Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.
Kommer dem få 0.0 på CO-halt då? Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?
Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.
Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.
Kommer dem få 0.0 på CO-halt då? Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?
Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.
Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..
SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm
skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen
Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.
Kommer dem få 0.0 på CO-halt då? Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?
Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.
Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..
SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm
skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen
Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.
Kommer dem få 0.0 på CO-halt då? Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?
Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.
Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..
SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm
skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen
de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.
de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.
man får så klart välja en lagom blandning av diesel
20%diesel fungerar om än bilen spikar och är slö som f-n så hade jag inga problem att köra iallfall
40% då var den bra grinig men gick
var en 89:Ans golf mk2 med 90hk motorn
den gick fin fint på e85 i tanken
starta och gick oavsätt vad man gjorde med den men bra gick den ej
de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.
man får så klart välja en lagom blandning av diesel
20%diesel fungerar om än bilen spikar och är slö som f-n så hade jag inga problem att köra iallfall
40% då var den bra grinig men gick
var en 89:Ans golf mk2 med 90hk motorn
den gick fin fint på e85 i tanken
starta och gick oavsätt vad man gjorde med den men bra gick den ej
när ja tog fel dunk å fick diesel i min bensinare så ville de inte blanda sig. den gick fint i 10 mil sen börja den spika å sen dog den :p
Det är inte lagligt att köra en bensinbil på diesel eftersom tillverkaren avgascertifierat bilen med ett specifikt bränsle. Ska du lagligt tanka diesel i en bensinbil måste du alltså själv avgascertifiera fordonet för just det bränslet och se till att det klarar gällande lagar och krav, något som inte är praktiskt möjligt för en privatperson att göra.
Vad vill du med den här frågan? En motor är konstruerad efter ett visst bränsle, simple as that.
Men man får köra på etanol och biogas, propan, butan i en förbränningsmotor enligt lag. Diesel är också en förbränningsmotor.
Jamen, det går ju inte att köra diesel i en bensinbil! Sen får du läsa lagar och regler hur du vill, det går bara inte.
Men lagen säger att det gör inget om man tankar i diesel i en bensinbil och vrider nyckeln så cylinder får tändning? Jag bryr mig inte OM det fungerar. Jag bryr mig vad lagen säger.
Det är inte lagligt att köra en bensinbil på diesel eftersom tillverkaren avgascertifierat bilen med ett specifikt bränsle. Ska du lagligt tanka diesel i en bensinbil måste du alltså själv avgascertifiera fordonet för just det bränslet och se till att det klarar gällande lagar och krav, något som inte är praktiskt möjligt för en privatperson att göra.
Jag tror det inte stämmer för enligt lagen så spelar det ingen roll vilket bränsle du har i förbränningsmotorn. Så länge det är skattat och så länge bilen klarar avgaskraven.
Jag undrar vad lagen säger om diesel i bensinbil om lagen säger exakt samma sak med etanol i bensinbil.
Som det är sagt tidigare i tråden, det är inte lagligt att köra på annat bränsle än det bilen är avgascertifierad för. Den enda orsaken till att flexifuel-bilarna är lagliga är för att dessa motorer är certifierade för både bensin och E85. Det är egentligen inte ens lagligt att köra på E85 i en bensinbil om den inte är registrerad med det.
Hörde för något år sedan att det står i lagen att man måste köra bilen på det miljövänligaste bränsle som bilen går att köra på, om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag själv ej läst det utan bara något en bekant berättade för mig.
Den egentliga frågan är om bilprovningen bryr sig om vilket bränsle man har i tanken så länge avgasvärdena ser bra ut och inget läker?
Och om jag tolkat TS rätt så är dennes fråga helt hypotetisk så jag förstår inte varför så många lagt tiden på att berätta att det inte går/går dåligt att köra diesel i en bensinare.
Som det är sagt tidigare i tråden, det är inte lagligt att köra på annat bränsle än det bilen är avgascertifierad för. Den enda orsaken till att flexifuel-bilarna är lagliga är för att dessa motorer är certifierade för både bensin och E85. Det är egentligen inte ens lagligt att köra på E85 i en bensinbil om den inte är registrerad med det.
Hörde för något år sedan att det står i lagen att man måste köra bilen på det miljövänligaste bränsle som bilen går att köra på, om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag själv ej läst det utan bara något en bekant berättade för mig.
Den egentliga frågan är om bilprovningen bryr sig om vilket bränsle man har i tanken så länge avgasvärdena ser bra ut och inget läker?
Och om jag tolkat TS rätt så är dennes fråga helt hypotetisk så jag förstår inte varför så många lagt tiden på att berätta att det inte går/går dåligt att köra diesel i en bensinare.
Är det inte? Vart kollar man upp det? Jag hittar det inte i lagboken.