2658
Sök

Missnöjd med ett bilköp från Skansa Bilar i Borås

1 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
Vi köpte en bil i lördags hos Skansa bilar i Borås.

Vi satt på kontoret och gjorde affären, han ringde transportstyrelsen och anmälde mig som ägare till bilen, jag förde sedan över pengar till hans konto...

Vi hann komma en bit och sedan började motorlampan att lysa, vi kontaktade säljaren som skickade ut två kompisar för att hjälpa till, han trodde att det berodde på att tändstiften var blöta efter en motortvätt som de hade gjort!
Kompisarna kom och torkade av tändstiften med en trasa, vi åkte vidare men lampan började lysa igen!

De kom tillbaka och skulle ta bilen till en verkstad så skulle vi få hämta den på måndagen. Vi trodde självklart att de skulle bogsera bilen tillbaka men icke, han satte sig i och körde bilen trots att motorlampan lyste.

Vi åkte hem och kände att vi ville reklamera köpet eftersom att vi oroade oss för att motorn tagit skada!
Vi skickade ett meddelande till försäljarens mobil (Ville inte ringa och störa en söndag) och förklarade vår oro.

På måndagen ringde min mobil och de förklarade att bilen var klar, jag frågade då om de inte fått mitt meddelande men då visade det sig att chefen helt plötsligt var på semester och att han i telefonen inte kunde ta beslut. Jag frågade då om han kunde ringa sin chef och förklara hur vi såg på saken men det kunde han inte, eftersom att chefen inte gick att få tag på, de var tvugna att vänta på att han skulle ringa!!?!

Jag bad honom då att be sin chef att ringa mig så att vi kunde diskutera saken.
Hörde sedan inget mer och försökte dagen efter att kontakta dem igen, men nu svarar de inte, efter ett par försök stänger de av telefonen, jag skickar meddelanden till dem och undrar var vår bil är så att vi ska kunna hämta den, men inget svar!
Kollar sedan upp firman på nätet och får se fler som blivit lurade, ringer då och polisanmäler. Får då redan på att han aldrig skrivit över bilen på mig utan på någon Zaid...

Sitter nu här utan pengar och utan bil.... Vet inte hur detta kommer att sluta......

Akta er kan jag bara säga!
Senast redigerat av chrizz (16 februari 2013)

450 Inlägg
12 februari 2013
kvitto som är ao löser ju allt, vittnen ? som bör stå med på kvitto, kan i alla fall nte skada ?

5 089 Inlägg
12 februari 2013
Min första tanke var; Byta ägare på telefon? Skrev du inte på ägarbevisen?

\Lindgren

450 Inlägg
12 februari 2013
FLindgren skrev:
Min första tanke var; Byta ägare på telefon? Skrev du inte på ägarbevisen?

tänkte också på det

5 198 Inlägg
12 februari 2013
En seriös och riktig bilhandlare har inloggning till bilregistret eller skickar in ägarebytet

100 Inlägg
12 februari 2013
Ägarbyte kan endast ske via ägarbevis eller deras app. Väljer man appen ska det finnas på giltiga körkort PLUS del av regbeviset, med i bilden. Men du måste ju ha visat ditt körkort, och kontrollerat det i datorn/telefon!? Om du såg ditt namn ifyllt och sedan får reda på att det är någon zaid borde det gå under bedrägeri!?

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

/R

3 259 Inlägg
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
15 februari 2013
ellas skrev:
Vi köpte en bil i lördags hos Skansa bilar i Borås.

Vi satt på kontoret och gjorde affären, han ringde transportstyrelsen och anmälde mig som ägare till bilen, jag förde sedan över pengar till hans konto...!

Sedan när kan du ringa in och göra ägarbyte via telefon var min första tanke direkt???

Var är bilen nu? Lämna du den på "reperation" hos dom med nycklar och du åkte iväg hemåt??
Senast redigerat av valle22 (15 februari 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

773 Inlägg
15 februari 2013
Kan bara säga att du har precis blivit grundlurad och har du inte kvitto kan du bara hoppas på Sveriges rättssystem inte e so havererat att du "KANSKE" får tillbaka pengarna men räkna inte med det. Som andra säger kvitton är GULD och var alltid 2 vid bilaffär ta foton på körkort om privat, och ALLTID vid firma kolla att dem e legetimmerade om det är små företag. Tips är att faktiskt åka dit och hota röven av dem annars e dina chanser till pengar tillbaka inte alls stor.
Önskar dig dock all lycka

Muttley
15 februari 2013
De fattas lite saker i denna historien.
1. Ringa gör man inte någonsin. De står förklarat i tråden.
2. Kvitton? Avtal? Inget?

Vad för konto förde du över pengar på?
Har du inga kvitton så blir de nog jäkligt svårt och krångligt. Du får tjata vidare och få ut bilen eller försöka få pengarna tillbaka.  Åk till firman och var en igel.

Avstängd
101 Inlägg
15 februari 2013
Fy fan för folk som ska hålla på och luras och sno folks pengar som dom jobbat hårt för...och dit med några polare och tryck upp han mot väggen och fråga vad fan han håller på med? vet att det är lättare sagt en gjort men i dagens läge med hur sveriges lagar ser ut så kommer du nog aldrig få tillbaks den bilen den lagliga vägen...

* Voff voff *
10 592 Inlägg
16 februari 2013
Iaf förut kunde registrerade bilhandlare ringa in och göra ägarbyte. Har varit med om det vid ett tillfälle när jag köpte min C70. Tror det var 2008. Dom har då nå´n kod dom knappar in och så knappar dom in personnumret och regnumret i sifferform och vips har bilen bytt ägare. Så visst går/gick det!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 198 Inlägg
16 februari 2013
Brådhis skrev:
Iaf förut kunde registrerade bilhandlare ringa in och göra ägarbyte. Har varit med om det vid ett tillfälle när jag köpte min C70. Tror det var 2008. Dom har då nå´n kod dom knappar in och så knappar dom in personnumret och regnumret i sifferform och vips har bilen bytt ägare. Så visst går/gick det!

//Brådhis

En reggad bilhandlare fixar det på 1 minut antingen via datorn eller telefon.

2 452 Inlägg
16 februari 2013
gäller fortfarande att registrerad firma ringer in tar ca 1 minut ja....gjorde så med min ...

döden kommer tillbaka

403 Inlägg
16 februari 2013
Vad för bil köpte du?

Blev själv lurad engång när jag sålde min bil pvat, killen sa att han skulle betala in skatten. Han fick inbetalningskortet å han körde hem. Senare fick jag kravbrev att skatten inte var betald. Så det händer att folk blir lurade gång på gång. Men du fick inget kvitto? Extra nyckel? Annars hör av dig till någon tidning, så kanske denne företagaren kan ta sig en funderare.

1 160 Inlägg
16 februari 2013
be en kompis prova en annan bil där.resten får jag inte skriva eftersom det är olagligt.

403 Inlägg
16 februari 2013
horbybonnen skrev:
be en kompis prova en annan bil där.resten får jag inte skriva eftersom det är olagligt.

Hehe wink

Sök