3420
Sök

BMW m3 e36 däckstorlek

10 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Jo det är såhär att jag har en BMW M3 från 94 och funderar på att skaffa isdäck, har sett från olika forum att det kan passa med 16" fälgar men vill ha det bekräftat från någon som vet exakt, har ett par 17" men att köpa isdäck i det är ju inte helt gratis...

Hoppas någon vet 😉

1 948 Inlägg
26 januari 2013
16 tum passar utmärkt, dock behöver du nog ha spacers, alt lågt et. Allt beror på hur fälgen är utformad.
(16 tummare passar t.o.m på m3 e46 big_smile )
Senast redigerat av baltis (26 januari 2013)

10 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Hmm okej, för m3 har ju större bromsar än e36 325? Är ju surt om man köper ett par däck som ska passa BMW så tar de i skivorna... smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 januari 2013
315mm fram, 312mm bak, gäller E36. E46 har 325mm fram, bak vet jag inte men knappast mindre än 312mm...
Ja om DÄCKEN tar i skivorna då lär du aldrig få på de när de väl är monterade på fälg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 948 Inlägg
27 januari 2013
Smal fälg med högt et och sen spacers, då passar det GARANTERAT. Lågt et på fälgen, då beror det på hur fälgen är uppbyggd.

Fälgen behöver ju inte "svälja" bromsarna, den kan lika gärna gå utanför dom, isdäck är ju typ 155 breda och brukar väll köras på 5,5" fälg?

10 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
baltis skrev:
Smal fälg med högt et och sen spacers, då passar det GARANTERAT. Lågt et på fälgen, då beror det på hur fälgen är uppbyggd.

Fälgen behöver ju inte "svälja" bromsarna, den kan lika gärna gå utanför dom, isdäck är ju typ 155 breda och brukar väll köras på 5,5" fälg?

Okej okej, då får det bli att leta efter det smile
Vet du hur det är annars med isdäck? Vet ju att det äter rätt bra på inneskärmarna om bilen är låg, men tänkte på lack osv tar de skada om dubb skulle flyga ut?

1 948 Inlägg
27 januari 2013
Davve_s40 skrev:
baltis skrev:

Vet du hur det är annars med isdäck? Vet ju att det äter rätt bra på inneskärmarna om bilen är låg, men tänkte på lack osv tar de skada om dubb skulle flyga ut?

Dubben flyger inte ur big_smile Om det inte är isdäck från tidigt 70-tal du ska köra på.... big_smile

Men jag tycker absolut du ska kolla så att däcken inte tar i innerskärmen när bilen fjädrar ner, gör det de så skulle jag inte kört.

Själv e jag för snål för att ta m3an på isen, vallarna kan vara hårda hmm

10 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
baltis skrev:
Davve_s40 skrev:
baltis skrev:

Dubben flyger inte ur big_smile Om det inte är isdäck från tidigt 70-tal du ska köra på.... big_smile

Men jag tycker absolut du ska kolla så att däcken inte tar i innerskärmen när bilen fjädrar ner, gör det de så skulle jag inte kört.

Själv e jag för snål för att ta m3an på isen, vallarna kan vara hårda hmm

Hehe okej smile ja nu blev det ju plus ändå ute så nu sket det sig ändå...
Aaa eller att bilen går igenom eller något sådant..
Men tack för hjälpern cool

Sök