4083
Sök

Glidar Bubbla dubbla Weber 44:or

Nytt år nya tag: FanFest och BugRun står med på "att göra listan", även bänkning av motor.....

139 599 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
490 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#21
Min är ju en -74:a.
Så det är ju kanske bara vanliga org fjäderben som är lackat som KW:s grejer.
Köpte den i november tror jag, så ha ej haft den så länge än, prio ett är att få ihop en motor.
Sen är det bara resten kvar.
Ska riva ut all inredning och lacka insidan snyggt i svart blank färg, hela bilen är rostlagad undertill och "nylackad" för ca 5 årsen, den är knappt körd nått med efter lack tydligen.
Hela bottenplattan är nylackad svart efter rostlagningen.
Funderar på att lacka motordelar/detaljer och motorrum lika blått som resten av bilen.
Men åter till väghållning, golf 1:ans framvagn verkar det som om det är på denna modell, och det finns ju gött om coilovers billigt till dom bilarna på Ebay.

Vart fick du tag i spoilern till fronten?

Har du vinge till motorhuven, den borde ge en HEL del väghållning!
Vad mer kan man lätta på bilen?
Skärmarna är av plast eller glasfiber, så den delen är redan klar.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 februari 2013
#22
Prio 1 på väghållning är vettiga dämpare om du frågar mig. Jag tror inte coilovers från golfens passar rakt av, men du har ju redan ombyggda fjäderben fram och då kan du skaffa andra hårdare fjädrar i rätt längd (känner jag dig rätt så tänker du, kapa befintliga!), men det är ju inte alltid så lyckat, hehe

Bak är det ju torsionsfjädring med svärd. Bättre dämpare först. Själv tänkte jag satsa på Koni special, bra skit som inte kostar en förmögenhet. Kör man för lågt får man dessutom toe in, då behövs längre svärd för att motverka det. Dock är det fjäderstål, inte jättekul att jobba med.. Finns ett antal "sniklösningar", tex förlängningsplattor.

Justerbara svärd är nog det bästa, eftersom man kan sänka utan att flytta svärdet, vilket innebär att man får bättre inspänning = bättre fjädring, men ändå lägre bil.


490 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#23
Kapa ska det göras, men jag överlåter kapandet till "skruvar till det",  har hört han är en riktig säker kille på det där.....

Justerbara svärd?
Är det dyra grejer?

Vill ju gärna ha bilen "slamad", men då går det ju inte att köra i stan eller nånstans!
Så en mittemellan säkning är det nog frågan om för min bil, bor ju en bit in på en grusväg också.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#24
På den här bilden så är det fjäder bak, men har jag torisionsstag OCKSÅ?
WTF!

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-965851b5a6bd73ca90a4e8225bfd4b60_large.jpg

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 februari 2013
#25
Nä, det har du ju inte, eller?

Men jag är lite förvirrad i nuläget.. Jag hade fått för mig att alla har torsionsfjädring bak, även irs.. Det är ju inte omöjligt att din är ombyggd.. eller så är den alldeles för ny för mig, hehe..


85 Inlägg
15 februari 2013
#26
det sitter torisions stavar bak på alla bubblor om man inte tagit bort dom
det skall gå att använda golf 1an fram dämpare har jag för mig
läppen köpte jag på blocket skall göra en kopia av den så man har i reserv utifall man tar nån curb för snävt
för att lätta bilen fins det huv i glasfiber fram samt motor lucka bak
det som har mest invärkan på väg hållnigen är fram bak har manbra vägh¨llnig via irs och att motorn sitter där bak smile

1 702 Inlägg
15 februari 2013
#27
JA mera kapande det är inte så att det alltid är nära Ögat när jag och vinkelslipen möts.
Din ironi klingar igenom högt och fint robert.
Mycket kan ju ha hänt på en så gammel bil hör med bubblamicke han borde väl veta om han vart med i matchen länge.
Bygg om till bladfjädring hehe.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#28
En sån spoiler som du har måste jag skaffa!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

85 Inlägg
15 februari 2013
#29
jopp gör det dom är fräna samt dom gör nytta med jälper till att trycka ner framvagnen lite vid högre farter skall göra en kopia på min närmare sommaren tror ja

85 Inlägg
15 februari 2013
#30
denna sida är bra bra kvalite på glasfiber sakern samt hyfsade priser och bra leverans tidaer har tagit alla mina glasfiber delar från dom och skall köpa mer sen när bilen är inreggad
http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in … Stoßfänger / Spoiler / Motor - Kofferhauben

490 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#31
Var det en sån här du hade köpt?

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Karosserieteile&gruppe2=Sto%DFf%E4nger+%2F+Spoiler+%2F+Motor+-+Kofferhauben

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#32
http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=184

Klicka länk, det gick inte att kopiera in bildfan.... Suck

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

85 Inlägg
16 februari 2013
#33
Japp en liknande den utan hål men kommer att göra egna hål så man får in luft till kylaren

490 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#34
jag har vart i garaget ikväll och fixat lite små grejer.

