4341
Sök

740 b230f -89 beter sig konstigt

35 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Igår när jag var ute och sladdade så blev bilen helt plötsligt orkeslös. Det visade sig att en tändkabel hade gått av så han gick ju bara på 3 burkar.
Då tog vi en tändkabel från en annan 740 och då funkade den som vanligt en liten stund sen blev den orkeslös igen (dock inte lika slö eftersom att den går på alla 4 nu). Då bytte vi alla tändkablarna (begagnade) men samma problem kvarstår.
Den går som vanligt en liten stund men sen blir den seg som fan och det låter som att den drar tjuvluft någonstans. Den svarar lixom inte på gasen känns det som.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Senast redigerat av J3NS (20 januari 2013)

35 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har något förslag?
Kan även tillägga att tändstift och fördelarlock + rotor är bytt 2010.

Bärgare
29 Inlägg
20 januari 2013
#3
Skulle gissa på att din luftmassemätare gett upp. Testa med en annan ...

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.

Pim_Pim
21 januari 2013
#4
Får du några felkoder ?

35 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#5
flathead_cat skrev:
Skulle gissa på att din luftmassemätare gett upp. Testa med en annan ...

Den går betydligt sämre när jag kopplar ur LMM och om den är trasig så ska väl bilen gå lika dåligt när den i som den gör när den är ur. Så har jag fattat det iaf.

Bärgare
29 Inlägg
21 januari 2013
#6
I dom flesta fall så brukar det vara så ja.

Ta en titt i fördelarlocket. Annars är ett vanligt fel att dom spricker i slangen mellan LMM å insug...

Enda nackdelen med Mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar.

35 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#7
Pim_Pim skrev:
Får du några felkoder ?

Har aldrig läst ut felkoder på en 740 förut. Jag ska läsa på lite noggrannare hur man gör och testa det imorrn.

35 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#8
flathead_cat skrev:
I dom flesta fall så brukar det vara så ja.

Ta en titt i fördelarlocket. Annars är ett vanligt fel att dom spricker i slangen mellan LMM å insug...

Får kolla upp det imorrn. Har endast stått i mörker i -15 med en ficklampa och försökt leta fel. Ingen vidare bra felsökning om man säger så...

6 738 Inlägg
21 januari 2013
#9
börja med o kolla felkoder wink jag tycker det låter som lambdan e kass tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

35 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#10
Nu har jag felsökt bilen lite mer. Jag kollade felkoder den visar 1-1-1 så det finns inga felkoder iaf. När bilen går dåligt så misstänker jag att den bara går på 3 cylindrar. "felet" uppstår oftast när man gasar på lite, t.ex. om man svänger ut från en korsning sen lägger i 3an då kan han bli helt jävla orkeslös, ibland hjälper det att peta i 4an men vissa gånger har jag vart tvungen att stanna och låta den stå på tomgång sen varva lite till det slutar. Ibland måste jag starta om bilen för att den ska gå som vanligt igen (en liten stund) sen uppstår felet igen men när man väl fått upp bilen i 80-90 innan felet blir allt för allvarligt så brukar det gå att hålla den hastigheten. Ibland går det även att sladda med bilen (alltså hålla ganska högt varvtal) men vissa gånger blir den orkeslös då och låter som det drar tjuvluft och antagligen går på 3 cylindrar.
Nån som har någon aning om vad det kan vara för fel?
Min teori är ju att det är något med tändningen med tanke på att problemet började efter att 1 tändkabel gick av.

6 738 Inlägg
24 januari 2013
#11
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

35 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Forummoderator
26 400 Inlägg
25 januari 2013
#13
J3NS skrev:
Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

35 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#14
Mack skrev:
J3NS skrev:
Henkix skrev:
ta en titt o se hur det ser ut i fördelaren. ungefär så gick min 740 när de var fukt i den wink

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Jag tog bort fördelarlocket igår och bara kollade så det var helt o så. Sen torkade jag bara ur det och monterade igen. Man kanske ska köra lite med en stålborste på dom där metallstiften i locket?

Forummoderator
26 400 Inlägg
25 januari 2013
#15
J3NS skrev:
Mack skrev:
J3NS skrev:

Menar du att jag ska kolla fördelarlocket bara eller hela fördelarn? Är inte fördelarn rätt krånglig o ta bort eller har jag fel? Har ingenstans att vara när jag mekar så jag står ute i snön i 10-15 minusgrader och så blir det mörkt ute så jävla tidigt den här årstiden.. neutral

Kolla fördelarlocket, hur det ser ut på insidan.

Jag tog bort fördelarlocket igår och bara kollade så det var helt o så. Sen torkade jag bara ur det och monterade igen. [b]Man kanske ska köra lite med en stålborste på dom där metallstiften i locket?[/b]

Precis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 196 Inlägg
25 januari 2013
#16
Kan vara bränsleproblem som gör den orkeslös. Ta bort slangen från fuelrailen och se till att det kommer bensin som det ska.


35 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#17
Bilfan går fortfarande lika illa, men jag kom o tänka på en sak. Tändkabeln som gick av kan nog ha gått av när min kompis ryckte bort alla tändkablar från tändstiften (precis efter att bilen började gå illa första gången) Så då kanske man kan utesluta att det har med kablarna att göra...
Sen vill jag även tillägga att när bilen går dåligt så är det ett surrande jävla ljud som låter skithögt och lyckas inte hitta vart fan ifrån det kommer. På tomgång går den alltid bra, man brukar va tvungen att köra en liten bit med bilen för att få fram det där felet och då kan man stå still och varva o höra det där surret. Då brukar han inte vilja varva mer än 3000 varv ungefär, men ibland kan den gå halvbra och då går det nästan att köra normalt men det surrar lite i bakgrunden...

6 738 Inlägg
27 januari 2013
#18
de e inte bensinpumpen som surrar o har sej? elr kanske e påväg att gå sönder

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

35 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#19
Henkix skrev:
de e inte bensinpumpen som surrar o har sej? elr kanske e påväg att gå sönder

Jo, kanske. Den sitter typ under förarsätet under bilen va? Har inte tillgång till något garage och det är inte speciellt kul och hålla på med sån här skit den här årstiden så det tar lite tid för mig o felsöka. Plus att jag är ganska så ny när det gäller att hålla på med bilar .

6 738 Inlägg
28 januari 2013
#20
jajjamän o så sitter det en i tanken också

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök