3823
Sök

Dåliga avgasvärden på honda crx - letar mer tips på vad som kan vara fel

204 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#21
Mack skrev:
Luktar det apa efter bilen när du kör, och har du ovanligt hög bränsleförbrukning?

När man gasar på luktar de inge gott sen tycker jag den drar lite mycket ja hmm


773 Inlägg
16 februari 2013
#22
Cin crx hade pisskass värdelös lambda, och även den hade extraktor grenrör satte in en lambda med lite längre stift på änden in i avgasröret. blev lite dyrare typ 1800 (ingen bredbandslambda) men bilen gick igenom 2 besiktningar utan problem och låg klockrent på lamda värde på 1,0big_smile med 210 hk istället för 124 orginal kommer dock ej ihåg vilken lamda modell det var men annars byt till org grenrör blir lite fel värde som ovan nämnt:P


204 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#23
silversnurran skrev:
Cin crx hade pisskass värdelös lambda, och även den hade extraktor grenrör satte in en lambda med lite längre stift på änden in i avgasröret. blev lite dyrare typ 1800 (ingen bredbandslambda) men bilen gick igenom 2 besiktningar utan problem och låg klockrent på lamda värde på 1,0big_smile med 210 hk istället för 124 orginal kommer dock ej ihåg vilken lamda modell det var men annars byt till org grenrör blir lite fel värde som ovan nämnt:P

När detta mätes så satta original grenrör på men ändå får jag så dåliga värden. och när man gasar på så kommer det en äcklig lukt in i kupén samt att den dricker mer än vad min förra jag hade. vet inte riktigt vad felet kan vara :S men vill juh inte åka obesiktigat sad


383 Inlägg
16 februari 2013
#24
Du har ny packning till grenröret och kollat så den inte läcker någonstans? Minsta läcka och du får fel värde.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
#25
KHRacing skrev:
Inox skrev:
simlar skrev:
Lambdan säger att den går lite för fett iaf.

Om du bara vill få den genom besiktningen så kan du hälla i  några liter E85.

Är den nyligt servad? Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift?

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

förlåt mig i förväg för följande oki:

Men: AAHAH

E85 & K-sprit är "EXAKT" samma sak. bara det att i E85 är det 15% bensin tillsatt

gisasr på ventiltätningarna/kolvringarna

Nej. Det är 85% bensin i E85.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
#26
silversnurran skrev:
Cin crx hade pisskass värdelös lambda, och även den hade extraktor grenrör satte in en lambda med lite längre stift på änden in i avgasröret. blev lite dyrare typ 1800 (ingen bredbandslambda) men bilen gick igenom 2 besiktningar utan problem och låg klockrent på lamda värde på 1,0big_smile med 210 hk istället för 124 orginal kommer dock ej ihåg vilken lamda modell det var men annars byt till org grenrör blir lite fel värde som ovan nämnt:P

210hk ur en D16z5? Inte utan turbo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

383 Inlägg
16 februari 2013
#27
caromania skrev:
KHRacing skrev:
Inox skrev:

Hade i ca 5l e85 och en halv flaska k-sprit. bilen är servad med ny olja och filter. de måste juh vara något annat typ ventilerna eller kolvringar?

förlåt mig i förväg för följande oki:

Men: AAHAH

E85 & K-sprit är "EXAKT" samma sak. bara det att i E85 är det 15% bensin tillsatt

gisasr på ventiltätningarna/kolvringarna

Nej. Det är 85% bensin i E85.

Nu e du galet fel ute...

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
#28
Maffia skrev:
caromania skrev:
KHRacing skrev:

förlåt mig i förväg för följande oki:

Men: AAHAH

E85 & K-sprit är "EXAKT" samma sak. bara det att i E85 är det 15% bensin tillsatt

gisasr på ventiltätningarna/kolvringarna

Nej. Det är 85% bensin i E85.

Nu e du galet fel ute...

Ja det är jag. Nåja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 750 Inlägg
16 februari 2013
#29
Maffia skrev:
caromania skrev:
KHRacing skrev:

förlåt mig i förväg för följande oki:

Men: AAHAH

E85 & K-sprit är "EXAKT" samma sak. bara det att i E85 är det 15% bensin tillsatt

gisasr på ventiltätningarna/kolvringarna

Nej. Det är 85% bensin i E85.

Nu e du galet fel ute...

Jo nu är caromania ute och cyklar.
E85 innehåller 85% etanol och på vintern är det E75 i pumparna dvs 75% etanol.

Sen om jag inte minns fel ska BF95 döpas om till E10 och ska även spädas ut ännu mer så bränslet innehåller 10% etanol istället för 5% etanol som BF95 innehåller.


204 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#30
Maffia skrev:
Du har ny packning till grenröret och kollat så den inte läcker någonstans? Minsta läcka och du får fel värde.

har avgaspastat hela avgasröret från grenrör och bakåt


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
#31
simlar skrev:
Maffia skrev:
caromania skrev:
Nej. Det är 85% bensin i E85.

Nu e du galet fel ute...

Jo nu är caromania ute och cyklar.
E85 innehåller 85% etanol och på vintern är det E75 i pumparna dvs 75% etanol.

Sen om jag inte minns fel ska BF95 döpas om till E10 och ska även spädas ut ännu mer så bränslet innehåller 10% etanol istället för 5% etanol som BF95 innehåller.

Nä jag cyklar inte, jag bara tappade fokus och tänkte på en annan sak. Självklart är det 85% etanol.

