3025
Sök

KÖPRÅD : Volvo V70 2.4 D / D5 2007

362 Inlägg
25 februari 2013
#21
Fox-Sunrise skrev:
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Okej , jag har förstått att virvelspjället kan behöva kollas innan något köp då det inte är helt ovanligt fel.
Sen är det nog som du säger ingen dum idé att skölja lådan , för vad jag hade läst mig till så "behövs" det inte enligt volvo



Jag får för övrigt tacka alla för era åsikter och synpunkter smile

Vad jag har förstått så har Volvo valt att skippa det i serviceintervallen på privatköpta bilar, vilket resulterar i att de flesta rasar efter 20-30k mil.
Yrkesbilar så som taxi- och polisbilar sköljs dock var 6000e mil.


730 Inlägg
25 februari 2013
#22
kallabaz skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Sjodahl skrev:
Min d5 har nu rullar 28 000 och är en -07. Går sint som tusan i motorn. Som sagt kolla över virvelspjället. Sen är det inte fel att kosta på bilen en sköljning utav växellådan, kostar några kronor men du förlänger dess livslängd. Kolla på en classic, då är det även -08 inräknat, så är det en lite annan ratt osv.

Okej , jag har förstått att virvelspjället kan behöva kollas innan något köp då det inte är helt ovanligt fel.
Sen är det nog som du säger ingen dum idé att skölja lådan , för vad jag hade läst mig till så "behövs" det inte enligt volvo



Jag får för övrigt tacka alla för era åsikter och synpunkter smile

Vad jag har förstått så har Volvo valt att skippa det i serviceintervallen på privatköpta bilar, vilket resulterar i att de flesta rasar efter 20-30k mil.
Yrkesbilar så som taxi- och polisbilar sköljs dock var 6000e mil.

Helt rätt. Jag vet flera som kör privat med sina som sköljer vid 10 000 mil.

43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#23
Är det för mycket att pruta ner en bil från 137 till 120 ?

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=2

De andra jag funderar på:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … 15&w=2

Vad tror ni ? Vilken hade du valt och varför ?

smile /FS


362 Inlägg
25 februari 2013
#24
Det kvittar, bara du lovar att sätta på en vinge vilken du än köper. V70 utan vinge kan man lika gärna köra mazda..


730 Inlägg
25 februari 2013
#25
Jag hade försökt med den för 137. Tror du har mkt bil för pengarna där. Sen vet jag inte hur viktigt det är med xenon i halvljus för dig? Personligen hade jag letat efter dom som har det då det ger ett modernare och fräschare utseende, den för 137 har det och en till tror jag det var.

43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#26
Ja xenonet är ett klart plus ... smile fatta som att det satt i helljuset med


730 Inlägg
25 februari 2013
#27
Fox-Sunrise skrev:
Ja xenonet är ett klart plus ... smile fatta som att det satt i helljuset med

Nej, dessvärre sitter det inget xenon i helljuset på den v70 modellen, om det inte är eftermonterat. Men det sätter du i själv på under en timme. Gör grymt mycket på ljuset.

43 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#28
Brukar besiktningen gnälla på sånt ? smile

Men fan känns änna lite att skjuta över målet att pruta ner bilen me 17 lax....försöka går ju iofs


730 Inlägg
25 februari 2013
#29
Fox-Sunrise skrev:
Brukar besiktningen gnälla på sånt ? smile

Men fan känns änna lite att skjuta över målet att pruta ner bilen me 17 lax....försöka går ju iofs

Jag har paserat bes 2 ggr med min classic med xenon i helljus, har satt i 55w kit där. Sista gången hade jag även i dimljuset, men kopplat så det lyser via helljus med om man inte har en knapp tillslagen så det fungerar via dim med.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
26 februari 2013
#30
kallabaz skrev:
Sjodahl skrev:
kallabaz skrev:

Vad tar en vanlig verkstad för en sköljning?
Har alltid gjort det själv, men hörde att man kunde få det gjort för 2000:- inkl oljan på verkstaden här hemma.

Ska vara ärlig att säga som det är, inte en susning. Kommer inte ihåg vad farsan fick ge när han bytte på sin. Men då hade han en speciell olja han ville ha och inte volvos original. Jag kör ju dock manuell... Men när jag bytte i min manuella ville volvo ha 500:- för olja och arbete. Det är det värt för att slippa krabbet, sen hade dom ju den ändå på lyft vid servicen.

Jo det är gott att slippa kladdet om man inte har något bra ställe att stå på.
De gånger jag har spolat automater har jag blivit rekommenderad Agrol från Granngården eller OKQ8 från Swedol.

