4089
Sök

Glidar Bubbla dubbla Weber 44:or

Nytt år nya tag: FanFest och BugRun står med på "att göra listan", även bänkning av motor.....

139 600 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
490 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#61
Peter_Eriksson skrev:
I de runda hålen över tändstiftet skall sitta en gummitätning runt tändkabel, annars pyser det ut massa kylluft där. Sen ser de ut som om dina kylkåpor är blästrade.. De kommer ju rosta på nolltid om du inte lackar dem..

ventilspelet skall vara 0,15mm iaf på typ 1. Att inte vippstället går dit utan brickor verkar konstigt.. fast har du kollat så det inte bara är för att din kam har ganska högt lyft och du inte kan trycka ihop ventilfjädern med fingrarna. Dvs att den kommer att hamna längre in när väl ventilfjädern är ihoptryckt.

Du måste ju ändå kolla så att vipparmsgeometrin är ok. Själv köpte jag nållagrade 1,4:1 autocraft vippställ idag från England smile

Givaren är till motortemperatur för insprutningen.

Btw. Du borde skaffa boken "How to rebuild your Volkswagen aircooled engine"

Gummigrejer runt tändstiften i hålen har jag redan fixat, men inte monterat.

Hittade inte mitt bladmått i röran i garaget...  låna?

givarn är monterad på min motor nu, få se om den går att koppla till en mätare?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 februari 2013
#62
Voltmätare känns ju bra onödigt.. ska du inte ha en vattentempmätare då? wink

Jag har en sparco-ratt du kan få köpa, men jag vill inte ha din.. Bladmått har jag som du kan låna, om det kommer tillbaka.

Kolla vad det är för givare, annars är det bara att byta till tempgivaren du får med mätaren så vet du ju att den visar rätt.


490 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#63
JA, en vattentempmätare måste jag ju sätta där!

Kanon, då ta jag det när jag är nere nästa gång, bladmåttet.

Kylkåporna är blästrade, men allt ska bara monteras och provköras, sen om allt är ok, så blir det blå lack på dom, samma som bilen, och så lackar jag motorrummet med.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 februari 2013
#64
Mäta temperatur på regnvatten då förstås tongue

Gör så, men jag tycker att du iaf kan spraya på rostskyddsgrund på kåporna, annars blir det ju dubbelt så mkt jobb när du ska lacka dem sen.

Ska bli spännande att se sen hur länge din motor håller ihop wink Hade du schims bakom svänghjulet? Vad fick du för spel?


490 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#65
Ja, det är nog en bra idé att rostskydda i dagsläget.

Schims finns det bakom svänghjulet, men jag vet inte spelet, hur mäter man det?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 mars 2013
#66
Kan ju vara bra med rostskydd ja smile

Ang. spelet på veven. Det ska inte vara färre och inte heller fler än 3 shims. spelet ska vara 0,10-0,13mm


490 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#67
Tre schims är det, men var mäter man nånstans?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 mars 2013
#68
Lättast är att mäta med indikatorklocka på utsidan av svänghjulet, sätt fast blocket i nåt och bänd ut försiktigt för att se hur mkt det rör sig.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (3 mars 2013)


490 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#69
Hur och vart får man tag i feta breda fälgar med bultcirkel 4x130?

Peter_eriksson vet nån i Mantorp som breddar PLÅTFÄLGAR,
Jag såg på nån hemsida i förbifarten att det fanns spacers, med olika bultcirkelar, från 4x250 till 4x100, men inget med 4x130 till 4x100?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
7 mars 2013
#70
Manton. Se gör spacer med dina önskemål men det kostar minst lika mycket som plåtbreddning av fälg, vilket känns mer rätt än spacer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 mars 2013
#71
Jag skulle också bredda fälgar, billigare än så kommer du inte undan.. spacers känns lite gay om jag ska va ärlig..

Jag vet en i mantorp som breddar till bra pris ja.. finns säkert andra med. Annars kan du ju testa hissa upp bilen, polarn gasar och du håller vinkelharry mot fälgen.. hehe

Nu har du ju iofs fälgar med 4x100..


490 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#72
Det blir nog till att bredda fälgarna då....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#73
Nån som har nån koll på längden på fläktremmen?
Jag har testat div remmar: 87cm,90cm för korta, 96cm för lång.
Känns som om en 91cm vore bra, kanske 92cm.

Hur långa är era remmar?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

85 Inlägg
11 mars 2013
#74
har för mig att remmern heter xpz 900 eller var det xpz 850
har bra tempot i bygget verker det som

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 mars 2013
#75
Förhoppningsvis kan jag dra långa lakritsremmar i sommar smile

Minns fan inte va jag köpte.. 10x900 nånting.. Tror de flesta remmar är 9 eller 9,5mm breda men original är 10mm


490 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
#76
Hej!

