3356
Sök

Oljud vid inkoppling av Equalizer

139 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Har lite problem med Egualizer som jag kopplat till bilen.

Stereo till EQ-
4 Rca kablar vänster sida. Dem sitter på DIN kontakten som är kopplad till förstärkaren. Och dragna från stereon till EQ bagaget.
2 RCA kablar höger sida som sitter på stereon (FRONT Right FRONT Left) dragna till EQ.
1 Remotkabel  höger sida från stereon till EQ.

EQ-
Från EQ pluskabel till batteriet som sitter bagaget.
Jord (GND) kabeln sitter i en bult vid bagaget.

Det skrammlar när jag bromsar och  när jag gasar kommer generatorljud. Annars spelar den skitbra när den står stilla. Men när jag stänger av EQ då försvinner det. Men då är EQ inte igång och inte lika effektiv som när den e på.
Så nästan 100 på att Jordkabeln är fel placerad. (OSÄKER)

Någon som kan detta bättre än mig? Och vad felet kan vara?

(Rubrik redigerad, tänk på att en korrekt och informativ rubrik ger fler och bättre svar. /Moderator)

2 024 Inlägg
27 februari 2013
Jag kan absolut inte läsa ut hur du har kopplat detta.
Skriv gärna vad det är för saker du har och rita en skiss på hur det är kopplat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

139 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Jag kan absolut inte läsa ut hur du har kopplat detta.
Skriv gärna vad det är för saker du har och rita en skiss på hur det är kopplat.

Ok!
Lite svårt o rita men.

Jag har kopplat remotkabeln och 2 Rca FRONT RIGHT O FRONT LEFT kablar från stereon till Equalizern på höger sida.

Sedan har jag dragit 4 rca REAR OUT R & L + FRONT OUT R & L kablar från DIN förstärkar sladden som sitter bakom stereon på vänster sida.

Så med andra ord så spelar 2 högtalare ifrån stereon och 4 högtalare ifrån Equalizern.

EQUALIZERN är i bagagutrymmet och där har jag också batteriet, så då tar jag direkt ström därifrån. Från EQ så kopplade jag Jordkabeln till en bult i bagaget( Tydligen sitter den fel).

Hänger du med nu=)?

2 024 Inlägg
28 februari 2013
Nej, kan verkligen inte förstå.
Skriv gärna ner exakt vad grejorna heter, då kan jag lätt lista ut hur det ska sitta iallafall.
Har du alltså dragit totalt 6st lågnivå från stereon till eq´n varav 2 går på höger sida av bilen och 4 på vänster sida av bilen men driver 2 högtalare från stereon och 4 på eq´n? Vad är det för eq som du kan driva högtalare med?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

139 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Skriv gärna ner exakt vad grejorna heter, då kan jag lätt lista ut hur det ska sitta iallafall.
Har du alltså dragit totalt 6st lågnivå från stereon till eq´n varav 2 går på höger sida av bilen och 4 på vänster sida av bilen men driver 2 högtalare från stereon och 4 på eq´n? Vad är det för eq som du kan driva högtalare med?

Ja de stämmer. EQ Ljusterar in alla högtalare o får högre ljud på dem, Radion saknar funktionen EQ så därför koppla jag in en sådan.
Skriva va de heter ? De har jag ju skrivit ner. Men min fråga va hur man ska koppla jorden och vad kan problemet vara när det skrammlar när man bromsar och ger generatorljud när man gasar? De allt liksom, ifall nu någon varit med om de tidigare och vad som finns att åtgärda så detta försvinner. Hört att om man kopplar jorden dåligt då kan missljud förekomma.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 februari 2013
Jorden ska kopplas till karossen, har det inte gjorts ordentligt kan lågnivåjorden gått sönder i stereon. vilket kan ge dessa fenomen med oljuden osv.
Var det inte du som frågade efter hjälp med nån billig kina-spelare för ett tag sen?
Om det är så kan det va en orsak till dina problem, alltså dålig kvalitet på produkterna.
Senast redigerat av Frippe_L (28 februari 2013)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

139 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Jorden ska kopplas till karossen, har det inte gjorts ordentligt kan lågnivåjorden gått sönder i stereon. vilket kan ge dessa fenomen med oljuden osv.
Var det inte du som frågade efter hjälp med nån billig kona-spelare för ett tag sen?
Om det är så kan det va en orsak till dina problem, alltså dålig kvalitet på produkterna.

Nej stereon spelar skitbra fast något som stör när jag bromsar och kör. Kopplar jag bort EQ då spelar alla högtalare FORTFARANDE bra men då är EQ inte igång och ger noll effekt.
Nej de inte jag!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 februari 2013
Momoo skrev:
Frippe_L skrev:
Var det inte du som frågade efter hjälp med nån billig kona-spelare för ett tag sen?

Nej stereon spelar skitbra fast något som stör när jag bromsar och kör. Kopplar jag bort EQ då spelar alla högtalare FORTFARANDE bra men då är EQ inte igång och ger noll effekt.
Nej de inte jag!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265398

Du frågar ju efter hjälp med det i denna tråden!

Bluepower=Dålig Kinaprodukt (Finns bra grejer från Kina med men detta märke hör inte till dom)

Att du ska köpa en EQ för det ska bli en enorm skillnad i ljudet är ju bara ren BS sålänge inte stereon de säljer är lika mkt BS.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 024 Inlägg
28 februari 2013
Momoo skrev:
Expoze skrev:

Ja de stämmer. EQ Ljusterar in alla högtalare o får högre ljud på dem, Radion saknar funktionen EQ så därför koppla jag in en sådan.
Skriva va de heter ? De har jag ju skrivit ner. Men min fråga va hur man ska koppla jorden och vad kan problemet vara när det skrammlar när man bromsar och ger generatorljud när man gasar? De allt liksom, ifall nu någon varit med om de tidigare och vad som finns att åtgärda så detta försvinner. Hört att om man kopplar jorden dåligt då kan missljud förekomma.

När jag undrar vad sakerna heter så är det produktnamn jag är ute efter, tex Pioneer DEH-3200, då kan jag enklare försöka se hur allt ska vara kopplat. Jag tror att något antingen är felkopplat för din beskrivning låter fel eller så har du bränt signaljorden pga felaktig inkoppling.

Samarbetspartners:

139 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Momoo skrev:
Expoze skrev:

När jag undrar vad sakerna heter så är det produktnamn jag är ute efter, tex Pioneer DEH-3200, då kan jag enklare försöka se hur allt ska vara kopplat. Jag tror att något antingen är felkopplat för din beskrivning låter fel eller så har du bränt signaljorden pga felaktig inkoppling.

Har plockat väck EQ och den spelar bra nu fast med EQ inkopplad spelar den 10gg bättre. Men jag nöjer mig med ljudet sålänge. Stereon saknar justering därför va det bra o koppla till en sådan.

Stereon är bluepower och EQ är Sony!

Sök