3061
Sök

KÖPRÅD : Volvo V70 2.4 D / D5 2007

43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej

Funderar på att skaffa en V70 07a diesel automat,  antingen 2.4d eller d5
Kikar i 115tusenkronorsklassen, de mesta bilarna ligger mellan 14-18k mil.
Vad bör man passa sig för? Låt höra folkets åsikter, är det dumt att köpa en bil som gått uppåt 18k mil ?


Slutligen , jag har letat men folk säger så olika, När bytts kamrem ( vattenpump med?) på dessa bilar med de spec jag nämnde ovan.

/ FS:)


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 februari 2013
#2
Jag hade inte varit rädd alls för en volvo diesel med dom låga milen på..
är inget man behöver passa sig för på dom motorerna om du frågar mig, dom går länge smile
Kamrem bytes vid 18000mil eller 10 år på bilar efter 06, innan 06 bytes vid 16500mil.
Vattenpumpen har ingen bytesintervall för den ska väl aldrig behöva bytas enligt volvo, jag vet flertalet bilar som gått över 30000mil med orginalpump.  känner inte till en enda vattenpump som fått haveri eller läckage faktiskt.


43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#3
Okej, det låter ju betryggande iaf smile


DEVIL
1 171 Inlägg
25 februari 2013
#4
Min bil är till salu, fast det är ju en manuell D5a då smile

bmw m power

* Voff voff *
10 634 Inlägg
25 februari 2013
#5
Fox-Sunrise skrev:
Hej

Funderar på att skaffa en V70 07a diesel automat,  antingen 2.4d eller d5
Kikar i 115tusenkronorsklassen, de mesta bilarna ligger mellan 14-18k mil.
Vad bör man passa sig för? Låt höra folkets åsikter, är det dumt att köpa en bil som gått uppåt 18k mil ?


Slutligen , jag har letat men folk säger så olika, När bytts kamrem ( vattenpump med?) på dessa bilar med de spec jag nämnde ovan.

/ FS:)

Min hade gått 19100 när jag köpte den. Idag har den precis passerat 21000. Snitt sedan inköp 0,74 l/mil.

Kolla virvelspjället. Länkaget var trasigt på samtliga fem bilar jag var och tittade på när jag skulle köpa min.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#6
Legosoldaten skrev:
Min bil är till salu, fast det är ju en manuell D5a då smile

Den var fin, dock kräver regeringen (läs sambon) automat wink
Blir det inte väldigt stötigt att åka på så stora fälgar med så låg profil ?


43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Hej

Funderar på att skaffa en V70 07a diesel automat,  antingen 2.4d eller d5
Kikar i 115tusenkronorsklassen, de mesta bilarna ligger mellan 14-18k mil.
Vad bör man passa sig för? Låt höra folkets åsikter, är det dumt att köpa en bil som gått uppåt 18k mil ?


Slutligen , jag har letat men folk säger så olika, När bytts kamrem ( vattenpump med?) på dessa bilar med de spec jag nämnde ovan.

/ FS:)

Min hade gått 19100 när jag köpte den. Idag har den precis passerat 21000. Snitt sedan inköp 0,74 l/mil.

Kolla virvelspjället. Länkaget var trasigt på samtliga fem bilar jag var och tittade på när jag skulle köpa min.

//Brådhis

I see, vart i motorrummet (antar jag) sitter virvelspjället och vad är dess funktion ?
Det är ju en rätt trevlig förbrukning ändå smile

/FS


DEVIL
1 171 Inlägg
25 februari 2013
#8
Fox-Sunrise skrev:
Legosoldaten skrev:
Min bil är till salu, fast det är ju en manuell D5a då smile

Den var fin, dock kräver regeringen (läs sambon) automat wink
Blir det inte väldigt stötigt att åka på så stora fälgar med så låg profil ?

Ash då! Funkar för mig iallafall, beror väl lite på hur kräsen man är tongue

bmw m power

* Voff voff *
10 634 Inlägg
25 februari 2013
#9
Fox-Sunrise skrev:
Brådhis skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Hej

Funderar på att skaffa en V70 07a diesel automat,  antingen 2.4d eller d5
Kikar i 115tusenkronorsklassen, de mesta bilarna ligger mellan 14-18k mil.
Vad bör man passa sig för? Låt höra folkets åsikter, är det dumt att köpa en bil som gått uppåt 18k mil ?


Slutligen , jag har letat men folk säger så olika, När bytts kamrem ( vattenpump med?) på dessa bilar med de spec jag nämnde ovan.

/ FS:)

Min hade gått 19100 när jag köpte den. Idag har den precis passerat 21000. Snitt sedan inköp 0,74 l/mil.

Kolla virvelspjället. Länkaget var trasigt på samtliga fem bilar jag var och tittade på när jag skulle köpa min.

