2984
Sök

Bmw m3 3.0 rassel i några sekunder vid start.

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Hejsan som rubriken lyder. Är det vanligt på bmw m3 3.0 att det kan rassla i några sekunder vid start kall som varm start ibland och sen blir det tyst och allt låter som det ska? Har sökt lite på google och lite andra forum men får inget riktigt bra svar på detta? Beror det på den hydraliska kamkedjespännaren? Läste att någon hade satt i en hydralisk spännare från 3.2an? Funkar det bättre?

Tacksam för svar. mvh daniel

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
Ja det är inte ovanligt att det rasslar lite innan man får oljetryck..
Men vad kör du på för olja?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 februari 2013
Det du kan höra en kort stund är ventiler, eftersom dessa är själv justerande då är det normalt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
Nej det är INTE ventilerna, de är INTE "självjusterande" på M3. M3 till o med M3 E46 har mekaniska tryckare, dvs spelet justeras genom att man shimsar. Ljudet kan komma från en trött sträckare. Har för mig att 3.0 har den gamla sträckar-typen, samma som sitter original på M5 E34 oxå. Man kan med fördel byta till en 3.2 sträckare. Mycket tidiga M3 3.2 hade även de denna äldre variant på sträckaren. Den förbättrade 3.2 sträckren har en betydligt kraftigare fjäder, o saknar dessutom "reservoaren". Fjäderns funktion är att hålla kedjan spänd när oljetrycket är lågt/obefintligt, dvs vid start. Därefter tar oljetrycket över så att säg.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:

Okey så det är ingen fara så att säga? Jag har kört med mobil Super 3000 5w 40 som va rekommenderad för M3an. Men kanske inte är den bästa? Många kör med castrol olja.

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Nej det är INTE ventilerna, de är INTE "självjusterande" på M3. M3 till o med M3 E46 har mekaniska tryckare, dvs spelet justeras genom att man shimsar. Ljudet kan komma från en trött sträckare. Har för mig att 3.0 har den gamla sträckar-typen, samma som sitter original på M5 E34 oxå. Man kan med fördel byta till en 3.2 sträckare. Mycket tidiga M3 3.2 hade även de denna äldre variant på sträckaren. Den förbättrade 3.2 sträckren har en betydligt kraftigare fjäder, o saknar dessutom "reservoaren". Fjäderns funktion är att hålla kedjan spänd när oljetrycket är lågt/obefintligt, dvs vid start. Därefter tar oljetrycket över så att säg.

Okey. Jag tog bort den hydraliska spännaren nu innan och själva spännaren va sliten i själva gaffeln som själva glidskenan ligger emot eller svårt att beskriva. Känns som det är denna som är felat att den är helt enkelt sliten och kan göra grym skillnad med en ny fjäder med? har ju säkert suttit där i sen bilen va ny och lite nya grejer gör ju inte saken sämre i alla fall. Men jag trodde inte att att den spännaren som satt på 3.2 hade fjäder? men det kanske den har då smile Jag som fattat lite fel innan:) Men nu ska det dit med en helt ny spännare och nya packningar så får vi se om det blir bättre smile tacksam för era svar!

4 474 Inlägg
17 februari 2013
Sätt dit en 3.2 spännare, den är bättre. Kostar typ 1000kr. Den har färre delar, o framförallt en kraftigare fjäder. Monteringen kan vara rätt jobbig, så var fallet iaf när jag monterade den på min E34...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
17 februari 2013
3.2 sträckaren fungerar lite annorlunda om jag förstått det rätt. Dels  består den endast av 2 delar (plus en koppar/alu packning), själva sträckaren o så "hylsan" som håller den på plats. Sträckardelen har ett liiiitet hål, där kan oljan "strömma" in. Innan montering bör man dränka sträckaren i olja ett antal timmar, o motionera den så den suger sig full med olja. När motorn väl går så strömmar oljan in i "hylsan" o pressar HELA sträckaren ut mot kedjan.    Den gamla fungerad lite annorlunda, där var det mer själva kolven som trycktes ut så att säg, om jag nu förstått det rätt, vilket jag kanske inte har*haha*