Vill bara flika in att lådorna i dessa bilar (TF80SC) kräver en speciell olja. Kostar rejält mycket mer än vanlig DXIII t.ex. och finns inte att köpa överallt. Oljan finns på Volvo och förekommer även på andra ställen, men kostar då lika mycket som på Volvo.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 februari 2013
#31
När jag köpte min D5 -07 hade den gått ca 33000mil, åkte direkt från Göteborg till Autotech som chippade den och sedan hem.  Nu har den gått 44000mil och jag har i princip bara servat den normalt och kört.  Den är hyffsat stark för omkörningar och drar ganska lite soppa.  Med tanke på 10000mil utan mer service än oljebyten så är jag riktigt nöjd.

plus:
Motorstyrkan
Bränsleförbrukningen (0.56/mil i snitt) min är manuell
Bränslevärmaren
Stor tank 120mil per tankning
3000mil per omgång olja

minus:
Väghållning
Plastglas på framlyktorna(diffus ljusbild och nya är DYRA)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Det är lättare att prata än att få något sagt.
735 Inlägg
26 februari 2013
#32
Angående virvelspjället så kan jag vidarebefodra följande inlägg från ett Volvoforum (SVXC).
"Detta med virvelspjället är inget som är dyrt att åtgärda, finns ju repsats att köpa, kostar runt hundringen och sen byter man det själv, lite pill med att borra ett hål till sprinten bara."

Xenon i helljuset är totalt bortkastade pengar när det handlar om Classicens lamphus! Om du är intresserad av lite räckvidd på helljuset vill säga. Jag har provat på min Classic och jag fick ett "herrejösses-ljus" precis framför bilen men räckvidden blev fullständigt usel. Heljusreflektorn är liten och xenonlampan, som är längre än motsvarande halogenlampa, hamnar i fel läge i förhållande till reflektorn för att det skall ge rätt ljusbild/effekt. Det är i alla fall min teori kring varför mitt prov med xenonkonverterat helljus misslyckades brutalt. Mitt råd är därför, acceptera att det inte är så speciellt bra helljus eller montera extraljus.


* Voff voff *
10 634 Inlägg
26 februari 2013
#33
MrH skrev:
Angående virvelspjället så kan jag vidarebefodra följande inlägg från ett Volvoforum (SVXC).
"Detta med virvelspjället är inget som är dyrt att åtgärda, finns ju repsats att köpa, kostar runt hundringen och sen byter man det själv, lite pill med att borra ett hål till sprinten bara."

Xenon i helljuset är totalt bortkastade pengar när det handlar om Classicens lamphus! Om du är intresserad av lite räckvidd på helljuset vill säga. Jag har provat på min Classic och jag fick ett "herrejösses-ljus" precis framför bilen men räckvidden blev fullständigt usel. Heljusreflektorn är liten och xenonlampan, som är längre än motsvarande halogenlampa, hamnar i fel läge i förhållande till reflektorn för att det skall ge rätt ljusbild/effekt. Det är i alla fall min teori kring varför mitt prov med xenonkonverterat helljus misslyckades brutalt. Mitt råd är därför, acceptera att det inte är så speciellt bra helljus eller montera extraljus.

Då vill jag flika in att detta gäller bilar med original xenon. På min som har halogen-halvljus fungerade det utmärkt att xenonkonvertera helljuset.

Iofs kanske alla Classic har xenon, eller...?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (26 februari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

43 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#34
Jag tror inte alla har original xenon , men inte helt säker


43 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#35
Har granskat bilarna lite mer:

BIL 1:
http://m.brandtbil.se/sok/visa-bil?id=6593538

Bilen ovan är 07:a som har active edition paket ( motsv. 2007 års kinetic paket )
Gått 14800 ungefär. 2 ägare. Den har vad jag kan se inte "watch-dials" mätare och är inte nerlackad.
Står att den har 15" fälgar ( vet ej om det är på vinter eller sommarsulor.
På volvo vill de ha 118k

BIL 2:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=1

Bilen är en 08a med "classic" utrustning, gått 12200 ungefär. 5 ägare, denna har "watch dials" mätare och är nerlackad. Den har även 17" sommarfälgar / 16" vinterfälgar
På den lite mindre "25-bilar-i-lager" handlaren vill de ha 137k.

Fundera fundera fundera fundera ........


