3369
Sök

200sx s13 höja laddtryck

136 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har en trimmad nissan 200sx s13, som jag tänkte ställa upp laddtrycket på.
Detta är gjort på bilen:
* Vassare kammar
* Större turbo (t28bb)
* Saab Intercooler
* Steg 2 Chip
* Kallare stift
* Sportluftfilter
* 3" Avgassystem hela vägen
* Bättre oljekylare
Kör nu på 0,6 bar, men hade tänkt att höja till 0,8-0,9. Nu till frågan, vad behöver jag byta/göra för att den ska hålla och gå bra på högre laddtryck? Sjävklart är det väl bättre bränslepump, men vad mer än det?

Tacksam för alla svar.
Senast redigerat av kimpaa (15 oktober 2006)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

Power by S13
271 Inlägg
15 oktober 2006
#2
om jag inte har helt fel så behöver du ha en starkare soppapump och sen kan du höja till 0,9 utan problem!! Ska inte ta någon skada! men om du vill höja mera så är jag inte säker!!

/Marcus

136 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#3
bark_turbo skrev:
om jag inte har helt fel så behöver du ha en starkare soppapump och sen kan du höja till 0,9 utan problem!! Ska inte ta någon skada! men om du vill höja mera så är jag inte säker!!

/Marcus

Okej, låter bra, men har hört många säga att man behöver större spridare, större lmm, btr och en mappning.. Man vet ju inte riktigt vad man ska tro på tillslut. smile

Fler tips uppskattas
Senast redigerat av kimpaa (15 oktober 2006)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

727 Inlägg
15 oktober 2006
#4
Du har då gjort alla de flesta grundläggande och nödvändiga saker iaf smile

spridare btr och lmm behöver du bara byta om du ska kräma ur rejält med effekt, och då helst även kolvar/stakar! men du borde kunna köra med 1bar med en t28:a med maffigare soppapump, då orginal knappt räcker till orginalprestandan! du klarar dig rätt långt med steg2 chip, alternativt steg3, fråga dem som säljer chip, t.ex Sandell på 200sx.nu

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

136 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#5
Då tar jag det som att det räcker med större bränslepump, om ingen annan har något att lägga till?

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

1 741 Inlägg
18 oktober 2006
#6
hur kan du ha så lågt ladd med dom modsen? eller ja.. kanske din wastegate är kanske inställd på annat sätt... jag laddar ca 1.1 med orginal turbon har inte rört laddtrycket nåt. det har ökat stegvis då jag bytt ic, avgas, luftfilter. jag har inte bytt chip på min så jag får fuel cut på 1.1 bar så jag vet inte hur mycket den egentligen vill ladda.


Enda jag kan tänka mig ska rasa är turbon som inte orkar med längre. men din är ju uppgraderad så ska ju inte vara några problem. men laddar du över 1.3 så är det dags att göra ett gäng uppgraderingar :-/ (tyvärr)

men på 1 bar har jag inte fått några problem än iaf. 1.1 är ju jobbigt då jag får fuel cut direkt då jag kommer upp i det så..
Senast redigerat av tecman (18 oktober 2006)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

49 Inlägg
18 oktober 2006
#7
1 bar bör du klara med orginal spridarna tycker jag. sen om du ska upp till runt 1,2 så bör du ju byta till 440 spridare. lika bra även att svarva upp lmm. byta soppa pump samt oljekylare är de första du ska göra så som de ser ut nu tycker jag.

136 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#8
tecman skrev:
hur kan du ha så lågt ladd med dom modsen? eller ja.. kanske din wastegate är kanske inställd på annat sätt... jag laddar ca 1.1 med orginal turbon har inte rört laddtrycket nåt. det har ökat stegvis då jag bytt ic, avgas, luftfilter. jag har inte bytt chip på min så jag får fuel cut på 1.1 bar så jag vet inte hur mycket den egentligen vill ladda.


Enda jag kan tänka mig ska rasa är turbon som inte orkar med längre. men din är ju uppgraderad så ska ju inte vara några problem. men laddar du över 1.3 så är det dags att göra ett gäng uppgraderingar :-/ (tyvärr)

men på 1 bar har jag inte fått några problem än iaf. 1.1 är ju jobbigt då jag får fuel cut direkt då jag kommer upp i det så..

Har ställt ner laddet för jag inte har bytt soppapump, för säkerhetsskull. Kör du med original pumpen?

Tack för alla svar smile
Senast redigerat av kimpaa (19 oktober 2006)

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92


Sök