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
3.2 sträckaren fungerar lite annorlunda om jag förstått det rätt. Dels  består den endast av 2 delar (plus en koppar/alu packning), själva sträckaren o så "hylsan" som håller den på plats. Sträckardelen har ett liiiitet hål, där kan oljan "strömma" in. Innan montering bör man dränka sträckaren i olja ett antal timmar, o motionera den så den suger sig full med olja. När motorn väl går så strömmar oljan in i "hylsan" o pressar HELA sträckaren ut mot kedjan.    Den gamla fungerad lite annorlunda, där var det mer själva kolven som trycktes ut så att säg, om jag nu förstått det rätt, vilket jag kanske inte har*haha*

Okey tyvärr så beställde jag den som ska va till 3.0 sen tidigare och visst inte då om att 3.2ans passade direkt på hmm  Utan fick syn på det nu i veckan så va tvungen att fråga här smile men då vet jag att den passar direkt på utan någon modifikation! Jo denna är ju i tre delar eller hur man ska säga, om man räknar med själva ventilationsskruven som sitter längst ut. Vet du hur den funkar? ska man lufta när man har varm motor eller kall? eller hur funkar den? Det svåra va att pressa ihop fjädern och lyckas får gänga med själva förenings skruven/hylsan eller vad man kallar den för. Är jätte tacksam för dina svar och det känns som du har rätt smile Jag hoppas det kommer funka nu.

En fråga till om du kan svara på den, vet du vad för moment den ska dras fast med?

4 474 Inlägg
17 februari 2013
Självluftande. Men fyll den med olja innan montering. Ventilationsskruven är nog "oiljereservoaren" snarare...Minns ej momentet men jag TROR det var runt 30Nm, var försiktig då den sitter i "alu".

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Självluftande. Men fyll den med olja innan montering. Ventilationsskruven är nog "oiljereservoaren" snarare...Minns ej momentet men jag TROR det var runt 30Nm, var försiktig då den sitter i "alu".

Okey. fyllde inte med olja nu när jag satte ihop det, tog bara lite olja på själva kolven så den gled lätt:). men har ju inte dragit åt det så kan ju dela på det igen och göra på rätt sätt smile Nej precis, så antar med att det är runt 30 nm. det satt inte så hårt när jag lossade på det i allafall! tack för hjälpen!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Okey så det är ingen fara så att säga? Jag har kört med mobil Super 3000 5w 40 som va rekommenderad för M3an. Men kanske inte är den bästa? Många kör med castrol olja.

Svårt att veta om den är bra utan att veta API normer osv på just den oljan.

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:

API : SM/CF

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:

Det duger:-)

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Hittar ingen lista på vad det betyder? kan du förklara? smile

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:

Hittar ingen lista på vad det betyder? kan du förklara? smile Eller S är väl för bensinmotor och C för dieselmotor? men vad står M och F för?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:

Det är ett invecklat system. Men i korta drag kan man säga att ju högre bokstäver i alfabetet, ju högre kvalitet har oljan.
Och för att den ska vara godkänd av just bmw ska den minst ha sm/cf som API norm.

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
frenger skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Det är ett invecklat system. Men i korta drag kan man säga att ju högre bokstäver i alfabetet, ju högre kvalitet har oljan.
Och för att den ska vara godkänd av just bmw ska den minst ha sm/cf som API norm.

Okey tack smile

4 474 Inlägg
17 februari 2013
Nej man kan inte bara gå på API-klassningen. Men API SM är en rätt sen klassning kom typ 2005 eller så.
Iaf, 5W40 funkar till bilen, tidigare ägare till min M3 körde med 5W30. Det "viktiga" är att det är en helsyntetisk kvalitetsolja. MEN jag skulle rekommendera dig att köra på Castrol Edge 10W60 FST, en olja "avsedd" för M-motorer. Den tillhör Castrols bästa helsyntetiska oljor, kan köpas billigt hos tex www.levoil.de

4 474 Inlägg
17 februari 2013
marwin_of_sweden skrev:

Va får du allt i från? Mytoman.

O för att utveckla det hela. Castrol TWS hade fram tills för nåt år sedan "endast" API SJ endast o det ÄR en M-godkänd olja! http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe … 0w-60.html
Senast redigerat av dawwe (17 februari 2013)

Sök