//Brådhis

I see, vart i motorrummet (antar jag) sitter virvelspjället och vad är dess funktion ?
Det är ju en rätt trevlig förbrukning ändå smile

/FS

Lyft på stora kåpan över motorn (bara att dra rakt upp i framkant) och kolla bredvid servopumpen ungefär in mot toppen. Där sitter ett (löjligt!) klent litet plastlänkage som alltsomoftast hänger rakt ner (om det inte mot förmodan är helt, då sitter det nästan vågrätt in mot toppen ungefär.

Bilen går utmärkt att köra och visar inga felmeddelanden i displayen om spjället är ur funktion, men felkod finns och går att läsa ut om man vill. Det sägs att spjället kalibrerar sig själv efter att man lagat det. Jag var dock tvungen att kalibrera det med dator för att få bilen att sluta sätta felkod på det efter bytet.

Förbrukningen innefattar även en del släpdragning, en del stadskörning samt, då jag bor i Stockholm och pendlar ~7 mil till andra sidan stan varje dag, en del köer. Så att det skulle vara en törstig motor håller jag inte med om. Min T5:a jag hade innan tog 1,1-1,2 vid samma körning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Trafikledare
563 Inlägg
25 februari 2013
#10
Köpte precis en V70 D5 2008 billigt... Den har dock gått 48 kmil, men den går garanterat lika många till big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

362 Inlägg
25 februari 2013
#11
Ja en V70 D5 behöver man inte oroa sig. En kompis har 3 st som gått 85 000 var..


730 Inlägg
25 februari 2013
#12
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

342 Inlägg
25 februari 2013
#13
tjena har en -06a 2,4d atomat  som gått ganska exakt 13,900mil fungerar enl mig mkt bra. till salu förövrigt


DEVIL
1 171 Inlägg
25 februari 2013
#14
volvodrifter skrev:
tjena har en -06a 2,4d atomat  som gått ganska exakt 13,900mil fungerar enl mig mkt bra. till salu förövrigt

Stavas det inte Automat? Såg på din sida att du skrivit atoumat. ;>

bmw m power

362 Inlägg
25 februari 2013
#15
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Vad tar en vanlig verkstad för en sköljning?
Har alltid gjort det själv, men hörde att man kunde få det gjort för 2000:- inkl oljan på verkstaden här hemma.


342 Inlägg
25 februari 2013
#16
jaja lite stavfel har man la inte dött av big_smile

Legosoldaten skrev:
volvodrifter skrev:
tjena har en -06a 2,4d atomat  som gått ganska exakt 13,900mil fungerar enl mig mkt bra. till salu förövrigt

Stavas det inte Automat? Såg på din sida att du skrivit atoumat. ;>


DEVIL
1 171 Inlägg
25 februari 2013
#17
volvodrifter skrev:
jaja lite stavfel har man la inte dött av big_smile

Legosoldaten skrev:
volvodrifter skrev:
tjena har en -06a 2,4d atomat  som gått ganska exakt 13,900mil fungerar enl mig mkt bra. till salu förövrigt

Stavas det inte Automat? Såg på din sida att du skrivit atoumat. ;>


Nej det sa jag inte heller smile

bmw m power

730 Inlägg
25 februari 2013
#18
kallabaz skrev:
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Vad tar en vanlig verkstad för en sköljning?
Har alltid gjort det själv, men hörde att man kunde få det gjort för 2000:- inkl oljan på verkstaden här hemma.

Ska vara ärlig att säga som det är, inte en susning. Kommer inte ihåg vad farsan fick ge när han bytte på sin. Men då hade han en speciell olja han ville ha och inte volvos original. Jag kör ju dock manuell... Men när jag bytte i min manuella ville volvo ha 500:- för olja och arbete. Det är det värt för att slippa krabbet, sen hade dom ju den ändå på lyft vid servicen.

362 Inlägg
25 februari 2013
#19
Sjodahl skrev:
kallabaz skrev:
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Vad tar en vanlig verkstad för en sköljning?
Har alltid gjort det själv, men hörde att man kunde få det gjort för 2000:- inkl oljan på verkstaden här hemma.

Ska vara ärlig att säga som det är, inte en susning. Kommer inte ihåg vad farsan fick ge när han bytte på sin. Men då hade han en speciell olja han ville ha och inte volvos original. Jag kör ju dock manuell... Men när jag bytte i min manuella ville volvo ha 500:- för olja och arbete. Det är det värt för att slippa krabbet, sen hade dom ju den ändå på lyft vid servicen.

Jo det är gott att slippa kladdet om man inte har något bra ställe att stå på.
De gånger jag har spolat automater har jag blivit rekommenderad Agrol från Granngården eller OKQ8 från Swedol.


43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#20
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Okej , jag har förstått att virvelspjället kan behöva kollas innan något köp då det inte är helt ovanligt fel.
Sen är det nog som du säger ingen dum idé att skölja lådan , för vad jag hade läst mig till så "behövs" det inte enligt volvo



Jag får för övrigt tacka alla för era åsikter och synpunkter smile



Sök