2974
Sök

Köpråd driftsäker bil under 30000?

618 Inlägg
3 februari 2013
1:a bilen kan ju Audi a4 avant 1,8t(s) quattro vara något, vanliga 1,8t har 150 häst och 1,8ts har 180hk, rolig awd smile
Kommer ut några pärlor då och då för under 30.000

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Hur är dessa audis i reparetioner, skatt o försäkring? smile

618 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
Hur är dessa audis i reparetioner, skatt o försäkring? smile

Det värsta är väl kamrembyte: om du lämnar in kostar det runt 10.000++ har jag för mig, annars kostar ett kit 2000-3000 om du byter själv.

Skatten på 1,8tsq -00 ligger på 2100, försäkring gick på 4500kr/år trafik på min mor. smile

För övrigt väldigt bra bil. Driftsäker, snygg, modern enligt mig.
Hade jag varit du skulle jag välja efter 99(tror det är 99?) då faceliftet kom med oneblock lampor, vita lampor i mätarna osv.. Gör står skillnad smile

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Låter ju inte helt dumt. Men detta kanske låter dumt, om man har strikt budget + arbetslös kanske en 855/v70 awd är ett bättre val? eller tjänar man på reservdelar till audin i längden?

12 Inlägg
3 februari 2013
Audi quattro säger jag bara, helt såld på dom! <3
Gamla volvo awd's är inte att rekommendera då fyrhjulsdriften är 70/30 och rätt kass allmänt hmm

618 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
Låter ju inte helt dumt. Men detta kanske låter dumt, om man har strikt budget + arbetslös kanske en 855/v70 awd är ett bättre val? eller tjänar man på reservdelar till audin i längden?

Jag vet inte Hur billigt det är med reservdelar till de volvobilarna men till audi finns det ju Massvis med reservdelar på ebay.de. smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 februari 2013
waaxan skrev:
Gamla volvo awd's är inte att rekommendera då fyrhjulsdriften är 70/30 och rätt kass allmänt hmm

Volvos gamla AWD ansågs dock inte vara totalt kasst i detta test mot Audi, Subaru och VW:

http://www.automotorsport.se/media/bilt … 70107.html

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Vissa säger att volvos AWD är skit och andra säger motsatsen. Jag vet inte vad man ska lyssna på, delvis kanske den är skit för att den endast driver en liten mängd? Men det spelar ingen direkt roll bara den hjälper till att komma loss i en snöhög eller dylikt. Kan ni utveckla vad som är kasst egentligen?

2 763 Inlägg
3 februari 2013
waaxan skrev:

Ska du kommentera Volvos gamla AWD får du gärna komma med rätt fakta.

Volvo AWD med visko driver nästan enbart fram vid normal körning, men när framhjulen spinner kopplas bakhjulen in successivt genom viskodiffen och driver som mest 50/50. Detta för att göra den så bränslesnål som möjligt vid vanlig körning.

Jag har detta system och det funkar klockrent, tänk dock på att ha lika däck runt om!

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Jag har detta system och det funkar klockrent, tänk dock på att ha lika däck runt om!

När du menar lika däck, menar du 4x samma fälg eller 4x samma däcktyp/märke eller 4x lufttryck?
Senast redigerat av Volvo740Danne (3 februari 2013)

2 763 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
BOLIN_ skrev:

När du menar lika däck, menar du 4x samma fälg eller 4x samma däcktyp/märke eller 4x lufttryck?

Lika dana däck runt om, samma lufttryck, samma mönsterdjup, får skilja som som max på mönsterdjupen mellan fram och bakaxel!

Du måste ha samma dimensioner på däcken runt om, så har du till exempel 205/55-16 fram så ska det sitta den dimensionen även bak, annars kommer du inom en snar framtid rasa viskodiffen.

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Okej, men lutar lite mot att jag skaffar en 855 AWD då jag redan har en 850 och kan plocka delar emellan om det skulle vara så.

2 763 Inlägg
3 februari 2013
Tycker du ska satsa på en V70, lite härligare inredning i de!

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
V70n är lite dyrare, men ser bättre ut invändigt. Dock tycker jag inredningen i 850n är mer min stil.

Vad ska man kolla vid eventuellt köp? smile

Och vilken ska man välja? XC70 eller AWD?
Senast redigerat av Volvo740Danne (3 februari 2013)

2 763 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
V70n är lite dyrare, men ser bättre ut invändigt. Dock tycker jag inredningen i 850n är mer min stil.

Vad ska man kolla vid eventuellt köp? smile

Kolla så att viskon funkar och att nivomatdämparna bak funkar! De två är nämligen dyra historier på Volvo! Endast viskon går på 12K plus moms utan montering!

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Nivomatdämparna? Är det de som styr höjden på lyset eller?

Vilken ska man välja mellan XC70n eller AWDn?

2 763 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
Nivomatdämparna? Är det de som styr höjden på lyset eller?

Vilken ska man välja mellan XC70n eller AWDn?

Det är stötdämparna bak, på de gamla Volvobilarna med AWD satt det nivåreglering på från fabrik och därför finns inte några vanliga dämpare som passar bolt on.

Det beror på om du vill ha lite mer markfrigång eller inte, det är ingen skillnad på de mer än andra stötfångare och markfrigången!

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Okej, men hur blir det om man skippar nivomatdämparna och vill köra på coilovers? Finns det inte "pirat" att köpa med nivåreglering på tex styling butiker?

2 763 Inlägg
3 februari 2013
Volvo740Danne skrev:
Okej, men hur blir det om man skippar nivomatdämparna och vill köra på coilovers? Finns det inte "pirat" att köpa med nivåreglering på tex styling butiker?

Inte vad jag vet! Kanske går att köpa billigare direkt från Sachs men det vågar jag inte säga helt säkert! Har aldrig sett coilovers till bakaxeln på AWD tyvärr.

Volvo - For Life

154 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Med andra ord är det näst intill omöjligt med coilovers? Men en 60/40 sänkning går att genomföra med originaldämpare?

Sök