V=3.14159*(0.15m/2)²*0.25m = 0.004418m3*1000liter/m3 ~ 4.4liter

39 Inlägg
17 juli 2016
Eey, tappa inte nu! Hur går de för dig? Äntligen läst igenom hela tråden. Riktigt nice jobbat!

Mvh

582 Inlägg
19 juli 2016
Trådstartare
KimmiZ skrev:
Eey, tappa inte nu! Hur går de för dig? Äntligen läst igenom hela tråden. Riktigt nice jobbat!

Mvh

Ouch, tack för knuffen. Har haft ett kulturevenemang här på gården och i praktiken inte hunnit syssla med något annat under typ en månad... Jag har kört bilen en sväng med nya bränslesystemet och sladdat lite, och allt verkar fungera. Inga bensindofter eller -duschar från bagageutrymmet... Den är rapp i motorn men vill ha mera laddtryck. Nästa är egentligen bara att fixa en fungerande laddtrycksstyrning och åka och mappa igen. Ja, och förstås att än en gång fixa singeltorkararmens infästning och besiktiga... roll

582 Inlägg
19 juli 2016
Trådstartare
burra_7 skrev:
Hej

V=pi*r²*h

Så de sku bli V=3.14159*(0.15m/2)²*0.25m = 0.004418m3*1000liter/m3 ~ 4.4liter

Gott det, det ska väl räcka! smile

Jackass
801 Inlägg
19 juli 2016
Big-Nyz skrev:
Har haft ett kulturevenemang här på gården och i praktiken inte hunnit syssla med något annat under typ en månad...

Fint sätt att säga att ni byggt en hembrännare på.

wink

Keep it up!

166 Inlägg
16 september 2016
tjena! hade du några (fusk)papper på dina coilovers, eller slapp du igenom besiktningen utan?

582 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
R0biin skrev:
tjena! hade du några (fusk)papper på dina coilovers, eller slapp du igenom besiktningen utan?

Nej det behövdes faktiskt inte, han skrev bara in att jag bytt till e36 hjulupphängningar och vilken höjd bilen låg på. Jag tror han inte ens frågade var coilsen bak kom från. Däremot ville han ha papper på e36:an som agerat donator.

Jackass
801 Inlägg
17 september 2016
Big-Nyz skrev:
R0biin skrev:

Nej det behövdes faktiskt inte, han skrev bara in att jag bytt till e36 hjulupphängningar och vilken höjd bilen låg på. Jag tror han inte ens frågade var coilsen bak kom från. Däremot ville han ha papper på e36:an som agerat donator.

Sluta kuka och leverera burnoutfilmen för helvete!!

Sök