Andromeda skrev:
En 9-3 Aero manuell 01-02 ska dra 0,90 blandat enligt instruktionsboken. Den väger ca 1450 kg.
En Saab 9-5 Aero manuell kombi 98-05 ska dra 0,88 blandat enligt instruktionsboken. Den väger 1700+ kg. Sedanen ska dra 0,86 blandat.
En bil med mer effekt behöver inte jobba lika hårt hela tiden, och här väger 2,3T-motorn upp för 9-5:ans storlek då inte turbon behöver jobba lika hårt då den har mycket bättre bottenvrid.
Genomgående för Saabs modeller upp till 9-5 MY10 och 9-3 MY03 är att det tvärtom mot vad de flesta tror den mest effektstarka av motorerna som också är den som drar minst bränsle i hela modellprogrammet, alltså Aero-motorerna, och hos ng900 2,0T, om vi bortser från dieselmodellerna naturligtvis.
og9-3 har sina svagheter som redan tagits upp med bla fjäderben, SID-display osv. De allra flesta 5-dörrars har också rost i vecket mellan bakskärm och bakdörr.
Ska du köpa en 9-3 00-02, så köp en Aero. GT17-turbon som sitter i 150/185 hk håller ibland inte ens 15k mil innan den ger upp. Mitsu-turbon i Aero 205 hk håller för ett kärnvapenkrig. Ungefär. Och bara stolarna är värda prisskillnaden!
Om du ska köpa en 9-3 eller 9-5 beror väl mest på hur stor bil du faktiskt behöver. 9-5 Aero har en väldigt trevlig motor, men det är en större och tyngre bil om än snålare. 9-3:an känns mer sportig att köra i jämförelse.
En 9-5 Sedan är ruskigt billig att köpa, men jag förstår absolut inte alls poängen med att köpa en så stor bil och sedan inte ta kombin. En sedan är ju inte praktisk för fem öre. Men det är därför den är billig också, ingen vill ha den.
Hos 9-5:an gäller samma som för 9-3:an vad gäller turbon. Undvik lättryckare. 150 och 170/185hk har också GT17-turbon, och den håller inte bättre i 9-5:an. Aero och 2,3T 220 hk har Mitsu-turbon, och även här är det kackerlackorna och Mitsu-turbon som klarar ett kärnvapenkrig.
Alla Saab T7-motorer (9-3 00-02, 9-5 98-03) riskerar att drabbas av oilsludge om inte vevhusventilation version 6 installerades i god tid. Mer om oilsludge här:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtmlKontentan är att en bil som drabbas av oilsludge förbränner olja, och motorn mår allmänt dåligt föra tt i värsta fall kräva ett motorbyte för eller efter generalras. F r o m 04 är 9-5:orna säkra, och nya 9-3 som kom 03 drabbas inte.
Valet beror väl på budgeten också. 9000 känns utdaterad invändigt, men är förvånansvärt tyst och komfortabel för att vara en bil som debuterade 1985. 2.3T-motorerna är precis lika underbara som de senare inkarnationerna. Jag tycker personligen det är mer värt att lägga 20k på en fin 9000 2,3T än på en halvsunkig 9-5, och du får nog gå upp till minst 60k för att få en fin 9-5 Aero MY04 eller senare.
Undvik helst ng900 helt om du väljer mellan 9000/og9-3 och 9-5, och undvik allt vad V6 heter. Drar en massa soppa fast de är tråkiga bara.