2943
Sök

Glidar Bubbla dubbla Weber 44:or

Nytt år nya tag: FanFest och BugRun står med på "att göra listan", även bänkning av motor.....

139 606 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
490 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#141
Tja!

Grejade lite igår: fick inte fram nån soppa, så jag började felsöka.
Det visade sig att det sitter ett bränslefilter, T-kors, pump till bensinvärmaren under tanken.
Och dom slangarna va skitdåliga och läckte, men inte från tanken.
Där va det helt stopp, testa att blåsa med lufttryckmunstycket (ca6bar), men ändå helt stopp in i tanken.
Strax innan detta hade jag fyllt 20L. Bensin i tanken, så soppa ska finnas...
Men finns det nån kran som jag inte sett kanske?
Eller måste tanken loss och rengöras? (Vilket inte är en dum idé)

Polaren vad med i garaget å titta lite, sen avbröt han mig med:
-Du, på tal om bubblor! Min bubbelpool är uppvärmd nu, ska vi inte ta några öl å bubbla lite?

Klart som fan sa ja....!

Idag bär det av till Emmaboda efter jobbet, med tjejen och husvagnen.
Men inte med bubblan.... Tyvärr...


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d660746b480a3811754eecf19544c8ec.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
17 maj 2013
#142
Ingen dum ide att kolla i tanken hur det ser ut, gammel bil stått länge. Gammal pump med kanske.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#143
Ja, den lille gamle pumpen på bilden är till bensinvärmaren, till motorn har jag en elektrisk som sitter bak.
Den elektriska vet jag funkar, den har jag testat.
Men den till bensinvärmaren kommer jag nog koppla bort tillsvidare, tills jag fått igång resten.
Det är det som är tanken iaf...

🚘

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 maj 2013
#144
Hur har det gåttför dig? Min är igång nu, provkörning imorn :-)

Gonatt so long.. Hållt på sen 8 imorse S-)


490 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#145
Min går runt så himla sakta på starten?
Ska dom göra det?

Inte mekat nått igår eller idag. Och inte imon, för nu sitter vi i kön in till EDPS Emmaboda.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#146
Hej!
För er som inte va på EDPS Emmaboda 2013, här kommer en bild på en grymt snabb bubbla:

(2110cc, dubbla Weber 44:or och 12,96sek på 402m)




https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-0ba7e614ba9ae8faa003fd09e0a8f328.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

423 Inlägg
19 maj 2013
#147
robertfab skrev:
Hej!
För er som inte va på EDPS Emmaboda 2013, här kommer en bild på en grymt snabb bubbla:

(2110cc, dubbla Weber 44:or och 12,96sek på 402m)




http://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-0ba7e614ba9ae8faa003fd09e0a8f328.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Det var härligt ljud i den:) ska du köra nästa år?

Glöm inte att gå in på min blogg för mer info och större bilder på bygget. www.locost.bloggplatsen.se och http://www.kitcardirect.co.uk för glasfiber stolar

490 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#148
Ja, jag ska köra nästa år.
Men min tanke är att köra redan på BugRun....
Vi får se hur det blir med det, men först ut är FanFest i Borås nu till helgen. Hoppas jag löst alla småsaker tills dess....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#149
Nu är avknassystemet färdigt.
Det ligger imot mellanplåten, men inte med spänn, så det får lov att vara så sålänge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fe7b77fbde80682bc8b9190841f510bf.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-49bdc6208836dc664588e64dfb5154f3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-a5fd86fcff2d073dfe5ec9d24a4767fd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-90c6d6c0ebddf50a33b4229cbfb2f229.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d95f33a583bbbdb8bfd4c4945a7ca570.jpg


Fick även ryckt ut tanken och gjort rent den, när den ändå var ur så målades det under där tanken ligger (hittade en död mus där), och tanken målades på båda sidor.

Anledningen till att jag tog ut tanken var ju att det va stopp i den, det kom ingen soppa ut, och jag kunde inte blåsa in nån luft, det visade sig vara fullt av skit i det lilla röret.
Lite jobb med najtråd som piprensare och tryckluft, så löste skiten upp sig.

