2962
Sök

B20E D-Jetronic - Volvo 140 -73

För 25-30 år sedan hade min käraste far en dröm, en dröm som jag hade tänkt att genomföra åt honom ! Följ med och se om detta kan bli verklighet eller om vi bara lever i drömmarnas värld :)

Volvo Entusiast
35 791 Visningar
Projektet avslutat 28 september 2013
Bäckman
952 Inlägg
5 mars 2013
#41
Jag gillar ju när saker och ting är nytt, så jag gör som så att jag köper hellre en helt ny generator, hittade en relativt prisvärd universal generator, 12v 65amp på biltema för endast 899:-!


98 Inlägg
5 mars 2013
#42
Vonbackman skrev:
Men kan inte det skada batteriet om jag kör med 60-70amp generator?

har inte varit några problem för min del.. men det beror ju lite på vad du har för batteri också. har du 35ah är det inte så lämpligt kanske men jag brukar alltid ha lite kraftigare batterier i mina bilar för att få lite bättre snurr smile

21 761 Inlägg
5 mars 2013
#43
Jag ser iaf ingen nackdel att slänga dit en hyfsad generator, det räcker ju att man har en del stereo eller sätter en massa extraljus så blir det lätt strömbrist. smile

Volvo Entusiast
261 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#44
Vonbackman skrev:
Jag gillar ju när saker och ting är nytt, så jag gör som så att jag köper hellre en helt ny generator, hittade en relativt prisvärd universal generator, 12v 65amp på biltema för endast 899:-!

Drönirettab skrev:
Jag ser iaf ingen nackdel att slänga dit en hyfsad generator, det räcker ju att man har en del stereo eller sätter en massa extraljus så blir det lätt strömbrist. smile

Ja klart, Inga problem med en liten generatorn om du kör original, men ska du ha extraljus och bass i bilen så behöver du kanske lite mer kräm smile
Senast redigerat av Volvo240Life (5 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

21 761 Inlägg
5 mars 2013
#45
Så sant. Får väl hoppas att ditt bränslesystem funkar som det ska, det där elektroniska systemet verkar ju inte direkt lovordas när jag kikar i en verkstadshandbok till 140. smile

Volvo Entusiast
261 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#46
Drönirettab skrev:
Så sant. Får väl hoppas att ditt bränslesystem funkar som det ska, det där elektroniska systemet verkar ju inte direkt lovordas när jag kikar i en verkstadshandbok till 140. smile

Haha. Nä de är ju lite speciellt, men de kan man nog få ihop tillslut wink Nu lär jag hålla på med blocket, De kommer väl ta sin lilla tid och sen skicka iväg det på borrning. Ja jäklar vad rostigt de va under toppen tongue

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Volvo Entusiast
261 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#47
Heej !
Har påbörjat lite lätt med motorn och ja kan ju säga direkt att det har nog sätt sina bättre dagar och att absolut inget satt åt skruvat, Seriöst rätt sjukt att svänghjulet och oljepumpen inte hade lossnat totalt, När man kan ta och skruva med fingrarna så börjar man bli lite orolig wink Nu återstår det att ta bort veven och stackar/kolvar sen ska de Borras, målas och slipas etc etc big_smile Sen en liten fråga till er, Någon som vet om det står instansat vilket år motorn gjordes? Ja vet att det står på B230, men hittar det inte på B20 smile


Experimenterade lite med diesel bad, och lite skillnad vart det ju smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-22a8f38dc12e0ac546978e6f36066d1b.jpg
Ordning och reda ska det såklart va
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-a8e58464dca34f49964d514aab1a22df.jpg
Börjar plocka bort diverse wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-4ad5c05a7c1ab98d2543796ef0395a26.jpg
Blandning med WD40, Motorolja och fett, se om man kan få bort kolvarna utan att skada Cylinderloppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-5eac478aaaced262f7dbee701958495d.jpg
Lite energi måste en ha när man är själv cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-bc79c2dcd87714c9159c0e817af3085c.jpg
Jag lackade även mina kjolar till min 740 idag, vart faktiskt jätte bra för att vara biltemas bättringsfärg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-dad373822ac50fb6e9f729a31f92d678.jpg
Vattenpumpen är bara att kasta... Undrar hur länge B20'in har legat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-45a1b90128a9973b86ed32a6ca93b83d.jpg
O så vatten, vatten, vatten vatten, vart man än kollar så är det vatten överallt, Men men, det är ju en liten utmaning att få det fint igen och de gillar jag big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-75a081051f9ac36cd334f19712a60b18.jpg
Undrar om jag måste byta oljepumpen eller om det går att göra rent den?
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-815be85249c55d69c221730e0015d482.jpg

Allt för idag ! Kommer en update imorgon om jag får bort kolvarna ! tongue
Ha det gött !
// Markus
Senast redigerat av Volvo240Life (5 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
6 mars 2013
#48
volvo284 skrev:
Vonbackman skrev:
Men kan inte det skada batteriet om jag kör med 60-70amp generator?

har inte varit några problem för min del.. men det beror ju lite på vad du har för batteri också. har du 35ah är det inte så lämpligt kanske men jag brukar alltid ha lite kraftigare batterier i mina bilar för att få lite bättre snurr smile

Jag har ett 60ah batteri i bilen, köpte det helt nytt nu i somras, så det ska väl inte vara några problem antar jag smile


Volvo Entusiast
261 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#49
Tjena, här kommer en liten Update om dagen smile Jag gett mig på att tömma blocket på veven/stakar/kolvar, de gick ju tillslut.