Oavsett vad så är det ingen lösning att tanka en bil med alkohol för att få ner avgasvärden. Och om det nu rör sig om en D16z5 så ligger felet i att den har ett grenrör med lambdan antingen i fel rör om det är en 4-2-1 eller så sitter den för långt bak och blir kall.

Och några 210hk har den inte utan turbo.
Senast redigerat av caromania (16 februari 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

773 Inlägg
16 februari 2013
#32
caromania skrev:
silversnurran skrev:
Cin crx hade pisskass värdelös lambda, och även den hade extraktor grenrör satte in en lambda med lite längre stift på änden in i avgasröret. blev lite dyrare typ 1800 (ingen bredbandslambda) men bilen gick igenom 2 besiktningar utan problem och låg klockrent på lamda värde på 1,0big_smile med 210 hk istället för 124 orginal kommer dock ej ihåg vilken lamda modell det var men annars byt till org grenrör blir lite fel värde som ovan nämnt:P

210hk ur en D16z5? Inte utan turbo.

sa jag något om att jag inte hade turbo då????


773 Inlägg
16 februari 2013
#33
Inox skrev:
Maffia skrev:
Du har ny packning till grenröret och kollat så den inte läcker någonstans? Minsta läcka och du får fel värde.

har avgaspastat hela avgasröret från grenrör och bakåt

helsvets is ur buddy garanterar läckfritt och visst det är svårare att byta etc, men du slipper läckage
Senast redigerat av silversnurran (16 februari 2013)


Forummoderator
26 418 Inlägg
16 februari 2013
#34
Inox skrev:
Mack skrev:
Luktar det apa efter bilen när du kör, och har du ovanligt hög bränsleförbrukning?

När man gasar på luktar de inge gott sen tycker jag den drar lite mycket ja hmm

Själv fick jag ett hål i en packning i "förgasaren", och då fick jag problemen som jag just frågade om, plus att avgasvärdena blev alldeles åt skogen.
Två Honda-verkstäder kom inte på vad felet var utan fick vända mig till en oberoende - och bättre? - innan problemet löste sig. En bättre begagnad förgasare på skroten och vips funkade han bra igen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

204 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#35
Mack skrev:
Inox skrev:
Mack skrev:
Luktar det apa efter bilen när du kör, och har du ovanligt hög bränsleförbrukning?

När man gasar på luktar de inge gott sen tycker jag den drar lite mycket ja hmm

Själv fick jag ett hål i en packning i "förgasaren", och då fick jag problemen som jag just frågade om, plus att avgasvärdena blev alldeles åt skogen.
Två Honda-verkstäder kom inte på vad felet var utan fick vända mig till en oberoende - och bättre? - innan problemet löste sig. En bättre begagnad förgasare på skroten och vips funkade han bra igen.

Förgasare? jag har insprut. så du menar att de är insugspackningen? eller kan vara det tongue


Forummoderator
26 418 Inlägg
16 februari 2013
#36
Inox skrev:
Mack skrev:
Inox skrev:

När man gasar på luktar de inge gott sen tycker jag den drar lite mycket ja hmm

Själv fick jag ett hål i en packning i "förgasaren", och då fick jag problemen som jag just frågade om, plus att avgasvärdena blev alldeles åt skogen.
Två Honda-verkstäder kom inte på vad felet var utan fick vända mig till en oberoende - och bättre? - innan problemet löste sig. En bättre begagnad förgasare på skroten och vips funkade han bra igen.

Förgasare? jag har insprut. så du menar att de är insugspackningen? eller kan vara det tongue

Det är ju insprut, men dom kallas för förgasare för det är typ insprutningsförgasare..eller vad dom nu allmänt kallas för.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 750 Inlägg
16 februari 2013
#37
Mack skrev:
Inox skrev:
Mack skrev:

Själv fick jag ett hål i en packning i "förgasaren", och då fick jag problemen som jag just frågade om, plus att avgasvärdena blev alldeles åt skogen.
Två Honda-verkstäder kom inte på vad felet var utan fick vända mig till en oberoende - och bättre? - innan problemet löste sig. En bättre begagnad förgasare på skroten och vips funkade han bra igen.

Förgasare? jag har insprut. så du menar att de är insugspackningen? eller kan vara det tongue

Det är ju insprut, men dom kallas för förgasare för det är typ insprutningsförgasare..eller vad dom nu allmänt kallas för.

Centralinsprut är det riktiga namnet smile


Forummoderator
26 418 Inlägg
16 februari 2013
#38
simlar skrev:
Mack skrev:
Inox skrev:

Förgasare? jag har insprut. så du menar att de är insugspackningen? eller kan vara det tongue

Det är ju insprut, men dom kallas för förgasare för det är typ insprutningsförgasare..eller vad dom nu allmänt kallas för.

Centralinsprut är det riktiga namnet smile

Tack för rättningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 februari 2013
#39
D16z5 har MPI, vad är det för julaftonstråd?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
16 februari 2013
#40
Högt HC och CO betyder att du har oförbränd bensin (HC) i avgaserna och att förbränningen inte är optimal (CO istället för CO2).
Tror personligen att boven sitter på tändningssidan, Lambda värdet är ju trots allt acceptabelt.
Kolla alla tänddelar (stift, kablar mm mm).

Om någon annan svarat samma så ursäktar jag mig med att jag inte läst hela tråden... smile



Sök