Målade även klart undersidan av bottenplattan med resterande färg.
Ska dra nya bränsleledningar ikväll. Igenom bilen, inte där org ligger i "kardan-tunneln".

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#150
Så, nu fick jag fixat lite smågrejer på kvällen.

1: monterat tanken

2: nytt bensinrör/bensinslangar hela vägen från tank till soppapump till förknasarna.

3: fyllt 10L bensin

4: byggt ett nytt fäste till BellCrap-länkaget, verkar stabilt än så länge, dock gick gasvajern trögt i sitt hölje. Får smörja upp.

5: otaliga start försök, ändrat tändning, ändrat tädningsföld (läser man på internet får man fram massa olika svar: 1432, 1324, 1342 osv osv... Vad är rätt?)
När motorn är nollad så pekar fördelararmen rakt in mot fläktkåpan.


Ikväll blir det mer startförsök

Och ska montera en förarstol, finns det tid så ska jag montera klart tanken å bensinvärmaren med div grejer under bagageluckan, dra några kablar från motorn till instrumentbrädan (oljetemp, oljetryck, vrarvtalssignal, ström till bensinpumpens killswitch, behövs det mer kablar tro?)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
22 maj 2013
#151
Heja heja. STARTA NU DÅ!!

1432 enligt denna länken.

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=21789

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 maj 2013
#152
Tändföljden är 1432

Har du kollat flottörnivå? Den ska va på 11mm när den stänger nålventil och 32mm lägsta nivå. Man ställer genom att böja stopp-bleck.

Kolla att du har soppa fram och gnista. Tändläge tomgån 5-10 grader, men du måste kolla vad den högsta tändningen blir också över 3000rpm.

Tomgångsskruv ställer du så att det är 0,10mm på spjällen. Blandskruv ska du börja med 1,5varv öppet.

1. Kolla inställningar ovan
2. Starta och varmkör något, om den går på tomgång koppla bort länkage
3. Skruva in en blandskruv i taget, när den börjar tappa stannar du och skruvar ut tills den går rent igen
4. Kolla synkning mellan förgasare (synkverktyg behövs)
5. Gör om med 1 blandskruv i taget
6. Koppla på länkage
7. Kolla synkning igen

Bestyckning: kolla storlek på halsring tex 32

Lågfart = 32 x 1,6 = 51,6 (50-55)
Huvudmunstycke = 32 x 4,1-4,1 = 131,2 - 137,6
Emulsionsrör = F11
Luftkorrigering 160 - 180

Ryker den mkt nör du gasar till sen så skruva ut acc-pump något.


490 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#153
Rena grekiskan det där Peter...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
#154
Men för helvete Robert.. Du får ju läsa på lite om det du ska göra.. hade du tänkt skruva ihop motorn och hålla tummarna att det håller?

Jag vill inte va taskig, men du vet att det är en motor för ca 20 lax du fipplar med va?

Flottörnivå mäts genom att man tar av den översta delen av förgasaren (som bränsleslang ansluter i. Sedan håller man den vertikalt med flottör hängandes nedåt. När den hänger rakt och nuddar kulan i nålventilen (den som stänger när flottörhuset är fullt) ska det vara 11mm mellan flottör och packning. Sen drar man försiktigt ut flottören till den stoppar mot blecket åt andra hållet, där ska det vara 32mm.

Så här:
http://img.photobucket.com/albums/v474/fortyeye/carb/idffloat-1.jpg
Är flottörnivån fel eller olika mellan förgasarna kommer bilen att gå skit.

Blandskruven sitter på utsidan av förgasaren och är spårskruv. Du ska stänga den helt (INTE HÅRT!) och sedan skruva ut den 1,5 varv.