Börjar lossa veven och vevstakarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-f94cd2831c36a99c3fae717dbecee91f.jpg
Vev och överfallen borta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-6066022058bbdebf88d83d0604f6e471.jpg
Kolv/stake 1 borta smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-7b379521258432e729670d56daf4e0ab.jpg
Huuum, hur ska jag få bort 2 & 3 utan att skada loppet nått fruktansvärt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-08b7410aed7273767b565012719674b7.jpg
Första Idéen funka inte då överfallet gick i neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-ec1445129e977d0ec1f2ed68bea2c1d1.jpg
Andra idén gick bättre men det var fruktansvärt jobbigt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-737cbd1e7207b213156f6fab8ecd4b58.jpg
Sista försöket gick mycket bra, lite biltema artilleri så funka det till slut tongue ''Föredrar inte Biltemas batteridrivna borrmaskiner, USCH''
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-c6c07d0588c6420840fa3a1068e87c24.jpg
Taadaa ! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-4107bf7264492253c3e77337524dbb34.jpg
Naket block smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-e38692acdd49d61c51fc9dece45335d3.jpg

Allt för idag, hade tänkt o slipa och måla blocket nu framöver, sen om det var det någon som visste om det står instansat vilket år motorn gjordes? smile  Men nu tycker jag att ni får ta och kommentera lite om va ni tycker, har varit dåligt med det nu på sistone! roll

// Markus
Senast redigerat av Volvo240Life (7 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

647 Inlägg
7 mars 2013
#50
Blev att skillnad med diesel bad big_smile Tyvärr så vet jag inte vilket år det står instansat hmm men allt ser bra ut smile Var det väldigt jobbigt att få bort kolvarna? tongue


Volvo Entusiast
261 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#51
DieLuftWaffe skrev:
Blev att skillnad med diesel bad big_smile Tyvärr så vet jag inte vilket år det står instansat hmm men allt ser bra ut smile Var det väldigt jobbigt att få bort kolvarna? tongue

Ja, diesel badet vart förvånansvärt bra smile jag har inte hittat det än, kanske kommer fram när man slipar ner det, om det nu finns något instansat wink jaah vars, det tog sin lilla tid att fundera hur jag skulle göra, som tur var så hade jag min far som kom på dvs idéer åt mig big_smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

98 Inlägg
9 mars 2013
#52
varför drog du inte kolvarna neråt ?? yikes måste ju sett mycket bättre ut under kolvarna ? om jag inte minns fel så det ändå årtalet som finns på en b18/b20 står på toppen ? ser bra ut det du gör iaf ! kul projekt och kämpa på smile

Bäckman
952 Inlägg
10 mars 2013
#53
Ser bra ut big_smile Kämpa på! Själv är min ute och rullar på vägarna, allt jobb du lägger ner kommer verkligen vara värt det! Lev dig in i tankarna om när folk frågar om du kan öppna upp huven så dom kan få se "dubbla förgasare" och när de väl får se vad du har för något så kommer dom bli imponerade! (Har själv upplevt det (: )


Volvo Entusiast
261 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#54
Vonbackman skrev:
Ser bra ut big_smile Kämpa på! Själv är min ute och rullar på vägarna, allt jobb du lägger ner kommer verkligen vara värt det! Lev dig in i tankarna om när folk frågar om du kan öppna upp huven så dom kan få se "dubbla förgasare" och när de väl får se vad du har för något så kommer dom bli imponerade! (Har själv upplevt det (: )

Haha Man får väl tacka smile Jaavisst den känslan måsten man ju få prova på big_smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Volvo Entusiast
261 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#55
volvo284 skrev:
varför drog du inte kolvarna neråt ?? yikes måste ju sett mycket bättre ut under kolvarna ? om jag inte minns fel så det ändå årtalet som finns på en b18/b20 står på toppen ? ser bra ut det du gör iaf ! kul projekt och kämpa på smile

Om du tittar på idé nummer 1 så ser du att jag försökte dra kolvarna neråt, men gick ju tyvärr inte då överfallet till veven tog i yikes Jag är rätt nyfiken vilket år den är ifrån, Men men får se om man luskar fram det tillslut tongue Man tackar !