DEVIL
1 171 Inlägg
26 februari 2013
#36
Fox-Sunrise skrev:
Har granskat bilarna lite mer:

BIL 1:
http://m.brandtbil.se/sok/visa-bil?id=6593538

Bilen ovan är 07:a som har active edition paket ( motsv. 2007 års kinetic paket )
Gått 14800 ungefär. 2 ägare. Den har vad jag kan se inte "watch-dials" mätare och är inte nerlackad.
Står att den har 15" fälgar ( vet ej om det är på vinter eller sommarsulor.
På volvo vill de ha 118k

BIL 2:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=1

Bilen är en 08a med "classic" utrustning, gått 12200 ungefär. 5 ägare, denna har "watch dials" mätare och är nerlackad. Den har även 17" sommarfälgar / 16" vinterfälgar
På den lite mindre "25-bilar-i-lager" handlaren vill de ha 137k.

Fundera fundera fundera fundera ........

Bil nr2 är dock ingen 08a, utan en 07a.

bmw m power

43 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#37
Legosoldaten skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Har granskat bilarna lite mer:

BIL 1:
http://m.brandtbil.se/sok/visa-bil?id=6593538

Bilen ovan är 07:a som har active edition paket ( motsv. 2007 års kinetic paket )
Gått 14800 ungefär. 2 ägare. Den har vad jag kan se inte "watch-dials" mätare och är inte nerlackad.
Står att den har 15" fälgar ( vet ej om det är på vinter eller sommarsulor.
På volvo vill de ha 118k

BIL 2:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=1

Bilen är en 08a med "classic" utrustning, gått 12200 ungefär. 5 ägare, denna har "watch dials" mätare och är nerlackad. Den har även 17" sommarfälgar / 16" vinterfälgar
På den lite mindre "25-bilar-i-lager" handlaren vill de ha 137k.

Fundera fundera fundera fundera ........

Bil nr2 är dock ingen 08a, utan en 07a.

Hmm det stämmer ju , ser även att han angivit fel regnr...


DEVIL
1 171 Inlägg
26 februari 2013
#38
Fox-Sunrise skrev:
Legosoldaten skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Har granskat bilarna lite mer:

BIL 1:
http://m.brandtbil.se/sok/visa-bil?id=6593538

Bilen ovan är 07:a som har active edition paket ( motsv. 2007 års kinetic paket )
Gått 14800 ungefär. 2 ägare. Den har vad jag kan se inte "watch-dials" mätare och är inte nerlackad.
Står att den har 15" fälgar ( vet ej om det är på vinter eller sommarsulor.
På volvo vill de ha 118k

BIL 2:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=1

Bilen är en 08a med "classic" utrustning, gått 12200 ungefär. 5 ägare, denna har "watch dials" mätare och är nerlackad. Den har även 17" sommarfälgar / 16" vinterfälgar
På den lite mindre "25-bilar-i-lager" handlaren vill de ha 137k.

Fundera fundera fundera fundera ........

Bil nr2 är dock ingen 08a, utan en 07a.

Hmm det stämmer ju , ser även att han angivit fel regnr...

Regnr är inte fel :>
Senast redigerat av Legosoldaten (26 februari 2013)

bmw m power

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 februari 2013
#39
Fox-Sunrise skrev:
Har granskat bilarna lite mer:

BIL 1:
http://m.brandtbil.se/sok/visa-bil?id=6593538

Bilen ovan är 07:a som har active edition paket ( motsv. 2007 års kinetic paket )
Gått 14800 ungefär. 2 ägare. Den har vad jag kan se inte "watch-dials" mätare och är inte nerlackad.
Står att den har 15" fälgar ( vet ej om det är på vinter eller sommarsulor.
På volvo vill de ha 118k

BIL 2:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 15&w=1

Bilen är en 08a med "classic" utrustning, gått 12200 ungefär. 5 ägare, denna har "watch dials" mätare och är nerlackad. Den har även 17" sommarfälgar / 16" vinterfälgar
På den lite mindre "25-bilar-i-lager" handlaren vill de ha 137k.

Fundera fundera fundera fundera ........

Men... alltså...  du kan ju får en -10 för samma pengar! Åka 30mil enkel och vinna 3 år eller spara 30000kr är ju en baggis i min värld iaf....  om det nu är där det klämmer

http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 21&w=3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

43 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#40
Legosoldaten skrev:
Fox-Sunrise skrev:
Legosoldaten skrev:

Bil nr2 är dock ingen 08a, utan en 07a.

Hmm det stämmer ju , ser även att han angivit fel regnr...

Regnr är inte fel :>

Står ju "av handlare angivet regnummer i blocketannonsen : ZAF493... På bilen är det JZF248



Sök