2752
Sök

IF bilförsäkring avrådes starkt.

4 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Jag nekas ersättning för min skadade bil eftersom jag inte har något otalt med någon.
Jag vaknar en morgon och ska köra barnen till dagis som jag brukar göra, men denna morgon ser jag bilen med krossade rutor så jag vänder hem igen för att ta min fars bilnycklar för att köra barnen till dagis. När jag sen kommer hem ringer jag polisen och gör en anmälan.
Dom ber mig gå ut till bilen och se om det finns några spår av nån gärningsman och om det inte finns det så skulle jag ringa försäkringsbolaget eftersom det var inget dom kunde göra.
Jag kollar bilen ordentligt och hittar inga spår av något speciellt så jag ringer försäkringsbolaget IF och förklarar vad som hänt.
Dom skickar en bärningsbil inom 1 timme och allt går jätte bra bilen transporteras till VW.
Dagen efter får jag ett mail av en utredare på IF att jag ska ringa honom och det gör jag. Han vill boka en tid för att komma hem till mig ställa några frågor och se var bilen stod parkerad så vi bokar in en tid.
Han kommer hem till mig efter nån dag tittar på platsen tar lite foto och ställer frågor som, Har du nån gång haft med polisen att göra? Var bilen besiktigad? Hade du planer att sälja bilen? Hur har du det ekonomiskt, vad var det för däck på bilen och om jag har något otalt med nån? Mina svar: Jag är helt ren hos polisen aldrig några problem, Bilen fördes till besiktningen med underkändes och sedan reparerades på verkstad för 5000kr och ombesiktades med blankt papper detta bara 1 vecka innan skadan, Bilen hade plåtfälgar med vinterdäck på när skadan inträffade, Jag hade inga planer på att sälja bilen jag var jätte nöjd med den och jag visade kvitton på att jag det senaste året lagt ut drygt 20 000 på bilen så jag visste vad jag hade, jag har inget otalt med någon jag är en vanlig familjefar och att jag har det hyfsat bra ekonomiskt. Handläggaren säger då till mig att jag inte behöver oroa mig att detta kommer lösas väldigt snabbt eftersom jag är ren hos polisen och att han hör av sig till mig senast fredag om 1 vecka. Fredag passerar han ringer inte en till vecka passerar han ringer inte, jag försöker ringa honom utan svar, en månad passerar han ringer fortfarande inte och jag har under tiden ringt flera gånger och lämnat flera meddelanden på att han ska höra av sig men ingenting fortfarande, Efter ca 1,5 månader ringer jag till IF jätte sur och ber och få prata med hans chef och dom lovar att chefen ringer mig idag. efter ca 30 min ringer min handläggare och ber så jätte mycket om ursäkt säger att han varit på tjänsteärende i annan stad och att han nu ska ta tag i mitt ärende och att det skulle ta max en vecka.
Dagen efter får jag ett brev från min handläggare på IF. Där står att jag blir nekad ersättning på grund av 3 punkter av vad jag sagt på intervjun med handläggaren.
1: Jag sa att jag bytt till vinterdäcks ca 3 månader sen men deras tekniker ser att hjulen nyligen varit av.
2: Bilen har en låsmekanism som gör att om man låser bilen med nyckeldosa så kan man inte öppna dörren både ifall man krossar rutan och för att utföra dom skadorna så måste man antingen varit i bilen eller lutat sig över fönstret när man utfört dom och det finner IF som orealistiskt eftersom det finns risk att skära sig då.
3: IF anser att detta är något personligt mot mig av någon eftersom skadan och risken är så stor men eftersom jag sagt att jag inte har något otalt med någon så föreligger inte försäkringsfall.

Mina svar till IF: 1: Bilen har varit på verkstad 1 vecka innan skadan för reparationer där dom haft av däcken och kvitto visat.
2: Jag kan omöjligt veta om skadan gjorts inifrån eller utifrån bilen men att det är fult möjligt för en vuxen man att luta sig in genom fönstret och göra det som gjorts, eller om man nu lyckats låsa upp bilen för det kan väll inte vara omöjligt? en VW passat årsmodell 2000???
3: Jag behöver inte ha något otalt med någon för att min helförsäkring ska gälla eller????

Imorgon 2013-01-22 ska jag till tingsrätten med IF på förförhandling får se hur det går där.

Hoppas ni orkar läsa smile och ALDRIG MER IF jag tänker avråda alla jag känner och alla jag kan att stå så långt bort från detta bluff företag som IF.

MVH: Murre

Sök