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
10 mars 2013
#56
Volvo240Life skrev:
Vonbackman skrev:
Ser bra ut big_smile Kämpa på! Själv är min ute och rullar på vägarna, allt jobb du lägger ner kommer verkligen vara värt det! Lev dig in i tankarna om när folk frågar om du kan öppna upp huven så dom kan få se "dubbla förgasare" och när de väl får se vad du har för något så kommer dom bli imponerade! (Har själv upplevt det (: )

Haha Man får väl tacka smile Jaavisst den känslan måsten man ju få prova på big_smile

Absolut! smile Förresten, imorgon när jag kommer hem ifrån jobbet så tänkte jag att jag ska kolla upp de numrena på vissa delar som du bad om, vilka nummer var det du var ute efter?


Volvo Entusiast
261 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#57
Vonbackman skrev:
Volvo240Life skrev:
Vonbackman skrev:
Ser bra ut big_smile Kämpa på! Själv är min ute och rullar på vägarna, allt jobb du lägger ner kommer verkligen vara värt det! Lev dig in i tankarna om när folk frågar om du kan öppna upp huven så dom kan få se "dubbla förgasare" och när de väl får se vad du har för något så kommer dom bli imponerade! (Har själv upplevt det (: )

Haha Man får väl tacka smile Jaavisst den känslan måsten man ju få prova på big_smile

Absolut! smile Förresten, imorgon när jag kommer hem ifrån jobbet så tänkte jag att jag ska kolla upp de numrena på vissa delar som du bad om, vilka nummer var det du var ute efter?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=45189 Här är en länk på mina bilder, där jag har tagit kort på numrena, jag skulle vilja veta vad du har för nummer på dina spridare, Databox (De måste du inte kolla, rätt jobbigt att riva fram den kanske), de 3 reläer som sitter på vänster innerskärm, insug och fördelaren smile Men inget måste, skulle vara väldigt tacksamt bara, så jag vet vad som är 140 Saker och P1800 tongue

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
11 mars 2013
#58
Okej, nu har jag kollat upp lite nummer åt dig, åtmindstone de som jag kunde komma åt.. hade en extra original databox liggandes.. den satt i bilen från första början och det var det första vi bytte ut för att se om det var problemet till varför min inte gick som den skulle.. men iallafall..

Svart relä som sitter på vänster skärmkant: 0 332 019 150
Brunt relä sitter precis bredvid svart relä: V23134-O(som i oskar)62-Y900

Databox under passagerarstol: 0 280 000 034

Spridare: 0280 150 015

Resten var helt omöjligt att kunna se då det var väldigt smutsigt och hittade dessvärre inga nummer på mitt insug, men ditt ser exakt likadant ut som mitt, så tror inte det ska göra någon som helst skillnad. Fördelaren kunde jag inte se numret på, tror numret pekar mot motorblocket, så kunde inte se så mycket..

Men hoppas iallafall att detta blir till någon hjälp. smile
Senast redigerat av Vonbackman (11 mars 2013)


Bäckman
952 Inlägg
11 mars 2013
#59
En tråkig sak jag nyss upptäckte på min 142:a när jag skulle ut och hämta mina cigg jag glömde i bilen.. min tryckslang som går ifrån pumpen och in till det silvriga runda (relativt stora) bränslefiltret har brustit, jag bytt aldrig ut det.. nu är jag trött på allt mek, så jag vill hjärna uppmana dig också, se till att ha kopparrör draget HELA vägen ifrån tank till spridarna, så lite slang som möjligt är det bästa, nu ska jag byta ut mina bränsleledningar HELA vägen ifrån tanken till insprutet tongue luktar bränsle i hela mitt kvartet.. haha big_smile


Volvo Entusiast
261 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#60
Vonbackman skrev:
Okej, nu har jag kollat upp lite nummer åt dig, åtmindstone de som jag kunde komma åt.. hade en extra original databox liggandes.. den satt i bilen från första början och det var det första vi bytte ut för att se om det var problemet till varför min inte gick som den skulle.. men iallafall..

Svart relä som sitter på vänster skärmkant: 0 332 019 150
Brunt relä sitter precis bredvid svart relä: V23134-O(som i oskar)62-Y900

Databox under passagerarstol: 0 280 000 034

Spridare: 0280 150 015

Resten var helt omöjligt att kunna se då det var väldigt smutsigt och hittade dessvärre inga nummer på mitt insug, men ditt ser exakt likadant ut som mitt, så tror inte det ska göra någon som helst skillnad. Fördelaren kunde jag inte se numret på, tror numret pekar mot motorblocket, så kunde inte se så mycket..

Men hoppas iallafall att detta blir till någon hjälp. smile

Tusen tusen tack ! big_smile Spridar nr hade jag aldrig sätt förut? är det orginal spridarna som du kolla?smile Databoxen stämde en utav de 3 jag har smile Sen insuget, så ser de ganska lika, men skiljer i spjäll, vaccum utag och lite smått som man inte tänker på & reläerna har jag ingen som var äns likt dina? yikes

Än en gång, TUSEN TACK tongue
Senast redigerat av Volvo240Life (11 mars 2013)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE


Sök