3192
Sök

Är detta original xenon bmw e39

44 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Hej, jag ska köpa nya strålkastare till min bmw e39 540-1998 och lyktorna som finns på marknaden passar antingen modeller med xenon original eller ej. Jag har xenon på halvljuset men vet inte om det är original eller ett eftermarknads kit , det ser ut som att det skulle kunna vara ett original och det står bmw på ballasten. Men jag vill gärna att någon som har koll på detta kan ge mig ett svar så att jag köper rätt strålkastare. På länken nedan finns en bild på hur ballasten ser ut!

http://img691.imageshack.us/img691/2720/bmw3zj.jpg
Senast redigerat av LZ (22 januari 2013)

3 059 Inlägg
22 januari 2013
Har det på min orginal (2003) och skulle kunna kolla hur mina ser ut.. Men har du xenon orginalmonterat så har/måste du ha automatisk nivåreglering.

Men det tar bara 20 sekunder att få fram hela utrustningslistan till din bil och där ska det isåfall stå att bilen utrustats med xenon.. Pm'a ditt regnummer om du inte vill skriva det här så är det bara att kolla.

44 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Regnr GLT 923

Och jag tror det är automatisk nivåreglering. Ljusbilden åker då upp och ner när jag startar bilen!

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av LZ (22 januari 2013)

3 059 Inlägg
22 januari 2013
Jo enligt listan har den xenon orginal smile

Skickar dig ett pm.
Senast redigerat av Smajly (22 januari 2013)

1 335 Inlägg
22 januari 2013
Skulle säga rätt ovanligt med halogen i bmw 98 och uppåt.

B5 #001

44 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Vad bra! tack så hemskt mycket för hjälpen smile

Ja om det går bra så skulle det uppskattas! smile

3 059 Inlägg
22 januari 2013
Här har du hela listan.

http://bmwvin.com/?vin=bz11224&confirm_code=eawfz

På den sidan skriver man in dom 7 sista bokstäverna/siffrorna i chassinumret så får man upp hela.
www.bmwvin.com

44 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
Tacktack smile

3 059 Inlägg
22 januari 2013
No problems smile

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
Har det på min orginal (2003) och skulle kunna kolla hur mina ser ut.. Men har du xenon orginalmonterat så har/måste du ha automatisk nivåreglering.

Men det tar bara 20 sekunder att få fram hela utrustningslistan till din bil och där ska det isåfall stå att bilen utrustats med xenon.. Pm'a ditt regnummer om du inte vill skriva det här så är det bara att kolla.

Det får vara något som står för BMW då

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 059 Inlägg
22 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Öhhh, vi pratar bmw i denna tråden..
MEN för att citera regelverket så du slipper leta själv o kladda i tråden innan du har sökt fakta först så..:

" Besiktning

Europeiska fordon med xenonljus skall enligt ECE-direktiv 48 vara försedda med typgodkända strålkastarrengörare, högtrycksspolning på glaset, samt automatisk nivåreglering av strålkastare. Detta direktiv har tillkommit för att säkerställa att mötande trafikanter inte i onödan besväras av det starka ljuset. Svensk bilprovning godkänner inte eftermontage av xenon på halvljus, samt numer även dimljus, av denna anledning."

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Öhhh, vi pratar bmw i denna tråden.

MEN för att citera regelverket så du slupper leta själv o kladda i tråden så:

" Besiktning

Europeiska fordon med xenonljus skall enligt ECE-direktiv 48 vara försedda med typgodkända strålkastarrengörare, högtrycksspolning på glaset, samt automatisk nivåreglering av strålkastare. Detta direktiv har tillkommit för att säkerställa att mötande trafikanter inte i onödan besväras av det starka ljuset. Svensk bilprovning godkänner inte eftermontage av xenon på halvljus, samt numer även dimljus, av denna anledning."

