3619
Sök

Reg besikta evon

172 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#1
Snart är det dags att boka tid för reg besiktning på Evo4 jag hämtade i England.
Motorn är utbytt till Evo7 och jag förväntar mig inte några problem med det eftersom motorkoden är densamma på modellerna från 1987–2007 ? (4G63T)
Dom lär väl kolla upp chassinummer men kollar dom så det stämmer överens med motornummer med? Även om dom ser att den är utbytt så bör det inte skapa problem, det är väl inte olagligt att byta motor ifall den gamla rasar?

Sedan så har jag en öppen dump som jag lär få byta ut för den lär dom väl neka direkt. Men hur är det med mätare och så i bilen? Har nämligen laddtrycksmätare, turbotimer och boost control.

Dessutom har jag större fälgar på och uppgraderade bromsar men frågan är hur dom lär se skillnad och varför skulle dom neka bättre bromsar?

Hur noga är gubbarna på reg bes? Aldrig varit inne på en sådan förut. Är det som en vanlig besiktning men att dom kollar över så att fordonet stämmer med org utförande?

Kom gärna med era erfarenheter.
Vill gärna hinna till Elmia i år och börjar bli nervös wink!

Tack o hej!lol

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 januari 2013
#2
Blanka saker som inte ser original ut brukar sällan uppskattas.  Så länge det ser original ut har dom sällan bra koll på hur det faktiskt sak se ut och det godkänner.

Större fälgar ska inte heller vara nått problem så länge det inte slår i när du svänger fullt eller när det fjädrar.


Ska man följa reglerna till punkt o pricka så får  man inte byta motor heller då den nyare evo-motorn har mera effekt. Men tror inte detta är något dom märker av.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

172 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#3
myran skrev:
Blanka saker som inte ser original ut brukar sällan uppskattas.  Så länge det ser original ut har dom sällan bra koll på hur det faktiskt sak se ut och det godkänner.

Större fälgar ska inte heller vara nått problem så länge det inte slår i när du svänger fullt eller när det fjädrar.


Ska man följa reglerna till punkt o pricka så får  man inte byta motor heller då den nyare evo-motorn har mera effekt. Men tror inte detta är något dom märker av.

Nej, motorn ser någorlunda original ut. Enda som utmärker sig är väl dumpen och sportluftfilter som jag lär byta.
Hur gör man lättast med dump? Försöker få tag på en original?

Men frågan är hur dom skulle märka att motorn är bytt till nyare, att det är annat motornummer är en sak men samma motorkod ju.

Hoppas på de bästa iaf!

Självlärd
3 083 Inlägg
1 februari 2013
#4
Ska bli intressant o se slutresultatet sen smile. Det borde ju inte vara några problem som sagt

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
1 februari 2013
#5
du kanske redan vet om detta men det som måste göras är du måste byta framlyktorna (eller konvertera om dom) dimljuset bak (om du har det) på UK bilar sitter på högersida, måste sitta på vänster annars nekas den.

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

7 277 Inlägg
2 februari 2013
#6
Sen måste du väl även ha papper på vikt och sånt. Har för mig att det räcker med handboken för bilen.
Sitter det en tankstrypning i dessa bilar? Det gör det inte på skylines iaf så det får man eftermontera. Brukar räcka med en moddad H4 sockel ditlimmad i röret.

Även viktigt att lamporna runtom är E-godkända. Kanske är det original på evos?


716 Inlägg
2 februari 2013
#7
Gilgamesh skrev:
du kanske redan vet om detta men det som måste göras är du måste byta framlyktorna (eller konvertera om dom) dimljuset bak (om du har det) på UK bilar sitter på högersida, måste sitta på vänster annars nekas den.

Fel där ang dimljuset bak. Jag regga in min Evo6 och på regbes sa han inget om den. Den satt på höger sidan..

Framlyktorna måste bytas till e-godkända.
Jag hade öppen dump och öppet filter utan att reg killen sa något.

Det enda ja fick göra var att svetsa ihop ett nytt avgassystem (sista delen) för att sista ljuddämparen var 4,5" rakt igenom typ och det dånade för mkt i besiktnings salongen..

Han vägde bilen, och med massa skit i bagaget hamna jag på ca 1500kg, så rensa bagaget om du vill ha lite billigare skatt..


VD
643 Inlägg
2 februari 2013
#8
Dimljus får ej sitta på höger sida enbart.
Har du både på höger och vänster sida är det ok.
Ljusbild fram för högertrafik.
Alla lampor ska vara E-märkta..
Öppen dump och polerade rör mm beror helt på vad du får för gubbe på bes..


172 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#9
Eftersom bilen är serietillverkad bla bla bla så har dom papper på bilen redan och jag slipper ha detta.
Lamporna bytte jag igår, som jag köpt från j-spec för 1800:-
Tankstrypning sitter på.
Har inget dimljus.
Idag var tanken att fixa dit 2.5" avgasrör med ljuddämpare och katt.

