2800
Sök

Köpråd Saab 900 9-3 2.0 2.3 turbo

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#21
trippelturbo skrev:
Jag hade en 9000 på 200hk. Bästa bilen jag haft, den tålde sååå mkt och den gick så bra. Saknar den faktiskt. Köpte den för 11500 tror jag de va. det var ett jävla tryck i den för att vara 200hk så får du tag på en fräsch 224hk, tveka inte wink

Samma här, vi hade väl t o m samma årsmodell och färg tongue
För mig är det delat mellan den och 9-3 Aeron jag hade. 9-5:an är också bra, men är mer skön pendlarbil än sportig.
Det kändes som mer action att stämpla fullt på 2:an i 200 hk 9000 än i 250 hk 9-5:a smile
Tänk om man hade ett stort jävla garage där man kunde spara alla gamla bilar, ska ju sälja 9-5:an nu, och den kommer också att bli väldigt saknad sad
Senast redigerat av Andromeda (7 februari 2013)


Trucker
2 710 Inlägg
7 februari 2013
#22
Tyvärr är det så ibland hmm
Hade jag kunnat hade jag inte sålt min 9000 utan behållit den och köpt annat..

ska nog lägga ut min för försäljning framåt våren/sommaren kanske.
Vad hade du tänkt begära för din?

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#23
trippelturbo skrev:
Tyvärr är det så ibland hmm
Hade jag kunnat hade jag inte sålt min 9000 utan behållit den och köpt annat..

ska nog lägga ut min för försäljning framåt våren/sommaren kanske.
Vad hade du tänkt begära för din?

Tänkte lägga ut den för 45 till helgen. Nyss rullat rakt genom besiktningen som väntat, så ska fixa lite foton i helgen och slänga ut den på Blocket sad
Man är ju dum i huvudet som säljer en perfekt fungerande bil tongue
Senast redigerat av Andromeda (7 februari 2013)


124 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#24
Andromeda skrev:
packepk skrev:
Andromeda skrev:

För 15 papp får du tyvärr inte en bra Aero, varken 9-3 eller 9-5. Istället för att då köpa en rejält sunkig 9-3 Aero med 38 000 mil på mätaren och tveksam driftsäkerhet skulle jag titta efter en fin 9000.

Tex

http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab … =6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =6&w=3 gått lågt, men mycket svaga delar bytt och 9000 tål många mil bra.
http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_90 … =6&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_90 … =6&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_900 … =6&w=3 Ingen äkta Aero
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =6&w=3

Jag har inte tagit någon hänsyn till var bilarna finns, jag ville bara visa att det finns potential att hitta fina saab 9000 för de pengarna. Visst kan du säkert hitta en fungerande 9-5 för de pengarna, men då vill det verkligen till att du själv kan tillräckligt mycket för att kunna avgöra på plats om bilen är Ok eller inte. Och en Aero är nog fortfarande inte aktuell för de pengarna, så då får du dras med att turbon är en tickande bomb och att en 9-5 i den prisklassen riskerar att bli en bil som dras med ständiga delar i behov av byte.

Om jag hittar en riktigt fin aero för bra pris kan jag ju gå över budgeten, men jag siktar nog på en fin 9000!! Riktigt fint om den råkar va chippad också!! big_smile

En chippad bil kan vara bra om den inte körts hårt, men de flesta chippar säkert för att köra hårt, och då sliter det mer.

Ett annat alternativ än 9000 är ju som sagt en 9-3 med T-5, men personligen tycker jag att 9000 är en bättre bil i den prisklassen.

Exempel på 9-3 med T5:

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 12&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 12&w=3

och så vidare...

Som du ser har 9-3:orna generellt lägre miltal för samma pris jämfört med 9000. Det bästa med 154 hk T5 är att de får ca 230 hk för ett par-tre tusen kronor.

Hmm, vart kan man chippa den för så lite??
Så rent teoretiskt borde ju en chippad 9-3a gå bättre och billigare än en 200hk 9000?
Dessutom är väl 9-3orna lättare och mindre?

Trucker
2 710 Inlägg
7 februari 2013
#25
Okej, hade också tänkt mig kring den prisklassen.
Jo, så resonerar jag oxå, men jag byter ofta bil. För -och nackdel hmm

Fart missbrukare

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#26
packepk skrev:
Andromeda skrev:
packepk skrev:

Om jag hittar en riktigt fin aero för bra pris kan jag ju gå över budgeten, men jag siktar nog på en fin 9000!! Riktigt fint om den råkar va chippad också!! big_smile

En chippad bil kan vara bra om den inte körts hårt, men de flesta chippar säkert för att köra hårt, och då sliter det mer.