Du behöver inte citera något regelverk. För det stämmer inte iaf. Finns bilar som har xenon original utan automatisk nivåråglering. Högtrycksspolning är ett av alternativen dock ja (volvo har xenon utan högtrycksspolning)

Att ni pratade bmw var ju tydligen inget jag var medveten om med tanke på mitt svar heller wink

3 059 Inlägg
22 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:
it_mutt skrev:

" Besiktning

Du behöver inte citera något regelverk. För det stämmer inte iaf. Finns bilar som har xenon original utan automatisk nivåråglering. Högtrycksspolning är ett av alternativen dock ja (volvo har xenon utan högtrycksspolning)

Att ni pratade bmw var ju tydligen inget jag var medveten om med tanke på mitt svar heller wink

Tydligen måste jag det. Leta fakta innan du kladdar tack!

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

" Besiktning

Tydligen måste jag det. Leta fakta innan du kladdar tack!

Din "fakta" stämmer ju inte. Finns bilar som sagt som saknar endera original. Därav mitt "det får gälla för bmw då", för det stämmer inte rent generellt. Och det var det jag motsatte mig, att det inte går att använda som idiotsäkert sätt att avgöra om en bil har xenon original eller inte.

Att du sen saknar vissa färdigheter i läsförståelse är inte mitt problem.

3 059 Inlägg
22 januari 2013
Det är inte för att avgöra om en bil har xenon eller inte. Du ska/måste ha högtrycksspolning och automatisk nivåreglering på xenon ljus.
Läs regelverket/lagen/bes.frågor ang. Xenon och sluta kladda nu!

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
Det är inte för att avgöra om en bil har xenon eller inte. Du ska/måste ha högtrycksspolning och automatisk nivåreglering på xenon ljus.

Men kopplar det lite långsamt? Det finns tonvis med bilar som INTE har detta trots att de har xenon original från fabrik. Så det måste du inte ALLS ha säger jag.

3 059 Inlägg
22 januari 2013
Skriv då upp ett gäng bilar med xenon orginal monterat från fabrik utan högtryckspolning och auto atisk nivåreglering och ge mig fakta på att dom inte har detta. FAKTA säger jag ju, innan du bölar. Va e de du inte fattar?

Du ska/måste ha högtryckspolning och automatisk nivåreglering.

1 335 Inlägg
22 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Men kopplar det lite långsamt? Det finns tonvis med bilar som INTE har detta trots att de har xenon original från fabrik. Så det måste du inte ALLS ha säger jag.

Jag är inponerad över att du klarat dig så bra utan varningar.. Nog för att du älskar xenontrådar men ditt första inlägg här var helt meningslöst. De va så lungt innan.

B5 #001

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
Skriv då upp ett gäng bilar med xenon orginal monterat från fabrik utan högtryckspolning och auto atisk nivåreglering och ge mig fakta på att dom inte har detta. FAKTA säger jag ju, innan du bölar. Va e de du inte fattar?

Audi A6 fram till 97b saknar absolut automatisk nivåreglering för sina xenon. Audi A4 åtminstone t.o.m 99b saknar det.

Volvo S60 har så sent som 04 torkarblad som rengöring ex.vis.

F-Tar skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Jag är inponerad över att du klarat dig så bra utan varningar.. Nog för att du älskar xenontrådar men ditt första inlägg här var helt meningslöst. De va så lungt innan.

Då påpekar jag det för dig också, då meningen med inlägget var att påpeka att det inte går att avgöra huruvida en bil har originalxenon genom att titta om bilen har automatisk nivåreglering och/eller högtrycksspolning. Då som sagt, det finns bilar utan automatisk nivåreglering.

Med "då får det gälla för bmw" var av den enkla anledning att jag helt enkelt inte vet om BMW -alltid- har haft det . Däremot är jag "ganska säker" på att de första BMW-kärrorna inte heller hade det. Men, då jag som sagt inte är insatt, så väljer jag att inte säga "det har inte heller alltid bmw haft"
Senast redigerat av it_mutt (22 januari 2013)

3 059 Inlägg
22 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Audi A6 fram till 97b saknar absolut automatisk nivåreglering för sina xenon. Audi A4 åtminstone t.o.m 99b saknar det.

Volvo S60 har så sent som 04 torkarblad som rengöring ex.vis.

Jag citerar reglementet igen:

" Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen."

Slutpratat va?

Sök