Jag säger som vanligt; kör du tolv mil om dagen kan det kanske vara värt att satsa på en lite större bil med mer komfort istället för en liten bil med surrig utväxling. Många större bilar drar mindre än man tror när det är så långa körsträckor det handlar om. Komfort är viktigt om man åker så mycket, mycket viktigare än en krona per mil vid pumpen.
Vi har ett par nästan nya Caddys på jobbet, och ljudvolymen i kupén är oerhört jobbig, inget jag skulle vilja åka tolv mil dagligen i. Jag kan inte tänka mig att de var bättre ur det hänseendet på de äldre modellerna. Och så fantastiskt snåla är de inte på dieseln heller, 0,8 på en Maxi 2,0 Tdi och lika mycket på en standard 2,0 Tdi 4x4.
Kan ju tillägga att Maxin varvar ungefär 2000 rpm i 90, femväxlad, alltså knappast någon motorvägsutväxling, och den sexväxlade med fyrhjulsdrift varvar ungefär 2000 rpm vid 95-100, så det är inte heller någon motorvägsbil. Den senare är oerhört jobbigt tätstegad, ettan är mer en lågväxel och behövs inte ens när man kör iväg.
850/V70 diesel, som någon föreslog; 9-3 diesel, gamla merca-dieslar, men de kanske folk tror är värda guld i och för sig. Det jobbiga med en äldre dieselbil är väl om soppapumpen skulle gå sönder.
Senast redigerat av Andromeda (22 februari 2013)