Tuniz: sån fart är det inte, lite händer det allt, men det är mest spridda skurar....



Funderade lite på vart jag ska sätta oljetrycksgivarn, den passar inte uppe på org hål. så jag tog oljefilteradaptern och monterade den, men det hålet som den ska sitta i är mycket större än själva givarn, så det får bli en förminskare eller nått där. Men då om jag ska ha adaptern där, så får jag två oljekylanslutningar till!? Ger det nått att ha två oljekyl? Bra eller dåligt? 
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fc092a8655c26d5b473f7a4d42549ad1.jpg




Inte så snygga bakljus org, men jag har en plan: New Beetle bakljus "borde" passar där efter lite moddning....
Dom är inte så dyra på skrotarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d185203f8ec1fdf0948f670cfc94daaf.jpg



Dessa mätare köpte jag på Racetema, dom ska sitta i stereofacket i instrumentbrädan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-83bba1ce6976c13d615a6be761e9ee60.jpg



Inte mycket har hänt med motorn, men nya tändkablar och fläktrem från Racetema är monterat. Fläktremmen är 910mm x 10mm. passar skitbra, ligger i spänn som fan, kanske lite väl mkt, men får montera dit mer distanser om det blir för spänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-f5f975ed6cb8ba0f1e880e4f225c3c0f.jpg




Så här ser bubblan ut från sidan, fick flyttat runt lite grejer å bilar i garaget. så nu är det bättre plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-43bbbcadfaef4be50207eb4206875e0b.jpg



Här kommer en fråga:
Ska jag använda detta MDS A-500 slutsteg till min JBL GTI 12:a.......
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-85f48924b4c6af983fda5cc5a1faee24.jpg
eller.....     Phoenix Gold M100?
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-7e6e81f28ea0b907b352fac2e116f970.jpg



A-500 ger 500w RMS,  1500w  på  topp
M100  ger 455w RMS,   1020w  på  topp 

Vet inte vad som stämmer eller inte, men med M100 har jag kört GTI 12:an i botten...... Länge och väl i flera olika bilar.... smile

Måtta lite på baslåda: 90x34x34 = 104L baslåda får plats i hatthyllan. GTI 12:an sitter i en 56L låda just nu, men den mår la inte sämre om den får en större låda?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#77
Åkte en sväng i denna skönhet i veckan, den är tydligen för låg för bromspovaren på besikningen, så ägarn skulle höja den....


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-7776e1edb1cf3b8e4e3d3834b2ae8189.jpg

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
17 mars 2013
#78
Det går att kolla upp vad det ska vara för volym till den basen sen spelar det roll om du ska ha sluten eller portad låda.
När jag satte dit min sandwichadapter så var jag tvungen att ta bort orginalkylningen som satt där, den böts ut mot ett externt oljekyl på 16 rader.
Men vad kyler orginal på den motorn , luft?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Bygger & trimmar buggy från grunden
109 Inlägg
17 mars 2013
#79
tjena, du har ju sett min tråd. men tror du att mina hemma byggda bottenplattor går igenom besiktningen?. och är det krav att ha skivbromsar fram när man leker med typ4 motorn och går det igenom besiktning med trummlor och typ4an?

490 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#80
Vet ej.

Men kör in å testa, det är inte ens säkert dom ser att det är en typ4:a!
Du behöver ju inte stå å skryta om hur duktig du är när du lyckats bygga om den. Låt dom se å titta på den, om allt annat är ok, så släpper dom igenom den.
Se bara till att ha nya bra grejer till bromsar!



Skruvar till det skrev:
Det går att kolla upp vad det ska vara för volym till den basen sen spelar det roll om du ska ha sluten eller portad låda.
När jag satte dit min sandwichadapter så var jag tvungen att ta bort orginalkylningen som satt där, den böts ut mot ett externt oljekyl på 16 rader.
Men vad kyler orginal på den motorn , luft?

Ja, luft kyler ett litet oljekyl bakom fläktkåpan, (doghouse).
Men min kåpa är till en äldre och svagare motor (30hk), så det finns ingen plats för den nu.
Men saken är den, bara olja kommer utanför den varma motorn, så blir det ju inte sämre, sen en annan fördel kan ju vara att det får plats mer volym. Det är lite olja i en sån motor som det är, så mer kyl och mer olja tror jag är en bra idé. Men själva effektiviteten är jag inte så säker på....
Senast redigerat av robertfab (17 mars 2013)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök