3019
Sök

B20E D-Jetronic - Volvo 140 -73

För 25-30 år sedan hade min käraste far en dröm, en dröm som jag hade tänkt att genomföra åt honom ! Följ med och se om detta kan bli verklighet eller om vi bara lever i drömmarnas värld :)

Volvo Entusiast
35 790 Visningar
Projektet avslutat 28 september 2013
Volvo Entusiast
261 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Vonbackman skrev:
En tråkig sak jag nyss upptäckte på min 142:a när jag skulle ut och hämta mina cigg jag glömde i bilen.. min tryckslang som går ifrån pumpen och in till det silvriga runda (relativt stora) bränslefiltret har brustit, jag bytt aldrig ut det.. nu är jag trött på allt mek, så jag vill hjärna uppmana dig också, se till att ha kopparrör draget HELA vägen ifrån tank till spridarna, så lite slang som möjligt är det bästa, nu ska jag byta ut mina bränsleledningar HELA vägen ifrån tanken till insprutet tongue luktar bränsle i hela mitt kvartet.. haha big_smile

Okeej, då lär jag göra det. Får skirva upp det bland anteckningarna ''Att göra på 140'' så jag inte missar det sen framöver big_smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
11 mars 2013
Volvo240Life skrev:
Vonbackman skrev:
En tråkig sak jag nyss upptäckte på min 142:a när jag skulle ut och hämta mina cigg jag glömde i bilen.. min tryckslang som går ifrån pumpen och in till det silvriga runda (relativt stora) bränslefiltret har brustit, jag bytt aldrig ut det.. nu är jag trött på allt mek, så jag vill hjärna uppmana dig också, se till att ha kopparrör draget HELA vägen ifrån tank till spridarna, så lite slang som möjligt är det bästa, nu ska jag byta ut mina bränsleledningar HELA vägen ifrån tanken till insprutet tongue luktar bränsle i hela mitt kvartet.. haha big_smile

Okeej, då lär jag göra det. Får skirva upp det bland anteckningarna ''Att göra på 140'' så jag inte missar det sen framöver big_smile

Det låter mycket vettigt, haha det är ju ganska mörkt ute nu, hade jag haft slang i bilen och en domkraft så hade jag bytt slangen direkt, men nu blir lite svårt att få tag på lite slang, och dessutom en domkraft. Tråkigt när allt ska krångla bara, jag hoppas verkligen att du slipper allt det här för det är inte långt ifrån att jag gör mig av med bilen nu.. tongue Det var så lite så, som sagt, vill att du ska slippa krångel så jag hjälper mer än gärna till, har du lite frågor så bara att fråga, känns som att jag vet vart varenda skruv och mutter sitter på bilen nu. tongue

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Haaalloj
Tänkte dra en liten update, kände att de var dax att göra lite wink Har inte kommit så långt, har påbörjat slipa ner topp, block, oljetråg, så snart blir det färg på det och så har jag stått och gjort rent oljepumpen och små detaljer, jaja här kommer lite bilder på kvällens arbete, Njut !big_smile

Oljetråg - Rent o fint efter allt vatten/olje klägg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-e9edfea6ec87c79455fe680d9275e024.jpg
Monterat isär oljepumpen så ja kunde göra rent det någorlunda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-cb32953f4fb889741d28d588146aa04d.jpg
Rent och Fräscht wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-c6b285c408d82b190a08f031bd0f7853.jpg
Har påbörjat att ta bort den gammla topppackningen, nästan klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-f74c839d71396fd42ff37e2f43f585cc.jpg
Ena sidan av blocket är heelt ner slipat tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-604adab6eca4cbf418d85de9375555e1.jpg
Tråget slipas ner med. Det kommer ta ett tag, för det är rätt mycket ytrost på det hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-8335986a6d3ebedbb9e6683b3f7c71f2.jpg
Fronten är också ner slipad och rengjort smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-c1540f6568facc81eb6e328a68152237.jpg
Kamrems kåpan? Eller va heter det? Har jag gjort rent, 30 år gammal olja och skit det sitter rätt bra det med. Men det ska höglanspoleras likså vertilkåpan och allt som går i stort sätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169191/169191-5821b03ab7cf1a4b9d3ff5df13f62fd6.jpg

Nu vill jag ha lite kommentarer här! big_smile
Ha det bra !

