2982
Sök

Saab 9-3 2.0t 184hk T7 -00 - varvet håller kvar?

17 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
När jag kopplar i samband vid växling så stannar varvet kvar (ibland ökar lite, beroende på hur högt varv). Sedan går det ner efter 0,5-1 sek, det är irriterande och låter som att man inte kan köra bil.

Vad är ett bra tips att kolla upp? Tjuvluft? Tomgångsmotorn?
Tror inte på det många säger att det ska vara så, då jag haft en 900 2,0t utan problem, samt kört andra 9-3.

Tack på förhand.

106 Inlägg
28 februari 2013
låter juh som nått vaccumrelaterat,kolla vaccumslangar dom brukar bli gamla å slitna o lätt gå sönder.

31 Inlägg
28 februari 2013
som han ovan säger vaccum problem, annars ligger felet garanterat i insuget,spjäll och/eller bränsleblandning!

Det är vad jag skulle kikat på iaf!

Spruta start gas runt insuget med motorn på, märks det någon skillnad så finns det ngt som suger tjuvluft!

Sundin Power - När dina hästar inte räcker till!
Vi har dina delar till volvo och saab!

George
1 956 Inlägg
1 mars 2013
Jag gissar på att dumpen är kass eller slangen till den.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

5 710 Inlägg
1 mars 2013
Dock kan T7:orna vara sådär, elektroniskt spjällhus som inte stänger så fort du släpper gasen samt tungt svänghjul. Man kan inte jäföra med en 900 med T5.

MVH Jonas
..............

George
1 956 Inlägg
1 mars 2013
jonTe skrev:
Dock kan T7:orna vara sådär, elektroniskt spjällhus som inte stänger så fort du släpper gasen samt tungt svänghjul. Man kan inte jäföra med en 900 med T5.

Ja det kan vara hur TS upplever det ifs. Har han precis skaffat T7an och jämför rakt av med T5an så är det nog inget fel på bilen.. dom är sega till att varva ner igen.
Men har han haft bilen ett tag och den har börjat bete sig extra mycket så, så kan det vara dumpen som inte öppnar som den ska och därmed stannar övertrycket i systemet vilket kan tom ge en varvtalshöjning när man frikopplar.

1 705 Inlägg
1 mars 2013
Det är T7 som tömmer spjällhuset, varven sticker iväg lite vid varje växling innan dom går neråt.
Det tar ett tag att vänja sig vid, men sen tänker man inte på det längre.
Vill man absolut ha bort det så kan närmaste tuning-firma med lite koll på Trionic stänga av det.

17 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Den har börjat bete sig såhär och när man startar bilen varvar den till 1500-2000 varv i 0,5-1 sec sedan går den ner till 900-1000 varv. Den "vandrar" på 900-1200 varv på tomgång. Jag tror jag ska börja med att kolla tomgångsmotorn. Ska mecka hela helgen, återkommer om det löst sig.

Tack för alla svar.
Senast redigerat av kevvaxz (1 mars 2013)

5 710 Inlägg
1 mars 2013
rcy skrev:
Det är T7 som tömmer spjällhuset, varven sticker iväg lite vid varje växling innan dom går neråt.

Tömmer själlhuset? Vad är det för bra med det?
*Nyfiken på funktionen

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
1 mars 2013
kevvaxz skrev:
Den har börjat bete sig såhär och när man startar bilen varvar den till 1500-2000 varv i 0,5-1 sec sedan går den ner till 900-1000 varv. Den "vandrar" på 900-1200 varv på tomgång. Jag tror jag ska börja med att kolla tomgångsmotorn. Ska mecka hela helgen, återkommer om det löst sig.

Tack för alla svar.

Du har inget tomgångsmotor, det regleras via det elektroniska spjället.

MVH Jonas
..............

1 705 Inlägg
1 mars 2013
jonTe skrev:
rcy skrev:

Tömmer själlhuset? Vad är det för bra med det?
*Nyfiken på funktionen

Det har något med miljö och avgaskrav att göra. Ganska vanligt på moderna bilar, vet att även VAG har det på många årsmodeller. Dock verkar det som om tidiga T7 är dom bilar det märks mest på, vet att jag la märke till samma funktion på en Passat, men där var det inte alls lika påtagligt.
Jag vet att jag hittade en pdf någonstans som förklarade funktionen i detalj, ska se om jag hittar den igen.

Om jag minns rätt så är det enbart för att få en renare förbränning, det har ingenting med prestanda eller övrig funktion att göra utan är enbart för att få ner avgasvärdena i EU's berömda körcykel där dom mäter utsläpp.

17 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
jonTe skrev:
kevvaxz skrev:

Tack för alla svar.

Du har inget tomgångsmotor, det regleras via det elektroniska spjället.

Jo jag förstod det efter att jag letat länge efter tomgångsmotorn. Kan man kolla det elektroniska spjället på något sätt? Tror du att det kan vara det?

George
1 956 Inlägg
1 mars 2013
Du borde fått felkod om det var fel på den.

2 174 Inlägg
1 mars 2013
Tror knappast spjället hänger sig.

Tjuvluft, klassiskt !

17 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Inget framsteg, håller fortfarande kvar varv. Har bytt dump, vacuumslangar, luftfilter, lagat avgasläkage och hällt i rengöring i bensinen. Hur kollar man över gasspjället? Ska jag dra in till saab och köra en fel-koll för 600-800kr?
Senast redigerat av kevvaxz (3 mars 2013)

17 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Notera: Detta "varvhänget" händer endast när man kör, mest vid 2-3 tusen varv. Med friläge så går varvet ner som vanligt när jag gasar upp till x varv.
Senast redigerat av kevvaxz (3 mars 2013)

2 174 Inlägg
4 mars 2013
kevvaxz skrev:
Inget framsteg, håller fortfarande kvar varv. Har bytt dump, vacuumslangar, luftfilter, lagat avgasläkage och hällt i rengöring i bensinen. Hur kollar man över gasspjället? Ska jag dra in till saab och köra en fel-koll för 600-800kr?

Du har en extra laddtrycksmätare? Jag vill veta vad du har i undertryck på tomgång !

17 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
hangman skrev:
kevvaxz skrev:

Du har en extra laddtrycksmätare? Jag vill veta vad du har i undertryck på tomgång !

Nej, helt original. Inte trimmat ännu.

17 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
rcy skrev:
Det tar ett tag att vänja sig vid, men sen tänker man inte på det längre.

Det kan ju inte vara så att det "ska vara så", det låter som en kärring är ute och kör med bilen dvs kör på koppling när man växlar.

Till alla, inga fler idéer om vad det kan vara? som man kan kolla innan man drar in till saab-mecken.

Sök