2677
Sök

AiRB0x Kadett C - Drift/Dailydriver

Tanken är att bilen ska bli en blandning av räserbil och bruksbil

14 837 Visningar
Uppdaterades senast 3 juli 2013
70 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#21
krabban251 skrev:
Kan finnas undantag men bilar mellan nyare än 75 men äldre än 88 så måste du ha katalysator och insprutning och flytta över hela insprutningen och avgasreningen från ursprungsbilen, sen får du oftast öka effekten med 20% och vridmoment med 10% om inte tillverkaren angivit nått annat och isåfall finns de på sfros hemsida :p
Men du kan inte stoppa i en ändrad motor och du ändå ska stoppa i en förgasarmotor så måste du ha intyg från tillverkaren vilket e typ omöjligt att få smile
Hoppas jag hjälp lite smile

Då är det i princip omöjligt då? Den kadett med samma grejor som 1.2an förutom större motor är väll GT/E och den tror jag ligger på typ 110hk och 130nm vrid och b230n har väll typ 190nm vrid?


3 723 Inlägg
16 februari 2013
#22
kadett c max 150hk 220vrid utan att bygga om bilen Men större bromsar

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

70 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#23
Dr_snuggels skrev:
kadett c max 150hk 220vrid utan att bygga om bilen Men större bromsar

Jaha okej, för det sitter ju typ ventilerade rekord bromsar tror jag. Så då kanske det går endå?
Måste iallafall ta tag i det o kolla med besiktningen! smile

Tänkte hur som helst skriva en liten update, inga bilder men det finns inte mycket o ta kort på...

Har inte uppdaterat på länge då det inte har funnits nått o uppdatera om. Var ute på isen förrförra helgen och det sög för bilen inte ville gå som den ska plus att isdäcken skar sönder mina rostlagningar totalt!sad

Nåväl ikväll har jag plockat fördelarlock och tändkablar från en 245:a jag har ståendes på gården tyvärr gav det inget resultat utan den gick lika dåligt som tidigare. hmm Att den inte gick sämre med dom kablarna som satt innan är ett jävla under för det var dom sämsta kablar jag sett! Fördelarlocket var rätt kasst det med.

Tänkte kolla stiften imorgon o se så dom är OK. Annars vet jag inte riktigt vart jag ska fortsätta. Kanske skaffa nytt alltihop o be till högre makter.



Har även fixat mer dämpull och en original golvmatta, rätt sunkig men ska tvättas. Sen ska det väll kapas o lagas det som gick sönder på isen. Så att så ser det ut just nu!


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
25 februari 2013
#24
GSI 16v motor är väl det optimala för en c kadett enligt många

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

70 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#25
BunnA skrev:
GSI 16v motor är väl det optimala för en c kadett enligt många

Det kan så vara men jag har inga planer på att bygga om motorfästen för en Opel motor och turbokonvertera o krångla när jag lika gärna kan lägga i b230 med turbo original. Sen att det är helgerån med Volvomotor i en Opel är ju en annan femma tongue


3 723 Inlägg
26 februari 2013
#26
AiRB0x skrev:
BunnA skrev:
GSI 16v motor är väl det optimala för en c kadett enligt många

Det kan så vara men jag har inga planer på att bygga om motorfästen för en Opel motor och turbokonvertera o krångla när jag lika gärna kan lägga i b230 med turbo original. Sen att det är helgerån med Volvomotor i en Opel är ju en annan femma tongue

skaffa du en rekord spis 2.2i så passar det rakt i bara byta oljetråg

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

70 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#27
Dr_snuggels skrev:
AiRB0x skrev:
BunnA skrev:
GSI 16v motor är väl det optimala för en c kadett enligt många

Det kan så vara men jag har inga planer på att bygga om motorfästen för en Opel motor och turbokonvertera o krångla när jag lika gärna kan lägga i b230 med turbo original. Sen att det är helgerån med Volvomotor i en Opel är ju en annan femma tongue

skaffa du en rekord spis 2.2i så passar det rakt i bara byta oljetråg

Mycket möjligt men i och med att det är motorfästen för b230 så måste jag isåfall stå o bygga om fästena vilket imo är onödigt arbete.


28 Inlägg
3 mars 2013
#28
något du skulle göra är att fåtag på en motor från 940 ltt på 134hp och sen skruva lite på den efter besiktningen wink

70 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#29
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138616/138616-bbb39fb8202e47af25fcde588e27f9a0.jpg

Som ni kanske ser har det inte hänt särskilt mycket på ett par månader, har inte haft någon större motivation och vart allmänt trött på bilen, har haft den ute på annons ett tag och fått typ 3 svar så en kväll förrförra helgen var jag över hos en polare som hjälpte mig att få nån ordning på bilen.

Det vi gjorde eller egentligen han gjorde var att byta wirehöljet på gaswiren, nu hänger sig inte gasen längre. Vi hade fortfarande problemet att bilen gick som en påse nötter, en snabb justering av tändningen och den gick som FA-AN! Ut på vägen och göra ringar och leva rövare hela kvällen. Det var helt sjukt kul att den gick och att den gick så jävligt det trodde jag inte.

I torsdags höll vi på igen och fixade diverse grejor och åkte sedan till hallsberg på fredagen och besiktiga bilen. 11 tvåor blev det, förutom motorn är det inga större ingrepp. Bromsar och lite rost i nån balk, lätt fixat.

Idag var jag iväg in till stan o krängde på däck på bmw fälgarna, på motorvägen när jag åkte hemmåt började det ryka nått så innåt helvetet inne i kupen, vek av på närmsta avfart och saktade ner och såg att det även rök sjukt mycket från huven och det började rassla mer och mer om motorn, spännande som fan, för att göra en lång historia kort så har det rasat big_smile Spelar inte så jävla stor roll då motorn ändå ska ur.

På kvällen nu har jag börjat demontera motorn, inte mycket kvar för att lyfta ur den. Planen är att ta motorn från min fars smällda kadett och lägga i min för att kunna besiktiga sedan blir det antagligen en B230 med turbo.

Får väll se hur länge jag orkar hålla på den här gången, men nu när man har fått prova på med runt 100 hästar så kan man inte göra mycket annat än att längta tills man har turbo och typ 200 hästar  cool


249 Inlägg
23 juni 2013
#30
hur går det för dig med kadetten klutte ? smile


70 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#31
Det går rätt långsamt har som sagt börjat riva ur motorn behövs i princip bara en lyft sen är det klart. Men beroende på ekonomi så är tanken att den ska vara redo nästa sommar smile


249 Inlägg
3 juli 2013
#32
AiRB0x skrev:
Det går rätt långsamt har som sagt börjat riva ur motorn behövs i princip bara en lyft sen är det klart. Men beroende på ekonomi så är tanken att den ska vara redo nästa sommar smile

Okej okej smile lycka till iallafall smile



Sök