//Markus

Min Volvo 740 GLE

59 Inlägg
19 mars 2013
Haha jävlar vad du har renoverat den big_smile Fint jobb smile

Whiskey lullaby!

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Volvo740glturbo skrev:
Haha jävlar vad du har renoverat den big_smile Fint jobb smile

Haha javisst ! De blir ju inte sämre i alla fall big_smile Man tackar smile

Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
19 mars 2013
Börjar se ut som en motor nu! wink Hehe ne men skämt åsido, du kämpar på bra, kommer bli riktigt fint det här! big_smile till vintern gör jag nog samma sak som du wink
Senast redigerat av Vonbackman (19 mars 2013)

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
Vonbackman skrev:
Börjar se ut som en motor nu! wink Hehe ne men skämt åsido, du kämpar på bra, kommer bli riktigt fint det här! big_smile till vintern gör jag nog samma sak som du wink

Haha Tack, Tack smile När du kommer hålla på i vinter så tror jag nog inte att motorn ä'' lika dålig som min, med vatten i oljan och kolvar som sitter fast, etc etc tongue

Min Volvo 740 GLE

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Får ta ett muntlig update, har stått stilla här ett tag, har varit massa annat som har kommit i mellan. har hjälpt 2 kompisar som skall besikta sina bilar denna månad och även en själv ska rulla in med 740 nu i april är det tänkt smile Men hoppas ni hänger med än då tongue

Ha det bra !
// Markus

Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
5 maj 2013
Jag har gett upp hoppet om min insprutare nu, har köpt loss motorn ifrån farsan, sitter dubbla SU, extraktorgrenrör, steg2 topp och även en overdrive, saknar en K-kam och en kortad kardan för att få ihop den, när den är komplett så byter jag ut motorn.

Första pumpen som satt i bilen (var samma pump som satt på när den rullade ur fabrik, köpte en 240pump, den rök efter bara 2 timmar.. köpte hem en helt ny original pump, fick hem den i torsdags och hämtade ut den i fredags och igår monterade jag i den i bilen, bilen rullade i 15 minuter, sen ryker den pumpen igen..

Vad kan vara fel? Något är det som kortsluter pumpen men jag vet inte vad det är, har inte ekonomi eller ngn lust att klabba mer med insprutaren!

Lycka till och hoppas du slipper detta problemet! smile

Volvo Entusiast
261 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
Vonbackman skrev:
Jag har gett upp hoppet om min insprutare nu, har köpt loss motorn ifrån farsan, sitter dubbla SU, extraktorgrenrör, steg2 topp och även en overdrive, saknar en K-kam och en kortad kardan för att få ihop den, när den är komplett så byter jag ut motorn.

Första pumpen som satt i bilen (var samma pump som satt på när den rullade ur fabrik, köpte en 240pump, den rök efter bara 2 timmar.. köpte hem en helt ny original pump, fick hem den i torsdags och hämtade ut den i fredags och igår monterade jag i den i bilen, bilen rullade i 15 minuter, sen ryker den pumpen igen..

Vad kan vara fel? Något är det som kortsluter pumpen men jag vet inte vad det är, har inte ekonomi eller ngn lust att klabba mer med insprutaren!

Lycka till och hoppas du slipper detta problemet! smile

Det här hade jag missat att du hade skrivit yikes Men du säger att du inte ska ha kvar insprutnings motorn? Är den tillsalu man tro? smile De där med pumpen låter garanterat som att det kortsluts någon stans, ta en multimeter och mät dig fram? smile

För övrigt står det helt stilla med motorn för tillfället känner inte för att sitta inne nu när alla sommaraktiviteter är smile sen  har jag inte riktigt ekonomi för att lägga allt på B20'in finns lite annat som går före wink

//Markiiis

Min Volvo 740 GLE

Bäckman
952 Inlägg
18 juli 2013
Hehe, lugnt. Förstår dig om sommaraktiviteterna går i förväg, men tyvärr har inte jag kunnat göra det med tanke på att 142an är den enda bil jag äger. Men hur som helst, motorn ska jag behålla och göra i ordning, svetsa ihop en bromsbänk bland annat och se till att få igång motorn så den funkar. Vad vi tror är kruxet i det hela, är min bränsletrycksregulator, den är urgammal, ser ut att vara den som satt på bilen när bilen lämnade fabriken. Så den ska bytas ut till en ny. Sen får jag väl gå därifrån... smile

Sök