Ett annat alternativ än 9000 är ju som sagt en 9-3 med T-5, men personligen tycker jag att 9000 är en bättre bil i den prisklassen.

Exempel på 9-3 med T5:

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 12&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 12&w=3

och så vidare...

Som du ser har 9-3:orna generellt lägre miltal för samma pris jämfört med 9000. Det bästa med 154 hk T5 är att de får ca 230 hk för ett par-tre tusen kronor.

Hmm, vart kan man chippa den för så lite??
Så rent teoretiskt borde ju en chippad 9-3a gå bättre och billigare än en 200hk 9000?
Dessutom är väl 9-3orna lättare och mindre?

En manuell 9-3 och en manuell 9000 väger precis lika mycket fastän 9000 är mycket större inuti.
Det finns ett par snubbar bl a på saabturboclub.com som chippa r T5 eller T7 för 1500 spänn, och gör det bra med nöjda kunder.
Självklart accar en 230 hk 9-3 snabbare än en 200 hk 9000, men en 230 hk 9000 går mycket stabilare än en 230 hk 9-3. 9-3:ans chassi är egentligen inte bra anpassat för så många hästar som den har ens original. Redan med 185 hk rycker och drar det i ratten pga torque steer. 9000 har inte det problemet med orolig framvagn.
En chippad bil kan beroende på hur programmeraren gjort gå billigare om man kör riktigt lugnt, och oftast gör det också det. Men om du chippar bilen blir det ju roligare att gasa, och då gör du det oftare. De jämnar alltså ut sig av sig självt, om inte förbrukningen rentav stiger pga hårdare kröning.


124 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#27
Andromeda skrev:
packepk skrev:
Andromeda skrev:

En chippad bil kan vara bra om den inte körts hårt, men de flesta chippar säkert för att köra hårt, och då sliter det mer.

Ett annat alternativ än 9000 är ju som sagt en 9-3 med T-5, men personligen tycker jag att 9000 är en bättre bil i den prisklassen.

Exempel på 9-3 med T5:

http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 12&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 12&w=3
http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 12&w=3

och så vidare...

Som du ser har 9-3:orna generellt lägre miltal för samma pris jämfört med 9000. Det bästa med 154 hk T5 är att de får ca 230 hk för ett par-tre tusen kronor.

Hmm, vart kan man chippa den för så lite??
Så rent teoretiskt borde ju en chippad 9-3a gå bättre och billigare än en 200hk 9000?
Dessutom är väl 9-3orna lättare och mindre?

En manuell 9-3 och en manuell 9000 väger precis lika mycket fastän 9000 är mycket större inuti.
Det finns ett par snubbar bl a på saabturboclub.com som chippa r T5 eller T7 för 1500 spänn, och gör det bra med nöjda kunder.
Självklart accar en 230 hk 9-3 snabbare än en 200 hk 9000, men en 230 hk 9000 går mycket stabilare än en 230 hk 9-3. 9-3:ans chassi är egentligen inte bra anpassat för så många hästar som den har ens original. Redan med 185 hk rycker och drar det i ratten pga torque steer. 9000 har inte det problemet med orolig framvagn.
En chippad bil kan beroende på hur programmeraren gjort gå billigare om man kör riktigt lugnt, och oftast gör det också det. Men om du chippar bilen blir det ju roligare att gasa, och då gör du det oftare. De jämnar alltså ut sig av sig självt, om inte förbrukningen rentav stiger pga hårdare kröning.

Kanske blir en 9000 nu när du säger så! Fick inte fram nått att dom chippar bilar på den hemsidan! yikes

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#28
packepk skrev:
Andromeda skrev:
packepk skrev:

Hmm, vart kan man chippa den för så lite??
Så rent teoretiskt borde ju en chippad 9-3a gå bättre och billigare än en 200hk 9000?
Dessutom är väl 9-3orna lättare och mindre?