Air bypass sitter bredvid blandskruv, den ska vara STÄNGD när du börjar. Efter du fått den att gå på tomgång använder man dem, tillsammans med synkroniseringsverktyg, för att få samma värde på alla cylindrar, 4-6

För att få en mager tomgång så ska du sen skruva in blandskruv på 1 cylinder i taget tills motorn börjar gå dåligt, då är den cylindern för mager, skruva då ut den igen tills den går bra, men inte mer! Gör lika på alla cylindrar.

Koppla på länkaget och synkronisera igen.

Tändningen har jag redan sagt hur du ska få till. Har du förresten kopplat in vakuum på den? Eller finns ingen vakuumutgång på nån av förgasarna?


490 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#155
Det finns ingen vakuumanslutning på nån av förknasarna, kolla lite på Eriks bubbla som va på besök. Där satt vakuumanslutningen på insuget, strax under förgasarn!
Så jag skulle kunna borra ett hål i mitt insug och sätta en nippel där och få vakuum till fördelarn va?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
23 maj 2013
#156
Peter_Eriksson skrev:
Men för helvete Robert.. Du får ju läsa på lite om det du ska göra.. hade du tänkt skruva ihop motorn och hålla tummarna att det håller?

Jag vill inte va taskig, men du vet att det är en motor för ca 20 lax du fipplar med va?

Flottörnivå mäts genom att man tar av den översta delen av förgasaren (som bränsleslang ansluter i. Sedan håller man den vertikalt med flottör hängandes nedåt. När den hänger rakt och nuddar kulan i nålventilen (den som stänger när flottörhuset är fullt) ska det vara 11mm mellan flottör och packning. Sen drar man försiktigt ut flottören till den stoppar mot blecket åt andra hållet, där ska det vara 32mm.

Så här:
http://img.photobucket.com/albums/v474/ … loat-1.jpg
Är flottörnivån fel eller olika mellan förgasarna kommer bilen att gå skit.

Blandskruven sitter på utsidan av förgasaren och är spårskruv. Du ska stänga den helt (INTE HÅRT!) och sedan skruva ut den 1,5 varv.

Air bypass sitter bredvid blandskruv, den ska vara STÄNGD när du börjar. Efter du fått den att gå på tomgång använder man dem, tillsammans med synkroniseringsverktyg, för att få samma värde på alla cylindrar, 4-6

För att få en mager tomgång så ska du sen skruva in blandskruv på 1 cylinder i taget tills motorn börjar gå dåligt, då är den cylindern för mager, skruva då ut den igen tills den går bra, men inte mer! Gör lika på alla cylindrar.

Koppla på länkaget och synkronisera igen.

Tändningen har jag redan sagt hur du ska få till. Har du förresten kopplat in vakuum på den? Eller finns ingen vakuumutgång på nån av förgasarna?

Sitter det blandskruvar till varje cylinder???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
#157
Ja! Varje kanal är ju sin egen förgasare, med egna munstycken. I princip är det bara flottörhus de delar med varandra. Därför är det oerhört viktigt att man justerar dem synkroniserar dem med varandra! Om progressionshålen inte exponeras samtidigt går den också dåligt precis vid spjällöppning.

Gogr maddafakkas!

Robban, ja du kan borra dit en nippel, men det är tveksamt om du får tillräckligt vakuum, iaf om du tar bara från ena sidan. Din kam är väl ganska vild också. Du skulle köpt en svda-fördelare på ebay, komplett brytarlös utan vakum för 500:-


490 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#158
Motorn startad, går bra på tomgång, men inte på nått annat.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
#159
Det beror med största sannolikhet att förgasarna inte öppnar exakt samtidigt, eller så funkar inte förtändningen som den ska och du får för sen tändning.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 maj 2013
#160
Börja med att göra det jag skrev ovan med blandskruvarna iaf och kolla så de öppnar lika på båda sidor när du vrider gasreglaget. Kan även va så att bilen får för mkt soppa trots allt.

Filtren ska vara AV när du startar så du kan se om det droppar eller rinner bensin ner i mitten, i så fall flödar de över och flottörnivån är troligtvis för hög.



Sök