markus9312 skrev:
Hoppehare skrev:
Morthwyl skrev:
Nissan N13? Dvs Nissan Sunny som tillverkades 1986-91? Riktigt säker nu?Eller är det S13 du tänker på?
Sen är ju hälften av bilarna du räknar upp framhjulsdrivna om du nu vill ha bakhjulsdrift, Själv gillar jag framhjulsdrivet så jag säger Nissan Primera P10,snygg,snål å billig samt pålitlig med kamkedja,ligger som klistrad på vägen imo.
Inte världens bästa rostskydd dock...
Hehe är sunnyn jag faktiskt tänkte på, har en kompis som har en sån som busbil... Hehe
Ja men finns inte så många bakhjulsdriva bilar väll från säg 99och frammåt, är väll mest Volvo och BMW som kört med det....?
Men framhjulsdrivet kommer det nog sluta med endå... Då Volvo ser i 9/10 fall ut som stryk om man kollar begagnat för min budget... Sen BMW är det bara några gamla som ser riktigt bra ut men ofta är slutkörda(har ingen erfarenhet men många timmars läsande har gett mig uppfattningen av att de är det..)
Äh, en gammal bmw kostar inte så mycket att repa i, finns gott om reservdelsbilar, sen är e34 riktigt bra gjort om du köper ett bra exemplar, går inte lätt sönder.
Ford Sierra är ochså vettig förstabil, bra att börja med bakhjulsdrivet/fyrhjulsdrivet.. 2.0l motorn är isåfall ganska snål, sen finns dom som fyrhjulsdrivna ochså (med ganska låg förbrukning, min låg alltid under litern).
Mercedes C klass och BMW 3 serie är annars lätta och ganska billiga bilar, dock inte lika "lyxiga" som E/S klass och bmw 5/7 serie, men dom drar ju mindre.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_316 … 10&w=2t.ex, den ser väl "ok" ut, är nära dig, och även om den har 100hk så är den inte så jätteslö då den är så lätt. dock så är den turkstylad, men finns många andra exemplar du kan välja mellan
Säkert ingen dum modell, men för 40k borde man kanske sikta högre?
Dessutom måste kebabs (
the irony) besiktas senast april i år. Varför säljer han den strax före den måste besiktigas? Den är inne i besiktningsterminen nu, så det borde väl vara smartare att besikta den innan han säljer den så blir den lättare att sälja för högre pris. Nej, du fattar säkert vart jag vill komma, han vet att den inte går igenom besiktningen och vill flytta problemet till nästa ägare.
Angående försäkring är det olagligt att skriva bilen på någon förälder eller annan person om det är du som använder den mest. Undantaget fru/make. Din mor har lägre premie än dig, och om då du använder bilen mest betalar ni ju "fel" premie sett till risken som försäkras.
Förfarandet kallas skenförsäkring, och om du är inblandad i en olycka och försäkringsbolaget misstänker skenförsäkring kan de neka dig ersättning från halv- och helförsäkringsdelen. Då får man bekosta vagnskada, glas, bärgning etc själv. Trafikförsäkringen betalas ut ändå, i vissa bolag till högre självrisk för förare under 24.
Risken att åka dit är obefintlig om du bor hemma hos föräldrarna, men om du bor i t ex Göteborg och den som bilen står på i Luleå verkar det ju konstigt om du t ex hyr en parkeringsplats i Göteborg där bilen brukar stå, alltid lämnar den på verkstad i Göteborg osv. Helt enkelt att det märks att bilen är mest i din stad.
Om FB nekar dig ersättning pga skenförsäkring är det upp till dig att bevisa att det inte rör sig om skenförsäkring. Efter mycket problem med dyrare prestandabilar och motorcyklar de senaste åren som försäkrats på farmor eller mormor har försäkringsbolagen börjat bli grinigare och ligga på hårdare när de misstänker skenförsäkring.