Far och son bygger om en vanlig e30 318i byggs om till E30 M3. Kommer rulla som bruksbil vår/sommar 2013. Lackad i Marrakesh brun! Kommer få en m60b40 V8 vintern 2013/14! SFRO besiktning pågår våren 2015
Hehe, mycket vilja och ett skohorn så bör du väl klara dig!?
Haha ja det och lite vaselin så ska det nog gå vägen
sawier skrev:
Spännande att följa detta projekt.
Jag har själv en E30 och en M60B30 som skall ihop
Kul att höra! Lycka till!
Har spenderat lite tid i garaget och nu börjar det bli rent i motorrummet!
Var inne idag efter skolan och plockade bort säkringsboxen Klippte av en kabel i taget och märkte båda ändarna med samma nummer så jag lätt kan hålla reda på vilka som hör ihop med vilka!
Här är säkringsboxen ände.
Och här bilens!
Börjar bli tomt!
Skall försöka spendera så mycket tid som möjligt i garaget så nu skall det förhoppningsvis bli lite mera uppdateringar här på garaget!
okej. Tycker det ser jobbigt ut med alla kabelhärvor som folk splittar i projekten, men de får ju ihop det igen. Så på något vis lyckas ju de flesta. Ser bra ut med märkningen. Blir spännande att se hur ni lyckas få i den "lilla spisen" bara...
okej. Tycker det ser jobbigt ut med alla kabelhärvor som folk splittar i projekten, men de får ju ihop det igen. Så på något vis lyckas ju de flesta. Ser bra ut med märkningen. Blir spännande att se hur ni lyckas få i den "lilla spisen" bara...
Ja märker man inte upp kablarna förstår jag inte riktigt hur dom får ihop det så att allt funkar igen Ja det tycker jag med, känns ganska konstigt att det får plats när man jämför motorerna..
Skwie skrev:
Varför klipper du kablarna så där? För det ska inte vara nödvändigt för att montera m60 i e30
barenhoff skrev:
helt onödigt att klippa av kablarna sådär om du inte har någon annan plan i huvet
Nej man behöver inte klippa kablarna för att montera m60 i e30!
MEN jag ska göra ett rent och snyggt motorrum så det innebär att alla "onödiga" delar så som säkringsbox, batteri och spolarvätska flyttas bort från motorrummet och in i bilen eller koffert och bromsservot byts ut mot pedalställ
Dvs i motorrummet ska bara motorn ligga och alla onödiga hål osv skall svetsas igen så det blir riktigt cleant!
okej. Tycker det ser jobbigt ut med alla kabelhärvor som folk splittar i projekten, men de får ju ihop det igen. Så på något vis lyckas ju de flesta. Ser bra ut med märkningen. Blir spännande att se hur ni lyckas få i den "lilla spisen" bara...
Ja märker man inte upp kablarna förstår jag inte riktigt hur dom får ihop det så att allt funkar igen Ja det tycker jag med, känns ganska konstigt att det får plats när man jämför motorerna..
Skwie skrev:
Varför klipper du kablarna så där? För det ska inte vara nödvändigt för att montera m60 i e30
barenhoff skrev:
helt onödigt att klippa av kablarna sådär om du inte har någon annan plan i huvet
Nej man behöver inte klippa kablarna för att montera m60 i e30!
MEN jag ska göra ett rent och snyggt motorrum så det innebär att alla "onödiga" delar så som säkringsbox, batteri och spolarvätska flyttas bort från motorrummet och in i bilen eller koffert och bromsservot byts ut mot pedalställ
Dvs i motorrummet ska bara motorn ligga och alla onödiga hål osv skall svetsas igen så det blir riktigt cleant!
Kommer du skarva in motorhärvan i e30ns härva(mätarhus osv) eller plockar du det helt komplett ifrån donatorbilen?
Ska göra en adapter mellan de olika härvorna så original handskarna passar Har ingen donatorbil tyvärr, endast motor å låda som inte ens kommer från samma bil
Var inne en sväng idag med och skrapade rent andra sidan och kapade lite i batterilådan eftersom det hörnet skall byggas om så det blir näst intill identiskt andra sidan för utseendets skull
Kommer du skarva in motorhärvan i e30ns härva(mätarhus osv) eller plockar du det helt komplett ifrån donatorbilen?
Ska göra en adapter mellan de olika härvorna så original handskarna passar Har ingen donatorbil tyvärr, endast motor å låda som inte ens kommer från samma bil
Var inne en sväng idag med och skrapade rent andra sidan och kapade lite i batterilådan eftersom det hörnet skall byggas om så det blir näst intill identiskt andra sidan för utseendets skull
Håll er uppdaterade!
Daniel och Anders Larsson
Jag såg ditt PM, och har svarat lite angående den där adapterkabeln.
Det verkar som om vi nästintill gör identiska modifikationer, förutom att du gör ett 110% seriösare chassiarbete