Slå inte sönder någonting! detta är ett vanligt problem men av dom 40-50 bilar jag har stött på har jag aldrig behövt slå sönder någonting! detta fel orsakas av att det i låset finns sk "safelock" detta innebär att om låset får en lås-signal men ingen upplåsning så går det inte att öppna varken innifrån eller utifrån, det finns två orsaker till detta och även 2 lösningar.
Alternativ 1 (Vanligaste) är skadade kablar i dörrgången, dessa kommer du åt om du öppnar framdörren och öppnar gummigenomföringen. laga ev trasiga kablar och lås upp, voila.
Alternativ två kan vara lite mer trixigt, men det händer att dörrlåset i sig hänger sig, 10/10 gånger har det fungerat för mig att ta en lång mejsel (läs skitlång) från springan vid rutan (sänk ner rutan max och stoppa ner något som vidgar öppningen) och knacka på låset snett uppifrån på det övre hörnet samtidigt som du låser(låser upp bilen ett flertal gånger, ibland kan man behöva upprepa detta 15-20ggr men det ska gå tillslut, observera att c-låset kan slå ifrån pga överhettning om man håller på för länge men då är det bara vänta en stund och prova igen!
Om inte något av dessa alternativ funkar så får du slå sönder låset men som sagt.. jag har aldrig gjort det och jag har lagat ca 40 sådana bilar!
Lycka till
Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!