Har också kommit på en lösning på mitt problem: fastsättning av generatorfäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8b69f1232a864496b861b56a42281627.jpg

borra och dra igen en genomgående bult
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8b1d51075c0df50e97410a1adede154c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-850d906249b39994eb6d706a891837be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-54d5c086da0fc2ec1cadc3af58ae19c3.jpg


här finns det mkt fälg att bredda!
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-96d9cdba82ef62d2e2d504a1f5009f2b.jpg

olje filterhållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-f5b4ff1badc30b73ba0d1772845ecda5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-dddc252e53f1dfc5349b073533a93124.jpg


Dessa kylkåpor är gött breddade och ombyggda för att passa på typ4:a motorn, mkt jobb nedlagt på dessa av tidigare ägare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fa59ebc2054f0abd6dd8ae0089fdc3fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-1d25083a0738fb3b0fb4432046d43e3e.jpg


BRA mycket man ser av ventilen ifrån kanalen........
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fe0acd850bfabc545e3861b52cdffbc6.jpg

Provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-9d684d0f311ad418f6f1024c852ac821.jpg

Fick hamra lite på innedelen av fläktkåpan, den tog i fläkten... nu snurrar den fritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-3674d782eb92cd5614b2588289ec7378.jpg


Denna kammen sitter inne i motorn nu, och jag hoppas den räcker........... ( den kanske är lite i överkant, enligt Peter_Eriksson, han sa att den lyfter över 13mm.... FRÄCKT!! )
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-aadf453e2c33f1c88748df34839db748.jpg

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2013
#35
13,25mm lyft ja smile Men det är inte jättelång duration på den, vilket är bra om du nu funderar på att överladda motorn sen.. Men vi får väl se hur den går, topparna verkar ju ha öppna och raka kanaler iaf, men jag minns inte riktigt hur förbränningsrummen såg ut.. Du mätte aldrig volymen heller va? Jag tror du har LÅGT kompressionsförhållande.


490 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#36
LÅGT komp, är bra för överdrivet överladdande.....

vilket kan vara kul!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#37
Såhär ser org typ 4 oljepåfyllningsrör ut, inget som jag vill ha på min motor.
Nästa grej va att lista ut hur detta skulle byggas om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-891c44ac8127a0e3147ef4f084e3c9b9.jpg

LYCLIGT nog hittade jag vad förra ägarn hade byggt!  oj vad jag sparade tid där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-b835fca8bfb0783c660f3c57d5d58b69.jpg

Det grova röret är igentäppt och det lilla röret är svetsat och förlängt
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-44dbc30a904964d463e87142215af050.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-2317183324edb834b96e3f0f267d499e.jpg


Provmonterat fördelarn, har hört att dessa finns i genomskinligt och i olika färger ( mer än orange )
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8a81fce839d131fd4059f06d16cf08cc.jpg


Monterat Dom mekaniska tryckarna, och testa att trycka dit dom med "trummpinnarna"
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8a81fce839d131fd4059f06d16cf08cc.jpg


Här sitter tryckstångrören på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-4462ee403a49fcd143716ef29412312b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-770f28a115de0d21d1401dc00ca7a4b6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-56e6e3121e57a3a18eeabaf2adcabf31.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ba1a9cd2279d7f76b5a02caddd5716ca.jpg


Vippor på plats på ena cylindersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-380fa20e159ab4cf58273d906c8c1687.jpg




Nästa steg är vippor på andra sidan motorn.

Sen behövs det en kortare fläktrem, hur mäter man lättast längden då?

En fråga till er som vet: Behövs "undre Kylkåpor" till cylindrarna om man ej ska ha värme till kupén eller avgaskanalenerna?
Har ju en 30HK fläktkåpa, så ingen luft går nån annanstans än ner till cylindrarna.


Tackar alla som läser!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2013
#38
Ta ett rep och lägg runt så ser du ju ungefärlig längd. Sen schimsar man yttre halvan så den är rätt spänd.

Hur ska du göra med vakuum på fördelaren? Dubbla förgasare ger ganska dåligt vakuum så det gör inte så stor nytta.
Du kan ju alltid testa att dra ihop vakuumanslutningarna till en och sen till fördelaren..

Har du mätt vipporna? Vet du hur du ställer ventilgeometri och spel?


490 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#39
Rep fixar vi imon då och mäter.

Vakuum blir ett tuft kapitel, men det har funkat förr, jag är ju inte första bubblan so har dubbla webar, så nått löser sig med vägen

Ventilspel kan jag ställa, men Geometri? Hur mäter man vipporna?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2013
#40
Jag har sett att det finns ganska billiga kit på ebay med fördelare, tändkablar och lite sånt jox..

Ventilspelet ska du ställa på 0,15mm

Geometrin skall vara så att vid halva ventillyftet skall vippändorna vara paralella med kanten på topplocket. Detta kan man få justera med olika längd på stötstänger eller schims under vippställen (i värsta fall behöva slipa ner fötterna under).



Sök