Tack för alla svar! smile

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
2 februari 2013
#10
Krist skrev:
Gilgamesh skrev:
du kanske redan vet om detta men det som måste göras är du måste byta framlyktorna (eller konvertera om dom) dimljuset bak (om du har det) på UK bilar sitter på högersida, måste sitta på vänster annars nekas den.

Fel där ang dimljuset bak. Jag regga in min Evo6 och på regbes sa han inget om den. Den satt på höger sidan..

som sagt, sitter den enbart på högersida så nekas den, varför säger jag så? jo för min vart nekad. Dock fixade jag det relativt enkelt men åkte på en ombesiktning,650kr extra för 10 sekunder

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

VD
643 Inlägg
2 februari 2013
#11
Jag måla mitt dimljus svart och tog bort lampan så var det ok big_smile


716 Inlägg
2 februari 2013
#12
Gilgamesh skrev:
Krist skrev:
Gilgamesh skrev:
du kanske redan vet om detta men det som måste göras är du måste byta framlyktorna (eller konvertera om dom) dimljuset bak (om du har det) på UK bilar sitter på högersida, måste sitta på vänster annars nekas den.

Fel där ang dimljuset bak. Jag regga in min Evo6 och på regbes sa han inget om den. Den satt på höger sidan..

som sagt, sitter den enbart på högersida så nekas den, varför säger jag så? jo för min vart nekad. Dock fixade jag det relativt enkelt men åkte på en ombesiktning,650kr extra för 10 sekunder

Skumt, på min nämnde han inte ens dimljuset bak.. Då beror det väl på bes gubben eller så är det kanske nya regler, jag regga in min 2010 om ja itne minns fel


TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
2 februari 2013
#13
jo har man otur så åker man dit, dock enbart regbes som bryr sig om det, vanliga bes bryr sig inte.

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

172 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#14
Tur man inte har något dimljus dårå! Men om någon har en org dump över så ropa till wink

716 Inlägg
3 februari 2013
#15
Behöver inte vara orginal, köp en återcirkulerande och släng på en svart slang från dumpens utgång till röret bakom LMM. Så länge det är återcirkulerande så är den godkänd. Kolla evoforum annars, där säljs allt möjligt. Goggla Wroom.org


172 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#16
Krist skrev:
Behöver inte vara orginal, köp en återcirkulerande och släng på en svart slang från dumpens utgång till röret bakom LMM. Så länge det är återcirkulerande så är den godkänd. Kolla evoforum annars, där säljs allt möjligt. Goggla Wroom.org

Nej det är sant, men något jag skrev bara. Tänkte ev sno en på skroten, finns det några risker alls med att blanda dumpar?

172 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#17
Som sagt, hur blir det om man ev snor en återcirkulerande ventil från en gammal saab på skroten? Tänker givetvis inte åka länge med denna endast över besiktning. Kan det få några neg. resultat?

716 Inlägg
6 februari 2013
#18
Vet faktiskt inte hur det påverkar om du plockar dump från annan motor. Någon med mer kunskap får svara på det. Vill minnas att dump från Saab 9-3 passade på evos? Som sagt ställ dina frågor på Wroom.org där får du svar från evokunniga


100 Inlägg
6 februari 2013
#19
Bromsarna kan komma att ställa till problem för dig om dom upptäcker att dom är uppgraderade ,
du måste då göra ett bromsprov på särskilt ställe vilket kostar 10000:- eller mer (vet inte riktigt hu mycket)mer för att få godkänt.
Hoppas att du klarar dig ändå lycka till.

http://www.wroom.org/evoclub/
http://www.garaget.org/?car=85085
Senast redigerat av JIMMY85 (6 februari 2013)

172 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#20
Krist skrev:
Vet faktiskt inte hur det påverkar om du plockar dump från annan motor. Någon med mer kunskap får svara på det. Vill minnas att dump från Saab 9-3 passade på evos? Som sagt ställ dina frågor på Wroom.org där får du svar från evokunniga

Är inte registrerad på wroom.org och har inte lust att lägga 500/år för ett medlemskap på ett forum. Tack annars! Ska kolla upp det med dumpen!

JIMMY85 skrev:
Bromsarna kan komma att ställa till problem för dig om dom upptäcker att dom är uppgraderade ,
du måste då göra ett bromsprov på särskilt ställe vilket kostar 10000:- eller mer (vet inte riktigt hu mycket)mer för att få godkänt.
Hoppas att du klarar dig ändå lycka till.

http://www.wroom.org/evoclub/
http://www.garaget.org/?car=85085

Jadu, det låter iofs som en internetmyt då mitsu ger ut intyg och vill inte minnas att det ska kosta 10 lax. Men tack annars, och du, riktigt fin bil du har där! smile


Sök