En manuell 9-3 och en manuell 9000 väger precis lika mycket fastän 9000 är mycket större inuti.
Det finns ett par snubbar bl a på saabturboclub.com som chippa r T5 eller T7 för 1500 spänn, och gör det bra med nöjda kunder.
Självklart accar en 230 hk 9-3 snabbare än en 200 hk 9000, men en 230 hk 9000 går mycket stabilare än en 230 hk 9-3. 9-3:ans chassi är egentligen inte bra anpassat för så många hästar som den har ens original. Redan med 185 hk rycker och drar det i ratten pga torque steer. 9000 har inte det problemet med orolig framvagn.
En chippad bil kan beroende på hur programmeraren gjort gå billigare om man kör riktigt lugnt, och oftast gör det också det. Men om du chippar bilen blir det ju roligare att gasa, och då gör du det oftare. De jämnar alltså ut sig av sig självt, om inte förbrukningen rentav stiger pga hårdare kröning.

Kanske blir en 9000 nu när du säger så! Fick inte fram nått att dom chippar bilar på den hemsidan! yikes

Det är ett par medlemmar på forumet som gör det.

Bland annat Mackan: http://forum.saabturboclub.com/memberli … &u=333


George
1 956 Inlägg
7 februari 2013
#29
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#30
jojje81 skrev:
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Lustigt att det står i så många annonser att bilen aldrig varit trimmad, men alla har en box med steg x man aldrig orkat montera liggandes på hyllan som kan följa med wink

Skitmånga 900/9-3 med 3" och sportkat som aldrig varit trimmade heller. tongue


124 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#31
Andromeda skrev:
jojje81 skrev:
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Lustigt att det står i så många annonser att bilen aldrig varit trimmad, men alla har en box med steg x man aldrig orkat montera liggandes på hyllan som kan följa med wink

Skitmånga 900/9-3 med 3" och sportkat som aldrig varit trimmade heller. tongue

Hehe, de har du fan rätt i!
Väldigt många skriver så, man bekostar inte ett chip om man inte tänker använda de! XD

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2013
#32
packepk skrev:
Andromeda skrev:
jojje81 skrev:
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Lustigt att det står i så många annonser att bilen aldrig varit trimmad, men alla har en box med steg x man aldrig orkat montera liggandes på hyllan som kan följa med wink

Skitmånga 900/9-3 med 3" och sportkat som aldrig varit trimmade heller. tongue

Hehe, de har du fan rätt i!
Väldigt många skriver så, man bekostar inte ett chip om man inte tänker använda de! XD

Och trimmen för Saabar ser ut ungefär:

Steg 1: Mjukvara endast
Steg 2: Mjukvara + 3" avgas
Steg 3: Mjukvara + 3" avgas + sport/racekat.

Därav att säkert 99% av alla ägare till bilar med 3" och sportkat på Blocket som aaaaldrig varit trimmade ljuger så att de tror sig själva smile

Obs: Jag tror inte att jojje81 ljuger, han har glimten i ögat bara.
Senast redigerat av Andromeda (7 februari 2013)


George
1 956 Inlägg
7 februari 2013
#33
Andromeda skrev:
jojje81 skrev:
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Lustigt att det står i så många annonser att bilen aldrig varit trimmad, men alla har en box med steg x man aldrig orkat montera liggandes på hyllan som kan följa med wink

Skitmånga 900/9-3 med 3" och sportkat som aldrig varit trimmade heller. tongue

Haha bryr mig inte om vad andra bilar har..eller om ditt dolda påstående heller smile
Denna har inte varit det men är lätt fixat för mig om man nu skulle vilja det.
Nej jag har ingen box på hyllan heller.. isf är befintliga som fixas.

Finns fortfarande ingen MV monterad i bilen tex wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 februari 2013
#34
jojje81 skrev:
Andromeda skrev:
jojje81 skrev:
Min 9-3 är till salu.. fin bil med T5 motor som aldrig varit trimmad smile
Men kan fås med st1 220hk wink

Lustigt att det står i så många annonser att bilen aldrig varit trimmad, men alla har en box med steg x man aldrig orkat montera liggandes på hyllan som kan följa med wink

Skitmånga 900/9-3 med 3" och sportkat som aldrig varit trimmade heller. tongue

Haha bryr mig inte om vad andra bilar har..eller om ditt dolda påstående heller smile
Denna har inte varit det men är lätt fixat för mig om man nu skulle vilja det.
Nej jag har ingen box på hyllan heller.. isf är befintliga som fixas.

