6 februari 2013
Trådstartare
Tja!
Jag ber om ursäkt om en liknande tråd redan finns, men kunde inte hitta någon så hata mig inte om den existerar.
Jag var och hämtade en Volvo 245 för inte alls länge sen, modellår -90, i fint skick.
Den har gått fint, och går fint ännu, men problemet är att oljelampan börjat lysa för nån vecka sen. Det började (eventuellt) när jag körde genom en mindre snösamling som låg framför min parkering, absolut inget stort men det skrapade ju lite tyst under som snö gör. Jag antar att det är relaterat för att i övrigt har jag faktiskt inte gjort något konstigt alls med bilen.
I alla fall, lampan lyser och då stannade jag omedelbart för att kolla olja och sådär. Allt såg bra ut och tempen i bilen är helt där den ska. Vet inget om dessa modeller så egentligen, men tempen stiger "snabbt" i början till hälften av mätaren i bilen, men stannar där, och så ska det väl vara? snabbt innebär lite snabbare än de nya bilarna jag kör i jobbet.
Jag började med att kolla läckage och det droppade bestämt lite olja, ytterst lite, men jag valde då att sätta dit ny bricka och fylla på ny olja fast service var gjort innan jag köpte den. Ingen läcka kvar.
Lampan fortsatte att lysa, men jag noterade att den flimrar lite, om man gasar mycket slocknar den. Oljetryck?
Jag bytta oljegivare idag för att den egentligen var skitig och dan mest så jag tänkte att det kanske var glapp. Lampan lyser än. Jag misstänker alltså att trycket kanske är fel, men eftersom jag känner personen som sålde mig bilen och den har fungerat felfritt för dem innan så tycker jag det verkar konstigt om det bara ger upp sådär, och så är tempen exakt där den bör vara.
Har ringt runt lite och ett svar jag fått är att trycket är fel, men då borde tempen dra iväg. Det andra jag fått höra är fel på kabel till oljegivaren vilket tydligen kan hända på dessa bilar.
Har någon en idé om vad som händer? Tidigare har det hänt vid mycket fukt, så det låter väl som något är glapp eller mindre kabelfel?
Tacksam för all hjälp!
//Henke