3 februari 2013
Trådstartare
Hallå!
Nu är det så här, För ungefär en vecka sedan så rev jag bland lådorna hemma och lyckades skramla fram min Far's gamla B20E D-Jetronic sprut. Min far köpte insprutet ungefär 1987-88 och då ägde han en Volvo 142 -73 Mörk Grön. Det märks väldigt mycket på honom att han en gång ''för 25-30 år sedan'' verkligen ville ha det där insprutet i hans 140. Så nu när jag väl har fått det i mina händer så är han väldigt engagerad och vill gärna hjälpa till och svara på mina frågor om hur allting ska sitta och hur det en gång i tiden har sett ut. ''Lite träligt att försöka sätta ihop saker som är i molekyler'' (hehe)
Lite information om topp och vad som ska göras i block.
- P1800 b20E topp
- Hårdare ventil fjädrar
- Större ventiler ''ska inte svära på det''
- Portad
- MAX planad
''SKA''
- Polera avgas & insug kanaler
- Målas, Högglanspolera allt som går (även insug)
Tänkt att införskaffa mig ett B20 block som följande ska göra...
- Strokad vevaxel
- 8 Bultad vevaxel
-Borra till B21/B22
- Extraktorgrenrör
- D-kam/KG-kam
- Balansera och väga Vev,Stakar och Kolvar
- Slipas, Målas
- Byta alla packningar, packboxar och frostpluggar.
Om ni kommer på något filurigt så skriv det då ![smile](img/smilies/smile.png)
Har tagit mig en riktigt lång funderare om jag ska renovera en B20 och sedan införskaffa mig en 140 73- och sen hinka i B20E D-Jetronic sprutet och få hans dröm att slå in & jag gör det gärna på hans sätt. Bättre sent en aldrig tycker jag i alla fall
![smile](img/smilies/smile.png)
Ni kan ju gärna lägga en Prem eller Kommentera vad ni har för åsikter & om jag ska & om det låter intressant för er läsare
![wink](img/smilies/wink.png)
// Markus
Här kommer en liten smyg titt på vad som jag kommer sysselsätta mig i sådana fall
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-507b1f199fde4fa7ab2362de90df9451.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-8b4ddf03e130f910eee4a5deb07b2dbd.jpg]()
Senast redigerat av Volvo240Life (7 mars 2013)