Finns fortfarande ingen MV monterad i bilen tex wink

Du hann inte läsa min redigering? smile

En liten nackdel med t5 ja, man lär installera en magnetventil när man chippar. T7 har redan från början, men att få en magnetventil ditsatt för 1500 spänn istället för att skaffa en T7 med alla problem som kan bli är ett billigt pris.
Senast redigerat av Andromeda (8 februari 2013)


1 705 Inlägg
8 februari 2013
#35
Andromeda skrev:
Och trimmen för Saabar ser ut ungefär:

Steg 1: Mjukvara endast
Steg 2: Mjukvara + 3" avgas
Steg 3: Mjukvara + 3" avgas + sport/racekat.

Därav att säkert 99% av alla ägare till bilar med 3" och sportkat på Blocket som aaaaldrig varit trimmade ljuger så att de tror sig själva smile

Det sjuka är att det faktiskt finns massor med bilar som åker runt med originaleffekt och ändå slänger på 3" avgas. Jag fattar det bara inte, varför vill man åka runt och bröla som en folkracebil när man inte har någon effekt att backa upp det med?
Jag har över 300 häst i min och har bara 3" dp och racekatt, sen är resten 2.5". Låter enbart marginellt mer än en standardbil vid normal körning.

Och seriöst, var är det 3" redan på steg 2?
Både Nordic och Maptun kör väl med 2.5" på sina steg 3 vad jag vet.


4 670 Inlägg
8 februari 2013
#36
3" är väl halsatsen dvs efter katten med steg 2. Steg 3 är hela vägen


207 Inlägg
8 februari 2013
#37
rcy skrev:
Andromeda skrev:
Och trimmen för Saabar ser ut ungefär:

Steg 1: Mjukvara endast
Steg 2: Mjukvara + 3" avgas
Steg 3: Mjukvara + 3" avgas + sport/racekat.

Därav att säkert 99% av alla ägare till bilar med 3" och sportkat på Blocket som aaaaldrig varit trimmade ljuger så att de tror sig själva smile

Det sjuka är att det faktiskt finns massor med bilar som åker runt med originaleffekt och ändå slänger på 3" avgas. Jag fattar det bara inte, varför vill man åka runt och bröla som en folkracebil när man inte har någon effekt att backa upp det med?
Jag har över 300 häst i min och har bara 3" dp och racekatt, sen är resten 2.5". Låter enbart marginellt mer än en standardbil vid normal körning.

Och seriöst, var är det 3" redan på steg 2?
Både Nordic och Maptun kör väl med 2.5" på sina steg 3 vad jag vet.

Jag har bara 250hk men komplett 3" med racekatt, vid.normal körning låter den näst intil identiskt original upp till ca 2800 sen börjar det ryta om den.
Njaa steg3 till en 9-3 kör maptun 3" helsats.


1 705 Inlägg
8 februari 2013
#38
Tchn226 skrev:
Jag har bara 250hk men komplett 3" med racekatt, vid.normal körning låter den näst intil identiskt original upp till ca 2800 sen börjar det ryta om den.
Njaa steg3 till en 9-3 kör maptun 3" helsats.

Du har rätt. Kollade nu och på vanliga steg 3 är det faktiskt 3".
På Biopower steg 3 är det dock bara 2.5", trots att det plockar ut 10 häst mer än bensinsteget.


Rumpmas
3 860 Inlägg
8 februari 2013
#39
rcy skrev:
Tchn226 skrev:
Jag har bara 250hk men komplett 3" med racekatt, vid.normal körning låter den näst intil identiskt original upp till ca 2800 sen börjar det ryta om den.
Njaa steg3 till en 9-3 kör maptun 3" helsats.

Du har rätt. Kollade nu och på vanliga steg 3 är det faktiskt 3".
På Biopower steg 3 är det dock bara 2.5", trots att det plockar ut 10 häst mer än bensinsteget.

Ja inte behöver man nog 3" för att klara av att evakuera avgaserna förrän bra långt upp i effekt. Race/sportkat däremot är ju rätt så nödvändigt då en originalkat ger ett rejält motstånd.
Men det är väl som med sportluftfilter, original pappfilter i originallåda räcker upp till 450 hk enligt många på STCS, ändå ska folk slänga i ett sportluftfilter som riskerar att förstöra LMM redan vid originaleffekt. Det är ju så coolt när det "nyser".
Och vissa vill att bilen ska brumma.

"When I start my car I want my neighbours to think it's the end of the world" smile
                      - Homer Simpson


207 Inlägg
8 februari 2013
#40
Andromeda skrev:
"When I start my car I want my neighbours to think it's the end of the world" smile
                      - Homer Simpson

Hahaha jaa så är den gröna 9-3'an ja har big_smile racekatt och inga dämpare big_smile den brölar fint wink



Sök